روسیه مذاکرات سالانه با ژاپن درباره جزایر مورد مناقشه را رد کرد

وزارت خارجه روسیه اعلام کرد که مذاکرات سالانه با ژاپن درباره تمدید پیمانی در خصوص جزایر مورد مناقشه را برگزار نخواهد کرد.

روسیه روز یکشنبه اعلام کرد که مذاکرات سالانه با ژاپن درباره تمدید پیمانی که به ماهیگیران ژاپنی اجازه می‌دهد در نزدیکی جزایر مورد مناقشه فعالیت کنند را برگزار نخواهد کرد و گفت که ژاپن اقدامات ضدروسی انجام داده است.

به گزارش رویترز، این جزایر در نزدیکی جزیره هوکایدو در شمال ژاپن، در روسیه به عنوان جزایر کوریل و در ژاپن به عنوان سرزمین‌های شمالی شناخته می‌شوند و هسته اصلی تنش‌های دهه‌ها بین همسایگان بوده‌ است.

خبرگزاری دولتی «ریانووستی» به نقل از وزارت خارجه روسیه گزارش داد: «در چارچوب اقدامات ضدروسی دولت ژاپن، طرف روسی به توکیو اطلاع داد که نمی‌تواند درباره برگزاری رایزنی‌های بین‌دولتی درباره اجرای این توافق اقدام کند.»

ژاپن متحد آمریکا بلافاصله پس از آغاز حمله روسیه به اوکراین در فوریه، ده‌ها فرد و سازمان روسی را تحریم کرد.

روسیه در ماه ژوئن توافق سال ۱۹۹۸ را که به قایق‌های ژاپنی اجازه ماهیگیری در نزدیکی جزایر مورد مناقشه را می‌داد، به حالت تعلیق درآورد. دبیر کابینه ژاپن روز دوشنبه گذشته در یک کنفرانس خبری گفت که ژاپن از روسیه می‌خواهد در مذاکرات سالانه شرکت کند تا عملیات ماهیگیری امسال آغاز شود. اما وزارت خارجه روسیه گفت که هیچ بهبودی در روابط حاصل نخواهد شد مگر اینکه ژاپن در قبال روسیه "احترام" نشان دهد.

این وزارتخانه اعلام کرد: «برای بازگشت به یک گفت‌وگوی عادی، همسایگان ژاپنی باید احترام ابتدایی را به کشور ما و تمایل به بهبود روابط دوجانبه را نشان دهند.»

روسیه و ژاپن رسماً به خصومت‌های جنگ جهانی دوم پایان نداده‌اند، زیرا درگیری‌هایشان بر سر جزایری که در پایان جنگ توسط اتحاد جماهیر شوروی تصرف شده بود، متوقف نشده‌ است.

به تازگی نیز ژاپن به بهانه حملات موشکی در اوکراین، تحریم‌های جدیدی علیه روسیه اعمال کرد و چندین کالا را به فهرست ممنوعیت صادراتی خود اضافه کرد. توکیو همچنین از مسدود کردن دارایی‌های مقامات و نهاد‌های روسیه خبر داد.

برچسب ها: روسیه ، ژاپن ، جنگ اوکراین
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار