توقف فعالیت نیروگاه سد موصل به علت کاهش سطح آب

کاهش سطح آب در سد موصل عراق منجر شد نیروگاه این سد فعالیت خود را متوقف کند.

 کاهش سطح آب در سد موصل در حالی منجر به توقف نیروگاه برق آن شده است که کارشناسان درباره کمبود احتمالی آب در تابستان آینده هشدار داده اند.

براساس گزارش السومریه نیوز، کمبود آب بعد از آن اتفاق افتاده که آب دریاچه سد موصل به پایین‌ترین سطح خود رسیده است.

به گفته کارشناسان، بیشترین میزان ذخیره آب دریاچه سد موصل حدود هشت میلیارد مترمکعب بوده و در حال حاضر این میزان به کمتر از چهار میلیارد مترمکعب رسیده است که بخشی از آن یعنی حدود سه میلیارد مترمکعب ذخیره غیر قابل استفاده به شمار می‌آید. کاهش سطح آب به توقف فعالیت نیروگاه برق سد موصل و نمایان شدن ویرانه‌های مدرسه‌ای مربوط به دهه هفتاد قرن گذشته منجر شده است.

این هشدار‌ها محافل اقتصادی را بر آن داشته است تا به دلیل ادامه روند خشک شدن سد‌های اصلی کشور، دولت را به مداخله حکیمانه و مذاکره با کشور‌های همسایه از جمله ترکیه و ایران با هدف رهاسازی آب رودخانه‌ها برای ورود به خاک عراق تشویق کنند.
با وجود پیش بینی‌هایی مبنی بر احتمال بارندگی‌های شدید در ماه‌های فوریه و مارس آتی، پیش بینی می‌شود باز هم عراق در تابستان آینده با کمبود آب مواجه شود.

با سدسازی‌های غیراوصولی ترکیه بر روی سرچشمه‌های دجله و فرات، عراق بیش از پیش در معرض طوفان‌های گردوغبار و کمبود آب قرار می‌گیرد. «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه در ۱۵ آبان ۱۴۰۰ سرانجام سد بحث‌برانگیز «ایلیسو» را بر روی رود دجله افتتاح کرد. این سد گنجایش ۴۳ میلیارد متر مکعب آب یعنی سه برابر سد کرخه (بزرگترین سد ایران) دارد و پس از سد آتاتُرک دومین سد بزرگ ترکیه محسوب می‌شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار