بحران اقتصادی ترمز افزایش بودجه نظامی انگلیس را کشید

دولت انگلیس برای افزایش بودجه نظامی تحت فشار است، اما بحران اقتصادی و اعتصاب‌ها مانع از حرکت دولت در این مسیر می‌شود.

توبایس اِلوود Tobias Elwood یکی از اعضای محافظه کار ارشد پارلمان انگلیس از دولت این کشور خواسته است تا روند کاهش بودجه نظامی کشور را متوقف کند و با توجه به جنگ روسیه و اوکراین، توان نظامی کشور را ارتقاء دهد.

براساس گزارش شبکه تلویزیونی ویون، این اظهارات در پی انتشار گزارش‌هایی مطرح می‌شود که در آن یک ژنرال بلندپایه آمریکایی به بن والاس، وزیر دفاع انگلیس گفته است که ارتش این کشور، دیگر یک نیروی جنگی سطح بالا قلمداد نمی‌شود.

سال گذشته تصویب شد که شمار نیرو‌های ارتش انگلیس ده هزار نفر کاهش یابد و در نتیجه تعداد نیرو‌های ارتش به ۷۲۵۰۰ نفر برسد. این کار در حالی انجام می‌شود که انگلیس به اوکراین سلاح می‌دهد و در جنگ جاری اوکراین با روسیه، از کی یف پشتیبانی می‌کند. کمیته دفاعی مجلس عوام انگلیس، یک کمیته فرعی تشکیل داده است تا به بررسی مشکلات مطرح در زمینه مدرنیزه شدن خودرو‌های زرهی سنگین ارتش انگلیس بپردازد.

بودجه کنونی ارتش انگلیس حدود ۵۷ میلیارد دلار در سال است که در میان کشور‌های عضو ناتو، پس از آمریکا، در رده دوم قرار دارد. اما با توجه به سرایت تهدید جنگ اوکراین به اروپا و  تهدید‌های مطرح از جانبچند کشور دیگر، اوضاع متفاوت شده است. این موارد در راهبرد عالی دفاعی انگلیس موسوم به «سند ارزیابی یکپارچه»، برشمرده شدند.

کارشناسان خواهان افزایش بودجه دفاعی انگلیس هستند، اما مسئله این است که دولت انگلیس با مشکل کمبود منابع مالی مواجه است. اتحادیه‌های کارگری خواستار آن شده اند که حقوقشان افزایش یابد. اعتصاب‌ها برای افزایش حقوق، سبب شده است بار سنگینی بر اقتصاد انگلیس تحمیل شود.

با این وجود اعتصاب‌های سراسری در این کشور و نیاز ارتش انگلیس برای بهبود وضعیت به نظر می‌رسد ریشی سوناک، نخست وزیر این کشور با شرایط دشواری روبرو شده است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار