امکان تماس صوتی و تصویری در سه پلتفرم ایرانی برقرار شد

وزیر ارتباطات و فناوری گفت: اطلاعات تماس صوتی و تصویری با کیفیت در پلتفرم‌های ایرانی نیز وجود دارد.

عیسی زارع پور، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با انتشار پستی در یک پیام رسان داخلی در این باره اظهار کرد: امروز یکی از دوستانم تصویر انتقاد یکی از هموطنان عزیز را با این مضمون که هموطنان عزیز ساکن خارج از کشور برای ارتباطات با خانواده خود در ایران دچار مشکل هستند را برایم فرستاد. برقراری یک تماس تصویری باکیفیت برای افرادیکه به علت بعد مسافت امکان دیدار حضوری ندارند بسیار لذت بخش است. راستش را بخواهید خود من هم در زمان تحصیل در خارج از کشور از سرویس‌های ارتباط تصویری مختلفی برای تماس با خانواده استفاده می‌کردم و الان دقیقا حس این افراد را درک می‌کنم.

از آنجایی تا قبل از این بخش قابل توجهی از ارتباطات تصویری بر بستر یک پلتفرم خارجی انجام میشد که اکنون با توجه به دستور مراجع ذیصلاح فعالیت آن در کشور محدود شده است، ممکن است برخی از خانواده‌های عزیز نیز به علت عدم آشنایی با پلتفرم‌های خارجی و داخلی دیگری که امکان تماس صوتی و تصویری دارند، برای ارتباط با عزیزان خود در خارج از کشور دچار مشکل شده باشند. از فردی هم که این گلایه را منتشر کردند ممنونم. آنطور که معلوم است هنوز همه مردم از امکانات پیام رسان‌های داخلی اطلاع کافی ندارند و از این جهت لازم است مدیران این پلتفرم‌ها در خصوص معرفی توانمندی و امکانات آن‌ها به عموم مردم تدبیر جدی کنند.

تماس صوتی و تصویری باکیفیت در پلتفرم‌های ایرانی بله، روبیکا و سروش پلاس نیز وجود دارد که امکانات آن‌ها را در تصویر همین پست با شما به اشتراک گذاشته ام. در طی این مدت نیز افراد زیادی از اعضای کابینه گرفته تا تجار و دوستان  برای برقراری ارتباط تصویری در سفر‌های خارجی، از سرویس تماس تصویری پلتفرم‌های داخلی استفاده کرده که تجربه آن‌ها نیز رضایت بخش بوده است. البته چندین پلتفرم و سرویس خارجی هم مثل ایمو، گوگل میت، اسکایپ  برای برقراری تماس تصویری در دسترس هستند".

این نوشته به این معنی نیست که پلتفرم‌های داخلی در وضعیت کاملا ایده آل بوده و هیچ مشکلی ندارند، ان‌شالله با تلاش جوانان عزیز کشورمان، حمایت کاربران و دولت، محصولات وطنی مسیر رسیدن به قله‌های ایده آل را به سرعت خواهند پیمود.
تماس صوتی (Call Out) نوعی قابلیت تماس بین پیام‌رسان‌ها و اپراتور‌ها فراهم می‌کند و دیگر نیازی نیست که دو طرف تماس، پیام‌رسان مشابه داشته باشند. برای نمونه کاربری که پیام‌رسان گپ یا سروش و دیگر پیام‌رسان‌های داخلی را نصب کرده باشد، می‌تواند از طریق این پیام‌رسان با یک شماره همراه اول، ایرانسل یا رایتل تماس بگیرد.

پس از محدود شدن برخی پیام‌رسان‌های خارجی طی سال‌های گذشته و در چندین مرحله، مهاجرت کاربران ایرانی به پیام‌رسان‌های دیگر از جمله نمونه‌های مشابه خارجی و داخلی آغاز شد؛ اگرچه هنوز تعداد کاربران پیام‌رسان‌های داخلی با رقبای خارجی‌شان قابل مقایسه نیست، اما برخی افراد استفاده از امکانات ابزار‌های بومی را به ابزار‌های خارجی ترجیح می‌دهند.

طبق برخی تحلیل‌ها، امکانی، چون پرداخت از طریق پیام‌رسان‌های بومی از مواردی است که نسبت به پیام‌رسان‌های خارجی، برای این ابزار‌های داخلی برتری ایجاد می‌کند. اکنون برخورداری از امکان تماس صوتی برای پیام‌رسان‌های بومی هم می‌تواند ویژگی دیگری باشد که کاربران را به استفاده از این ابزار‌ها تشویق کند.

در این باره معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در دولت گذشته، با اشاره به مصوبه‌ی شورای عالی فضای مجازی اعلام کرده بود اپراتور‌ها موظف هستند خدمات لازم برای برقراری امکان Call out در پیام‌رسان‌ها را برای آن‌ها فراهم آورند و بر اساس این مصوبه، موضوع اتصال متقابل اپراتور‌ها با پیام‌رسان‌ها با توجه به مصوبه شورای عالی فضای مجازی برای پیام‌رسان‌های اجتماعی داخلی که اعضای آن‌ها به پنج میلیون کاربر رسیده باشد، فراهم شده بود.

بر این اساس، پس از ابلاغ مصوبه ضوابط و تعرفه اتصال متقابل پیام رسان‌های اجتماعی داخلی به اپراتور‌های تلفن همراه، قرار شده بود امکان برقراری تماس صوتی از طریق پیام رسان‌ها با شبکه این اپراتور‌ها برقرار شود؛ در همین راستا در سال جاری و به نقل از وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات اعلام شد که به زودی امکان تماس از سه پیام‌رسان ایرانی با اپراتور‌های تلفن ثابت و همراه فراهم می‌شود.

بر این اساس هر پلتفرمی که ضوابط لازم را داشته باشد حتما امکان ارائه سرویس call out برایش فراهم می‌شود؛ همچنین گفته شده بود سه پلتفرم داخلی ضوابط و شرایط ارائه سرویس را داشته‌اند و برقراری سرویس به اپراتور‌ها ابلاغ شده و این امید وجود دارد تا طی هفته‌های آینده این امکان به شکل عمومی برای مردم فراهم شود.

در همین رابطه پیگیری از اپراتور همراه اول درباره آخرین وضعیت راه‌اندازی تماس صوتی با مشترکان موبایل از طریق پیام‌رسان‌های داخلی به این نتیجه رسیده بود که درحال حاضر اقدامات لازم در این زمینه درحال انجام است و بیشتر این آمادگی باید از سوی پیام‌رسان‌ها وجود داشته باشد و اپراتور‌های تلفن همراه کارشان راحت است و خیلی پیچیدگی ندارند؛ به طور مثال همراه اول و یک پیام رسان داخلی مانند روبیکا مشکلی ندارند، ولی باید این سرویس را با دو الی سه پیام رسان دیگر ارائه دهیم؛ بنابراین کار‌های زیربنایی این موضوع درحال انجام است و نتیجه این موضوع را خود وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات اعلام می‌کند، زیرا در یک سمت اپراتور‌ها هستند و در سمتی دیگر تعدادی پیام رسان قرار دارند، اما اینکه کدام پیام‌رسان‌ها باید باشند و سرویس چگونه خواهد بود را وزارت ارتباطات اعلام می‌کند.

همچنین اپراتور دوم تلفن همراه (ایرانسل) درباره این موضوع به اعلام کرده بود این طرح برای اجرایی شدن نیازمند دو اقدام فراهم شدن زیرساخت‌های فنی در سمت اپلیکیشن‌ها و تعیین تعرفه اقتصادی که پاسخگوی توسعه مورد نیاز شبکه باشد، است.  

برچسب ها: ارتباطات ، تماس صوتی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۵۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۰ ۰۹ بهمن ۱۴۰۱
برای همه پیام رسان ها این قابلیت رو اضافه کنید
Iran (Islamic Republic of)
سعید
۰۲:۰۱ ۰۹ بهمن ۱۴۰۱
کدوم کشور هست که وزیر ارتباطات اونها بیاد در مورد پیشرفت کاری نرم افزارها اطلاع رسانی کنه ،
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۵۱ ۰۸ بهمن ۱۴۰۱
ایتارو هم تصویری کنید هم صوتی عالی میشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۰۹ ۰۸ بهمن ۱۴۰۱
این وزیره واقعاً کم نظیره.
به هیچ کس باج نمیده و با متانت کارش رو میکنه.
دمش گرم، تنها کسی بود که بصورت عملی برای حفظ سلامت فرزندان ایران حاضر شد هر توهینی رو بپذیره اما کاری که میبینه درست انجام میده.
در تبدیل وضعیت ها هم خیلی ازش خوشم اومد. باید صراحت داشت و طبق قانون عمل کرد، بیخودی به دیگران باج نداد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۳۵ ۰۸ بهمن ۱۴۰۱
ب. خ. ج. محترم، لطفا شما درباره تنظیمات و نحوه استفاده از تماس تصویری در پیامرسانهای داخلی مقاله بنویسید. باتشکر.
Iran (Islamic Republic of)
محمد حسین
۰۱:۴۱ ۰۸ بهمن ۱۴۰۱
من ایتا رو نصب کردم یه عکس رو ۲ساعت طول کشید تا بفرسته
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۵۴ ۰۷ بهمن ۱۴۰۱
البته احتمال منظورشون از ساعت ۲ نصف شب تا ۵ صبح هست. تو روز که سرعتی نمی بینیم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۴۲ ۰۷ بهمن ۱۴۰۱
دیروز دوتا عکس با روبیکا فرستادم به یه نفر هنوز بهش نرسیده!! اونوقت یارو داره تماس صوتی وتصویر بر قرار میکنن با این سرعت افتضاح اینترنت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۴۲ ۰۷ بهمن ۱۴۰۱
واقعا دروغ و یاووگویئ تا کجا ؟؟ به خدا خسته شدیم از اینهمه بد بختی کشیدن .خدایا ۳۶ سالمه جرات نمیکنم حتی به ازدواج فکر کنم .خدا لعنت کنه باعث و بانی شو
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۳۴ ۰۷ بهمن ۱۴۰۱
ایشان‌در‌عملکردشان‌کا رنامه‌ضعیفی‌ارایه‌دادند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۲۹ ۰۷ بهمن ۱۴۰۱
هورا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۲۳ ۰۷ بهمن ۱۴۰۱
سلام فرض هم این طوری باشه جناب وزیر کو اینترنت پر سرعت وقتی اینترنت سرعت نداشته باشه تصویری صبحت کنید به چه درد من تو میخوره انقدرهم پور میدیم راست میگی اینترنت رو پر سرعت کن کاربران بتونن تصویری صبحت کنن مثل روبیکا این همه امکانات میگید هستش نمیتونی تصویری صبحت کنید نمیدونی وقتی اینترنت پر سرعت نباشه تصویری ایجاد نمیشه کی میخواهید اینترنت پرسرعت به مردم بدید یا منتظره امام زمان باشیم اون موقع اینترنت پر سرعت به عموم مردم ایران بدی اون موقع هم به درد ایران نمیخوره چون اون موقع دیگه مثل عصر حجر میشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۳۵ ۰۷ بهمن ۱۴۰۱
سرعت افتضاح اینترنت،یک فیلم نمیشه دانلود کرد اونوقت تماس تصویری گرفت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۰۷ ۰۷ بهمن ۱۴۰۱
بهتره است فکر به حال انتقال داده در پیام رسانها شود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۵۸ ۰۷ بهمن ۱۴۰۱
هر وقت پیامرسانهای داخلی کتبا ضمانت دادند به حفظ حریم خصوصی کاربران، اونوقت نصب میکنم.
ضمنا برای بررسی صحت حفظ حریم خصوصی، یک بازرس باید از طرف مردم این موضوع رو بررسی کند و نظر خود را ارائه دهد.
والسلام
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۴۲ ۰۷ بهمن ۱۴۰۱
نه اینکه پیامرسانهای خارجی حفظ حریم خصوصی میکنن
یه مشت غربزده هستین که فقط دنبال بهانه هستین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۰۸ ۰۷ بهمن ۱۴۰۱
مگه از پیام رسان خارجی ضمانت کتبی گرفته ای
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۰۶ ۰۷ بهمن ۱۴۰۱
پیامرسانهای خارجی هم کتباضمانت دادن بهت؟؟؟؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۴۴ ۰۷ بهمن ۱۴۰۱
این اطلاعات را علیه ش استفاده میکنن ولی خارجی‌ها نه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۵۶ ۰۸ بهمن ۱۴۰۱
از خارجی ھا ضمانت نامہ گرفتی نصب کردی و استفادہ کردی ؟؟؟؟
تمام اطلاعات و حریم خصوصی کاربران پیام رسانھای خارجی ھر دقیقہ دارن رصد میکنن
Iran (Islamic Republic of)
هادی
۰۸:۰۲ ۰۸ بهمن ۱۴۰۱
به نظر شما پیام‌رسان های خارجی حریم خصوصی کاربران رو رعایت می کنند؟؟!!
Iran (Islamic Republic of)
رضا
۱۹:۵۶ ۰۷ بهمن ۱۴۰۱
برای مردم فرق نمیکنه چه پیام‌رسانی استفاده کنند،فقط باید کیفیت و سرعت در حد واتساپ داشته باشد، کار راه انداز باشند، توقع زیادی نیست. تا الان که هر پیام‌رسان داخلی نصب کردیم،یا سرعت ندارد یا کیفیت، تا الان هر کاری کردید اونو دو برابر کنید،حتما جواب میده.
یا یک پیامرسانی درست کنید که فقط برای تماس صوتی و تصویری با استفاده از اینترنت باشد ،وقتی توی یک پیام‌رسان ۱۰تا چیز دیگر می گنجانید نتیجه اش میشود همین که نه سرعت دارد و نه کیفیت.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۴۴ ۰۷ بهمن ۱۴۰۱
با خارج از کشور چطور تماس صوتی داشته باشیم ؟؟
اقوام در خارج از ایران زندگی میکنند و سیم کارت ایرانی ندارند !
پلتفرم های ایرانی برای دریافت کد باید سیم کارت ایران را داشته باشند !
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۳۱ ۰۷ بهمن ۱۴۰۱
مردم را مجبور می کنید خودرو داخلی بی کیفیت را با قیمت نجومی بخرند چون دولت فروش خودرو سهم دارد و دوشرکت بزرگ خودرو سازی نیمه دولتی است بنابراین هر جه خودرو گرانتر شود به نفع دولت است واردات خودرو را به خاطر مناع دولت ومسئولین ممنوع کردید و مردم باید پراید بی کیفبت را ۳۰۰میلیون بخرند مردم را با ممنوع کردن واردات لوازم خانگی با کیفیت خارجی مجبور کردید که لوازم خانگی بی کبفیت ایرانی را باقیمت نجومی بخرند واتساب و اینستاگرام را برای اهداف ومنافع خود قطع کردید ومردم را مجبور به استفاده از پیام رسان های بی کیفیت داخلی می کنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۳۰ ۰۷ بهمن ۱۴۰۱
سلام در پیام رسان بله با کارت بانکی سپه شارژ همراه اول باکد خریدا ری که رسید تراکنش ارسال نشد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۲۸ ۰۷ بهمن ۱۴۰۱
بگین یه گزینه صندوق انتقادات پیشنهادات تو پیام رسان اضافه کنند خودمون نظر و انتقاداتمون رابرسونیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۲۴ ۰۷ بهمن ۱۴۰۱
شدیم بدتر از کره شمالی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۲۴ ۰۷ بهمن ۱۴۰۱
به محض اینکه واتس اپ باز بشه ایتا سروش و ... میرن اونجایی که جاشونه ... یعنی سطل آشغال
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۰۶ ۰۸ بهمن ۱۴۰۱
یک کم به وطنت تعصب داشته باش. اون غول های فناوری که یک شبه به اینجا نرسیدند. همین تلگرام کلی در دولت روحانی حمایت شد. مسلماً ما میتونیم. چطور چین تونسته تیک تاک رو راه بندازه که آمریکا احساس خطر کرده و فیلتر میکنه؟ مگه اونها یوتیوب و اینستا ندارند؟ عزیز دل اندکی صبور باشیم. این قدرت راجع به دیگران بزرگنمایی و راجع به خودمون سیاه نمایی نکنیم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۱۶ ۰۷ بهمن ۱۴۰۱
هنوز زمان خبر خوشت در دوروز آینده بابت رفع فیلتر گوگل پلی نرسیده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۵۹ ۰۷ بهمن ۱۴۰۱
این پول زوری که مخابرات از مردم بابت تلفن ثابت میگیرند را رسیدگی کنید لطفاً
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۴۹ ۰۷ بهمن ۱۴۰۱
تماس تصویری روبیکا کار نمی کنه یکبار نوشتم ولی اینجا نگذاشتید
حالا شما نظر منو حذف کنید یعنی چه؟
خوب درست کنند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۵۴ ۰۷ بهمن ۱۴۰۱
همیشه یه چیزش لنگه و ناقصه،
همه پیام رسان های داخلی باید قابلیت تماس صوتی و تصویری رو داشته باشن
Iran (Islamic Republic of)
ایرانی
۱۷:۱۰ ۰۷ بهمن ۱۴۰۱
ما نخوایم از اپلیکیشن های شما به اجبار استفاده کنیم کیو باید ببینیم ؟؟
چه تضمینی وجود داره شما به اطلاعات و تماس های شخصی مردم دسترسی نداشته باشید ؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۲۶ ۰۷ بهمن ۱۴۰۱
واتساپ و اینستاهم جاسوسه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۲۶ ۰۷ بهمن ۱۴۰۱
عمو حبیب رو باید ببینی.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۴۶ ۰۷ بهمن ۱۴۰۱
اولا قانون گذاشتن که نتونن دوم حالا اطلاعاتت چیه که نمی‌خوای ببینن.سوم اگه خارجیها از اطلاعاتت استفاده کنن و بر اساس اون اطلاعات علیه کشورت توطیه کنن و فتنه اخیر هم بر اساس آمار اینستا و واتس اپ بود اشکال نداره .چرا واقعا اینطور فکر میکنی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۵۷ ۰۷ بهمن ۱۴۰۱
فقط واتساپ
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۴۶ ۰۷ بهمن ۱۴۰۱
کیفیت تماس تصویری در سروش افتضاح هست ! ی فکری بکنید !
اصلا نمیشه طرف رو دید فقط ی طیفی از موج سبز مثل آدم فضایی نشون میده !
Iran (Islamic Republic of)
آشتیانی
۱۶:۴۴ ۰۷ بهمن ۱۴۰۱
بنده از روبیکا استفاده میکنم و تماس تصویری هم دارد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۴۷ ۰۷ بهمن ۱۴۰۱
تماس تصویری روبیکا کار نمی کند.
Iran (Islamic Republic of)
احسان
۱۶:۴۲ ۰۷ بهمن ۱۴۰۱
آقای وزیر تاجر صادر کننده حتی اگه یک صادر کننده کوچیک باشه، پلتفرم ایرانی به چه دردش میخوره. واقعا کم عقلی در بین مسئولان تا کجا.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۳۰ ۰۸ بهمن ۱۴۰۱
مگه چند درصد مردم تاجر صادرکننده هستند؟! بهانه بهتر بلد نبودید!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۱۷ ۰۷ بهمن ۱۴۰۱
سلام ،

اگر قرار باشد یک پیام رسان داخلی انتخاب کنم ،
بله را انتخاب می کنم ،

پیمان اشراقی.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۱۱ ۰۷ بهمن ۱۴۰۱
تماس صوتی و تصویری روبیکا اصلا کار نمی کند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۰۶ ۰۷ بهمن ۱۴۰۱
تو نمیخوای بمیری!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۰۰ ۰۷ بهمن ۱۴۰۱
که بعدش راحت تماسای تصویری مارو ببینید ؟؟؟ عمرا بیام
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۳۳ ۰۷ بهمن ۱۴۰۱
خیلی عجیبین تا زمانی میگفتن فلان برنامه خارجی جاسوسه میگفتین ما اطلاعاتی نداریم رو گوشیمون حالا برفرض این برنامه های داخلی جاسوسی باشن خب شما اطلاعاتی نداری که مهم باشه اصلا کی به شما کار داره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۰۰ ۰۷ بهمن ۱۴۰۱
سرعت اینترنت رو درست کنید تا بشه حداقل با گوگل میت تماس تصویری گرفت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۵۶ ۰۷ بهمن ۱۴۰۱
یه پلتفرم بگو بدون انتن دهی بشه با اینترنت تماس گرفت مث واتس اپ
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۳۳ ۰۸ بهمن ۱۴۰۱
بدون اینترنت؟! ارسال داده بدون اینترنت چجوری میشه؟ مگه فیلم هندیه؟!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۵۵ ۰۷ بهمن ۱۴۰۱
کدام تماس تصویر صدبار قطع وصل میشه