مشاهده پنج قطعه قوی فریاد کش برای نخستین بار در رشتخوار

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی گفت: پنج قطعه قوی فریاد کش برای نخستین بار در شهرستان رشتخوار این استان مشاهده شده است.

مهدی اله پور دیرکل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی گفت: محیط بانان و نیرو‌های نمایندگی حفاظت محیط زیست شهرستان رشتخوار در پایش پرندگان آبزی و کنار آبزی برای نخستین بار در استان و در محل سد شهید یعقوبی شهرستان رشتخوار، پنج قطعه قوی فریادکش با نام علمی (Cygnus cygnus) را مشاهده و حضورشان را مستند کردند.

وی افزود: قوی فریاد کش گونه‌ای قو است، که در نیم‌کره شمالی زندگی می‌کند و همانندی زیادی به قوی گنگ و کوچک دارد. جثه این قو از قوی کوچک، بزرگتر است و نوکش بیشتر زرد است تا سیاه (در قوی کوچک برعکس است). قوی فریادکش در مناطق نزدیک به قطب شمال در سه قاره آسیا، اروپا و آمریکای شمالی زندگی و تخم‌گذاری می‌کند.

اله پور در خصوص ویژگی‌های ظاهری این گونه بیان کرد: طول بدن این قو بین ۱۴۵ تا ۱۶۰ سانتی‌متر است و طول بال‌های باز شده آن به ۲۱۸ تا ۲۴۳ سانتی‌متر می‌رسد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی ادامه داد: قوی بزرگ، جثه‌ای با بدن یک‌دست سفید و گردنی بلند و راست دارد و نر و ماده آن هم‌شکل و فاقد تغییرات فصلی هستند و پرنده بالغ منقاری قوی دارد که ثلث جلویی آن سیاه و بقیه آن زرد است.

وی با بیان این که پا‌های این قو نیز به رنگ سیاه است تصریح کرد: پرنده نابالغ، سر، گردن و روتنه خاکستری مایل به قهوه‌ای و گونه‌ها، گلو و جلو گردن مایل به سفید دارد همچنین زیر تنه اش سفید و پهلوهایش خاکستری مایل به قهوه‌ای است و منقار سیاهش به لکه صورتی چرک در نزدیکی نوک آن و پا‌ها به رنگ خاکستری تیره دیده می‌شود و یکی از سنگین‌وزن‌ترین پرندگان پروازی به‌شمار می‌رود.

اله پور اظهار کرد: این گونه، گستره وسیعی از انواع زیستگاه‌های تالابی شامل دریاچه‌های وسیع و کم عمق با نیزار‌های حاشیه‌ای، باتلاق‌ها، رودخانه‌های بزرگ و سواحل دریا‌ها را به عنوان زیستگاه انتخاب می‌کند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی تاکید کرد: این پرنده به آب‌هایی تا عمق حداکثر یک متر با بستری پوشیده از گیاهان نیازمند است و زمستان‌ها بیشتر در اراضی پست ساحلی، دشت‌های سیلابی و حتی کشتزار‌ها به سر می‌برد و در خارج از دوره جوجه‌آوری پرنده‌ای اجتماعی است و در دسته‌های بزرگ دیده می‌شود.

وی افزود: قو پروازی، گردنی کشیده همراه با بال زدن‌های منظم و آرام دارد و در این هنگام صدای خاصی تولید می‌کند. برای تغذیه با معلق زدن و فرو بردن نیمه جلویی بدن درون آب از برگها، ساقه‌ها و ریشه گیاهان آبزی تغذیه می‌کند و گاهی نیز از علف‌های سطح زمین در بیرون از آب چرا می‌کند و در زمستان نیز از باقیمانده محصولات زراعی در اراضی شخم خورده استفاده می‌کند.

وی ادامه داد: قوی فریاد کش، بسته به شرایط آب و هوایی در زمستان‌ها به تعداد بسیار متغیری به نواحی جنوبی دریای خزر مهاجرت می‌کند.

او قو را در فهرست پرندگان حمایت شده ایران اعلام کرد که دارای ارزش حفاظتی است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار