سد دوستی ۱۶ درصد آب دارد

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای خراسان رضوی گفت: با کاهش بارندگی، میزان آب ذخیره شده در سد دوستی به عنوان منبع اصلی تامین آب مشهد، معادل ۱۶ درصد است.

علیرضا طاهری مدیرعامل شرکت آب منطقه ای خراسان رضوی گفت: با توجه به خشکسالی‌‌ های اخیر و کاهش نزولات جوی، شرایط آبی بحرانی را درپیش رو داریم.

او افزود: با وجود طرح‌های بزرگ تعادل بخشی و ساخت سد و خطوط انتقال آب در استان و مشهد امید است این بحران سپری شود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای خراسان رضوی ادامه داد: در سال آبی کنونی تا کنون در استان ۲۲.۸ میلیمتر بارندگی در استان ثبت شده که این آمار در طول ۳۰ سال گذشته ۳۹.۵ میلیمتر بود که ۴۲.۲ درصد کاهش دارد.

طاهری بیان کرد: مقدار بارش در مشهد در سال آبی جاری تا کنون ۲۱.۲ میلی متر است، این آمار در بلند مدت ۳۹.۷ میلی متر بوده که بیانگر کاهش ۴۷ درصدی بارندگی است.

 او تصریح کرد: آب مشهد از بیش از ۴۵۰ حلقه چاه و چهار سد تامین می شود که سد دوستی با حجم هزار و ۲۱۱میلیون متر مکعب از مهمترین آنهاست.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای خراسان رضوی تاکید کرد: حجم مخزن سد طرق نیز ۳۳.۱ میلیون متر مکعب است و درحال حاضر تنها ۲۳ درصد از حجم کل سد به میزان ۷.۷۳ میلیون متر مکعب، آب دارد.

طاهری اظهار کرد: حجم مخزن سد کارده نیز ۲۸.۱ میلیون مترمکعب است که در حال حاضر ۲۰ درصد آن به میزان ۵.۵۸ میلیون متر مکعب آب دارد همچنین ۳۳ درصد از حجم ذخیره سد ارداک با حجم ذخیره ۳۰ میلیون مترمکعب آب دارد.

او افزود: با همکاری شرکت آبفای مشهد مقرر شده از ظرفیت سدهای طرق، کارده و ارداک برای مواقع اوج مصرف آب استفاده شود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای خراسان رضوی ادامه داد: اوج مصرف لحظه‌ای آب در مشهد در امسال ۱۶ هزار و ۴۰۰ لیتر در ثانیه است که عدد بسیار بالایی است و شهروندان باید در ماه‌های پیش رو صرفه جویی ۳۰ درصدی را در مصرف آب شرب به کار گیرند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.