آمادگی بلاروس برای گسترش مبادلات تجاری با ایران در آستارا

سفیر بلاروس در ایران گفت: آمادگی داریم تا مبادلات تجاری خود با ایران را از جمله در محدوده آستارا در زمینه محصولات چوبی و صنایع مرتبط گسترش دهیم.

 دمیتری کالتسوف، سفیر جمهوری بلاروس در ایران  در دیدار با فرماندار آستارا گفت: ایران و بلاروس روابط دوستانه دیرینه‌ای دارند و توسعه مناسبات تجاری خیلی عرصه مهمی در روابط ۲ کشور است.

وی افزود: با توجه به اهمیت و وضعیت جغرافیایی استان گیلان و شهرستان آستارا، زیرساخت‌های حمل و نقل این شهرستان از اهمیت خاصی برای تحویل کالا‌های بلاروسی به ایران برخوردار است و امکانات بندری، ریلی و مسیر زمینی آن بسیار اهمیت دارد.

سفیر جمهوری بلاروس در ایران اظهار کرد: ۲ کشور می‌توانند نیاز‌های یکدیگر را برآورده کنند و بر همین اساس این علاقه‌مندی وجود دارد که از کشور ایران محصولات مختلف کشاورزی از جمله میوه، خشکبار و انواع سبزی وارد شود و از سوی بلاروس محصولات مورد نیاز طرف ایرانی صادر شود.

وی اضافه کرد: آستارا در این میان منطقه‌ای منحصر به‌فرد است که به دریا محدوده شده و از نظر ریلی نیز زیرساخت مناسبی دارد و کامیون‌های مستقر در نزدیکی این شهر هم نشانگر اهمیت فعالیت در آن است.

کالتسوف عنوان کرد: آستارا برای نمایندگان تجاری بلاروس به عنوان دروازه ورود اصلی کالا‌ها به ایران است و محصولات این کشور از طریق زمینی، ریلی و دریایی وارد می‌شود و برهمین اساس علاقه‌مندی برای بازدید میدانی از این مسیر‌های مختلف ورودی کالا وجود دارد.

وی با اشاره به لزوم ارایه اطلاعات تکمیلی مکتوب در مورد پروژه‌های دارای قابلیت سرمایه‌گذاری به منظور ترغیب بخش خصوصی و شرکت‌های علاقه‌مند بلاروسی در راستای توسعه زیرساخت‌های آستارا افزود: هیاتی از وزارت جنگلداری بلاروس از جمله معاون آن وزارتخانه چند روز پیش سفری به ایران داشتند و موضوع‌های مختلفی در مورد واردات چوب و محصولات صنایع چوبی از سوی ایران به آن‌ها ارائه شد.

سفیر جمهوری بلاروس در ایران گفت: تولیدکنندگان صنایع چوبی دارای قابلیت صادرات این کشور علاقه‌مند به ارتباط مستقیم با شرکت‌های ایرانی هستند و در این راستا مشاهده زیرساخت‌های حمل و نقل و ترانزیتی آستارا به منظور آشنایی با چگونگی انتقال کالا‌های بلاروسی و بررسی نحوه ورود شرکت‌های این کشور در زیرساخت‌های ایران و آستارا اهمیت دارد.

وی اضافه کرد: بخش رشت پروژه راه‌آهن رشت-آستارا مهمترین بخش این پروژه از نظر اتصال کریدور شمال-جنوب است و امکان تجارت بین کشور‌های اوراسیا با ایران و به ویژه بلاروس را بیشتر می‌کند و اگر پیشنهاد سرمایه‌گذاری در حوزه شهرستان آستارا باشد، امکان بررسی و آمادگی برای همکاری با استفاده از ظرفیت سرمایه‌گذاران و شرکت‌های بلاروسی وجود دارد.

فرماندار آستارا نیز در این دیدار گفت: آستارا ظرفیت‌های بسیاری در حوزه‌های گوناگون دارد که از جمله در حوزه گردشگری گردنه حیران یکی از نقاط مهم گردشگرپذیر این شهرستان است، آبشار لاتون با ارتفاع ۱۰۵ متر یکی از مرتفع‌ترین آبشار‌های ایران و جهان در محدوده این شهرستان واقع شده و وجود چشمه‌های آبگرم معدنی هم شرایط مناسبی برای گردشگرپذیری فراهم کرده است.

عنایت رضایی‌پور افزود: دریاچه استیل هم با وجود ۵۸ هکتار مساحت امکان دیگری است که می‌تواند زمینه‌ساز حضور گردشگران در آستارا شود و با چنین ظرفیت‌هایی این شهرستان اکنون محل سفر مسئولان و سفیران کشور‌های حوزه مشترک المنافع و حتی چین و هند شده است که ضمن بازدید از منطقه درخواست سرمایه‌گذاری در حوزه‌های گوناگون آن را دارند.

وی با ابراز خرسندی از سفر سفیر بلاروس و هیات همراه به آستارا و استقبال از توسعه مراودات بین‌المللی بیان کرد: با وجود همه این شرایط آمادگی گسترش ارتباطات بین‌المللی و جذب سرمایه‌گذاری‌های بیشتر خارجی وجود دارد.

فرماندار آستارا اضافه کرد: این آمادگی وجود دارد که نشست هماهنگی و هم‌اندیشی بین بازرگانان ایران و بلاروس و به ویژه آستارا برگزار و ظرفیت‌های ۲ طرف معرفی گردد؛ چرا که در شرایط حاضر با توجه به اقبال کشور روسیه شبکه ریلی این شهرستان در حال اتصال به سایر نقاط کشور است.

وی اظهار کرد: جمهوری اسلامی ایران از احداث کارخانه‌ها و صنایع تولیدی استقبال می‌کند و اگر شرکت‌های بلاروسی تمایل داشته باشند، این آمادگی وجود دارد که شرایط فراهم شود و زمین مورد نیاز در اختیارشان قرار بگیرد تا هم فعالیت آن‌ها رونق بگیرد و هم به اشتغال نیروی کار ایرانی منجر شود.

رضایی‌پور عنوان کرد: آستارا در حال حاضر یکی از دروازه‌های صادرات محصولات کشاورزی به کشور‌های حوزه مشترک المنافع و به یژه روسیه است و حجم انبوه کامیون‌ها از حجم انبوه محصولات تولیدی جمهوری اسلامی ایران که بازار تشنه روسیه منتظر آن‌ها است، حکایت دارد.

وی ادامه داد: برهمین اساس احداث تیر پارک بزرگی برای ساماندهی کامیون‌های صادراتی و ترانزیتی در دست اقدام است و اولویت در بحث روابط ۲ کشور به جای واردات محصولات چوبی خام این است که در آستارا کارخانه‌های مرتبط تاسیس شود تا در کنار به کارگیری نیروی انسانی، با سرمایه‌گذاری شرکت‌های قدرتمند شهر هم توسعه یابد.

فرماندار آستارا با اشاره به پروژه راه‌آهن آستارا-رشت تشریح کرد: این پروژه به طول ۱۶۰ کیلومتر شامل ۴۰ کیلومتر تونل و پل دارای سه ایستگاه اصلی و هفت ایستگاه فرعی است و تکمیل آن در سه سال برنامه‌ریزی شده است تا پس از آن کشور‌های مشترک المنافع با این خط ریلی به کشور‌های جنوبی متصل شوند.

وی با اشاره به اینکه حدود ۲۰ کیلومتر از این پروژه ریلی در محدوده شهرستان آستارا قرار دارد، گفت: زیرسازی حدود نیمی از آن آماده شده و حدود ۱۰ کیلومتر باقی مانده است که پیش‌بینی می‌شود در نیمه نخست سال آینده به پایان برسد و اگر شرکت‌های بلاروسی در این شهرستان سرمایه‌گذاری کنند، با استفاده از این خط ریلی می‌توانند تولیدات خود را به سایر کشور‌ها به راحتی صادر کنند.

رضایی‌پور افزود: سرمایه‌گذاران و شرکت‌های فعال در بحث حمل و نقل، غله و هتلداری با توجه به ظرفیت صادراتی، ترانزیتی و گردشگرپذیری آستارا در این شهرستان فرصت فعالیت دارند و با توجه به تفاوت نرخ ارز و هزینه پایین درمان در جمهوری اسلامی ایران ظرفیت درمانی نیز وجود دارد.

وی با اشاره به سودآوری و درآمدزایی احداث هتل-بیمارستان بیان کرد: اگر یک بیمارستان در آستارا احداث شود، اتباع کشور‌های منطقه می‌توانند به این بیمارستان مراجعه کنند، بزرگ‌ترین عمل‌های جراحی را انجام دهند و خانواده‌های آن‌ها نیز در شرایط مناسبی به استراحت بپردازند و این مباحث درمانی با پزشکان پروازی خوب از سراسر ایران قابل اجرا است.

فرماندار آستارا اضافه کرد: اسکله موجود ظرفیت دارد که در بحث چوب هم محدوده‌ای در نظر گرفته شود تا شرکت‌های بلاروسی محصولاتشان را به این منطقه وارد کنند و با استفاده از شبکه ریلی به سایر نقاط دنیا انتقال دهند.

وی اضافه کرد: همچنین این امکان وجود دارد که در اسکله آستارا زمینی برای سرمایه‌گذاری در اختیار بخش خصوصی بلاروس قرار دهیم و در کنار این، در حوزه تصفیه فاضلاب یا تبدیل زباله به کمپوست و کود آلی هم ظرفیت سرمایه‌گذاری خوبی در این شهرستان وجود دارد.

سفیر جمهوری بلاروس در ایران در ادامه سفر یک‌روز خود به آستارا با همراهی مسئولان این شهرستان از گمرک ریلی، دریایی و زمینی آستارا با کشور جمهوری آذربایجان دیدن کرد.

شهرستان آستارا که سه گمرک زمینی، ریلی و دریایی دارد، با جمعیت حدود ۹۵ هزار نفر در منتهی الیه غرب استان گیلان، در فاصله نزدیک به ۱۷۳ کیلومتری رشت و همجوار با کشور جمهوری آذربایجان واقع شده است.

منبع: ایرنا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.