رحمانی:

تکمیل راه آهن گیلان به هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد

مدیرکل راه و شهرسازی گیلان گفت: برای تکمیل راه آهن رشت به کاسپین و رشت به آستارا، هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است.

کریدور شمال - جنوب یک مسیر اقتصادی و استراتژیک مهم برای ترانزیت بار از طریق ایران بین هند، روسیه، کشور‌های CIS و شمال اروپا است که تکمیل راه‌آهن رشت - آستارا حلقه مفقوده این کریدور است.

این مسیر ریلی در ادامه راه آهن قزوین - رشت، مرکز استان گیلان را به منطقه ویژه اقتصادی کاسپین متصل می‌کند که از نظر مبادلات بازرگانی با کشور‌های همجوار منطقه دارای اهمیت ویژه است.

هادی رحمانی، مدیرکل راه و شهرسازی گیلان در خصوص این پروژه گفت: تمهیدات لازم برای تکمیل راه آهن رشت به کاسپین و رشت به آستارا انجام شده و برای تکمیل آن به هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است.

او افزود: با برنامه‌ریزی‌های انجام شده اتصال مسیر رشت به کاسپین تا اواخر خرداد ۱۴۰۲ برقرار می‌شود.

مدیرکل راه و شهرسازی گیلان از پیشرفت فیزیکی پروژه ریلی رشت - کاسپین خبر داد و گفت: از ۳۵ کیلومتر خط آهن رشت - انزلی همینک ۱۵ کیلومتر آماده شده و ۲۲ کیلومتر دیگر هم تاکنون عملیات زیرسازی آن به انجام رسیده است.

رحمانی همچنین به پروژه ریلی رشت - آستارا اشاره و تصریح کرد: با توجه به تمهیدات وزارت راه و شهرسازی و تاکیدات استاندار گیلان پیگیری‌ها برای جذب سرمایه گذار خارجی برای این پروژه در حال انجام است، ضمن اینکه مسیر ریلی رشت - آستارا که عملیات اجرایی آن اغاز شده، شتاب می‌گیرد.

او در خصوص روند اجرای راه آهن در استان گفت: فاز مطالعات راه آهن رشت - آستارا به اتمام رسیده و ۱۲ کیلومتر از این مسیر نیز زیرسازی شده و مابقی در حال تملک اراضی است.

پروژه راه آهن رشت - کاسپین - انزلی به عنوان بخشی از طرح راه آهن قزوین - رشت - انزلی محسوب می‌شود که می‌تواند در تجارت کشور و منطقه خاورمیانه، آسیانه میانه و اوراسیا تحولی بزرگ ایجاد کند.

عملیات اجرایی پروژه راه آهن رشت - کاسپین در سال ۱۳۸۵ کلید خورد، اما تا سال ۱۳۹۸ فقط ۳ درصد پیشرفت فیزیکی داشت و عمده کار آن از سال ۹۸ آغاز شده است.

اجرای این پروژه علاوه بر اهمیت در حمل و نقل داخلی، بار و مسافر استان گیلان از نظر ایجاد یک کریدور ریلی جدید برای صادرات و واردات کشور و همچنین ترانزیت کالا از مناطق شمالی کشور به خلیج فارس، آب‌های آزاد بین‌المللی و دیگر کشور‌های همسایه ایران نیز بسیار مهم است.

منبع: ایرنا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.