اضافه وزن سالمندان در چهارمحال و بختیاری از میانگین کشوری بالاتر است

رئیس مرکز بهداشت چهارمحال و بختیاری گفت: اضافه وزن و چاقی سالمندان در استان از میانگین کشوری بالاتر است.

رئیس مرکز بهداشت چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه اضافه وزن و چاقی سالمندان در استان از میانگین کشوری بالاتر است، گفت: میانگین چاقی و اضافه وزن در گروه سنی سالمندان استان ۴۰.۱ درصد است که این میزان در کشور ۳۸.۸ درصد است.

علی احمدی در جمع خبرنگاران استان به مناسبت هفته اطلاع‌رسانی تغذیه با شعار «حال خوب با وزن مناسب» افزود: هم‌اکنون ۲۸.۸ درصد از جوانان استان چاق هستند که این میزان در کشور ۳۶.۴ درصد و میزان چاقی در گروه میانسالان در استان ۵۴.۷ درصد و در کشور ۶۰.۴ درصد است.


بیشتر بخوانید


وی اظهار داشت: اضافه وزن در میانسالان شهرستان‌های فارسان با ۶۲.۸ درصد، کیار با ۵۹.۸ درصد و شهرکرد با ۵۰.۶ درصد بالاترین میزان و شهرستان کوهرنگ با ۳۷درصد کمترین میزان چاقی را دارند.

احمدی افزود: نابرابری در توزیع سبک زندگی و پیامد‌های آن از جمله بیماری مختلف در استان بسیار بالاست و عمده این نابرابری هم به عادت و رفتار غذایی مردم وابسته است.

احمدی با اشاره به اینکه هم اکنون چاقی در گروه سالمندان در شهرستان کوهرنگ کم است، گفت: شیوع فشار خون بالا به دلیل مصرف بالای نمک و عادت غذایی مردم این شهرستان بسیار بالاست در حالیکه تحرک فیزیکی و بدنی مردم این شهرستان نسبت به سایر شهرستان‌های استان بالاتر است.

وی اظهار داشت: بهترین‌ترین و ساده‌ترین راه پیشگیری از بیماری‌های غیرواگیر برطرف کردن عوامل خطر و تغذیه مناسب است.

رئیس مرکز بهداشت چهامحال و بختیاری با اشاره به اینکه بیماری‌های غیرو اگیر به عنوان اولویت نخست سیاست‌گذاران و مدیران نظام سلامت است، گفت: فشارخون بالا، دیابت، سرطان، کبد چرب، بیماری قلبی، عروقی، بیماری کلیوی و گوارشی از مهمترین بیماری‌های غیر واگیر است که به دلیل تغذیه نامناسب و سبک زندگی نامناسب افزایش پیدا کرده است.

به گفته وی، بیماری دیابت و فشارخون بالا در بیماری‌های غیرواگیر ارتباط نزدیک با تغذیه و سبک زندگی مردم دارند که به دلیل تغذیه نادرست، مصرف زیاد نمک، شکر، شیرینی، مصرف کم فیبر و سبزیجات، کم بودن فعالیت بدنی، کم تحرکی، استعمال دخانیات، مصرف مشروبات الکلی و رژیم غذایی نامناسب بروز می‌کند.

وی با اشاره به اینکه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به منظور اطلاع‌رسانی در خصوص تغذیعه و سبک زندگی از تاریخ ۲۴ دی‌ماه تا هفتم بهمن‌ماه را به عنوان بسیج اطلاع‌رسانی تغذیه نامگذاری کرده است، گفت: اطلاع‌رسانی و اقناع‌سازی مردم پیرامون سبک زندگی صحیح و تغذیه مناسب از مهمترین وظایف وزارت بهداشت برای پیشگیری از بیماری‌های غیرواگیر است.

احمدی به استفاده از ظرفیت رسانه‌ها و فضای مجازی به عنوان نیرو محرکه در عصر رسانه و فضای مجازی برای اطلاع‌رسانی و اقناع‌سازی افکار عمومی تاکید کرد و گفت: دانشگاه علوم پزشکی به تنهایی ۲۵ درصد در مراقبت بیماری غیر واگیر نقش داشته باشد و مابقی نقش‌ها در دست مابقی سازمان‌ها و مردم است.

۲۴ دی‌ماه تا هفتم بهمن‌ماه به عنوان بسیج اطلاع‌رسانی تغذیه نامگذاری شده است که در این بین گاهی در اضافه وزن در همه سن‌ها از اهمیت بالایی برخوردار است و در بین سالمندان حساسیت بیشتری دارد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار