نقض توافق متارکه جنگ از سوی کره شمالی و جنوبی

سازمان ملل سئول و پیونگ یانگ را به نقض توافق متارکه جنگ متهم کرد.

سازمان ملل متحد گزارش داد هر دو کشور کره جنوبی و شمالی قواعد متارکه جنگ را به دلیل ارسال پهپاد به خاک یکدیگر نقض کرده اند.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، در گزارش سازمان ملل آمده است: در تاریخ ۲۶ ام دسامبر دستکم ۵ پهپاد کره شمالی از مرز دو کشور عبور کرده و باعث شد کره جنوبی اقدام به استفاده از جنگنده‌ها و بالگرد‌های خود برای مقابله با آن‌ها کند. سئول نیز متعاقبا هواپیما‌های اطلاعاتی خود را برای عکس برداری از مراکز نظامی کره شمالی، به خاک این کشور وارد کرد.

سازمان ملل پس از جنگ دو کره که در سال ۱۹۵۰ آغاز و در سال ۱۹۵۳ با متارکه جنگ به پایان رسید، مسئول نظارت بر روند صلح در منطقه مرزی میان دو کشور است.

این نهاد اعلام کرد گرچه هر دو طرف توافق متارکه جنگ را زیرپا گذاشته اند، اما اقدام کره جنوبی در انهدام پهپاد‌های همسایه شمالی در آسمان خود نقض این توافق محسوب نمی‌شود.

در این گزارش سازمان ملل بار دیگر تاکید کرده است رعایت مفاد توافق متارکه جنگ از سوی دو طرف می‌تواند خطر درگیری ناخواسته میان دو کره را کاهش داده و به حفظ صلح و ثبات در شبه جزیره کره کمک کند.

با این حال، سخنگوی وزارت امنیت ملی کره جنوبی در واکنش به این گزارش در بیانیه‌ای اعلام کرد: استفاده نظامیان ما از پهپاد‌ها در خط مرزی با کره شمالی یک اقدام کاملا دفاعی به منظور مقابله با اقدامات تهاجمی پیونگ یانگ بوده و توافق متارکه جنگ ما را در این زمینه محدود نکرده است.

گفتنی است پس از پایان جنگ کره در سال ۱۹۵۳، دو طرف به توافق صلح پایدار نرسیدند بلکه صرفا متارکه جنگ از سوی دو طرف اعلام شد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار