تامین زمین نهضت ملی مسکن در بیش از ۵۰ شهر خراسان رضوی

مدیر کل راه و شهرسازی خراسان رضوی گفت: تاکنون زمین مورد نیاز برای طرح نهضت ملی مسکن در ۵۰ تا ۶۰ شهر استان تامین شده است.

عباس یوسف زاده مدیر کل راه و شهرسازی خراسان رضوی گفت: از ۹۶ شهر استان که اجرای طرح نهضت ملی مسکن در آن‌ها برنامه ریزی شده است، ۲۰ شهر متقاضی زیادی برای این طرح نداشته و زمین مورد نیاز در هشت شهر دیگر هنوز تامین نشده است.

او افزود: در ابتدای اجرای طرح نهضت ملی مسکن متولی تامین زمین فقط اداره کل راه و شهرسازی بود، اما در میانه کار، تصدی تامین زمین در شهر‌های کمتر از ۲۵ هزار نفر جمعیت به بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان واگذار شد که این مهم کار را قدری برای اداره کل راه و شهرسازی آسان کرد و هر چند تفویض اختیار خیلی دیر انجام گرفت، اما در نهایت تامین زمین در ۷۹ شهر استان به بنیاد مسکن واگذار شد.

مدیر کل راه و شهرسازی خراسان رضوی ادامه داد: زمین‌های تامین شده برای طرح نهضت ملی مسکن در خراسان رضوی عمدتا از طریق الحاق زمین به شهر تامین شده است، زیرا مقیاس اجرای طرح بسیار گسترده است و زمینی با این وسعت کمتر در بافت مسکونی شهر یافت می‌شود با این حال الحاق‌های انجام گرفته در شهر‌هایی مانند نیشابور، سبزوار، تربت جام جزء زمین‌های در مسیر توسعه شهر و بهره‌مند از همه خدمات شهری بوده و مردم نسبت به ساخت مسکن در آن‌ها رضایت دارند.

یوسف زاده بیان کرد: در مشهد با توافقی که با آستان قدس رضوی انجام گرفت زمین گسترده در شهرک انقلاب برای طرح نهضت ملی مسکن اختصاص یافت که بسیار موقعیت مناسبی به لحاظ بهره مندی از خدمات شهری دارد و در صورت ساخت مسکن در این اراضی، انقلابی در طرح نهضت ملی مسکن در کل کشور رخ خواهد داد.

او اجرای طرح نهضت ملی مسکن در بافت فرسوده یا ناکارآمد شهری را نیز بسیار مناسب دانست و تصریح کرد: این امر در صورتی محقق می‌شود که مردم، مشارکت مناسبی در این بخش داشته باشند، اما تاکنون با وجود این که سازمان بازآفرینی شهری ایران مشوق ها، تخفیف‌ها و تسهیلات بسیاری برای بازسازی خانه‌ها در بافت‌های ناکارآمد شهری اختصاص داده است، اما مردم ساکن در این مناطق چندان اشتیاقی برای استفاده از این تسهیلات و مشوق‌ها نشان نداده اند و درصدد هستیم که از دفاتر تسهیلگری برای جلب مشارکت مردم کمک بیشتری بگیریم.

مدیر کل راه و شهرسازی خراسان رضوی تاکید کرد: در طرح نهضت ملی مسکن تاکنون ۴۰۱ هزار و ۱۰۲ نفر از خراسان رضوی در سامانه مزبور ثبت نام کرده اند که از این تعداد ۲۹۰ هزار نفر حایز شرایط اولیه بودند و اسناد خود را در سامانه بارگزاری کرده و تایید شده اند و از مجموع تاییدشدگان، ۱۰۱ هزار نفر تایید نهایی شده و تامین زمین یا ساخت واحد مسکونی برای آنان قطعی شده است.

یوسف زاده اظهار کرد: از ۱۰۱ هزار نفری که دولت موظف به تامین زمین یا ساخت واحد مسکونی برای آنان در قالب طرح نهضت ملی مسکن در خراسان رضوی شده است، تامین زمین ۱۴۲ واحد مسکونی برای ۸۷ هزار نفر قطعی شده و مراحل اداری آن در حال انجام است.

او افزود: اقدامات اولیه برای ساخت ۷۸ هزار واحد مسکونی طرح نهضت ملی مسکن در خراسان رضوی انجام شده است که از این تعداد ۲۷ هزار واحد به صورت خودمالک بوده یعنی زمین آن توسط متقاضی تامین شده است که ۱۷ هزار واحد آن در شهر‌ها و باقی در روستاهاست که خودمالکین در شهر‌های بزرگ تسهیلات ۴۰۰ میلیون تومانی، در شهر‌های کوچک تسهیلات ۳۰۰ میلیون تومانی و در روستا‌ها تسهیلات ۲۰۰ میلیون تومانی دریافت کرده و خانه‌های خود را بازسازی می‌کنند.

مدیر کل راه و شهرسازی خراسان رضوی ادامه داد: از ۷۸ هزار واحد مزبور، ساخت ۵۱ هزار واحد در قالب واحد‌های آپارتمانی یا ویلایی آغاز شده است که از این تعداد ۳۱ هزار واحد در شهر مشهد و گلبهار قرار دارد.

یوسف زاده بیان کرد: در نخستین سال اجرای طرح نهضت ملی مسکن با توجه به کار‌های اداری، همکاری بانک‌ها و ضوابطی که انجام آن الزام آور بوده است انتظار می‌رود تا پایان سال علاوه بر ۵۱ هزار واحد یاد شده، ساخت ۴۵ هزار واحد دیگر در قالب خودمالکی یا انبوه سازی نیز آغاز شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.