جذب دانشجویان بین‌الملل یکی از اولویت‌های اصلی وزارت علوم است

معاون وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: جذب دانشجویان بین‌الملل یکی از اولویت‌های اصلی وزارت علوم در دولت سیزدهم تعریف شده است.

 

داداش‌پور معاون وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در سخنان پیش از خطبه‌های نماز جمعه بیرجند در مسجد جامع مصلی المهدی (عج) گفت: در دانشگاه بیرجند دانشجویان خارجی جذب شده‌اند و دانشگاه باید اثر خود را از جغرافیای ایران به جغرافیای گسترده‌تر جهانی ارتقاء دهد.

او افزود: این حرف یعنی اینکه بتوانیم بارانداز یک حرکت عظیم علمی برای گستره جهانی باشیم که در دانشگاه‌های کشور در حال رخ دادن است.

داداش‌پور بیان کرد: امیدواریم در آینده نزدیک ایران مرکز ثقل جذب دانشجو باشد و کلام امام راحل مبنی بر اینکه اسلام سنگرهای کلیدی جهان را فتح خواهد کرد و خیر دنیا و آخرت با هم محقق خواهد شد را یاد می‌کنیم.

معاون وزیر علوم، تحقیقات و فناوری عنوان کرد: در دوران انقلاب اسلامی، انقلاب عظیمی در حوزه دانشگاهی و علمی کشور رخ داده و امیدواریم این حرکت به جایی برسد که تمدن اسلامی و همه جهانیان از آن بهره‌مند شوند.

او ضمن تبریک عید سعید مبعث ادامه داد: اولین مطلبی که خداوند خطاب به پیامبر اسلام (ص) فرمود این بود که بخوان به نام پروردگارت و ما نیز از این موضوع استفاده می‌کنیم که تعلیم و تعلم یک وجه قرآنی دارد و پیامبر اکرم مبعوث شد که انسان را به دانش، دانایی و توانایی دعوت کند.

داداش‌پور اظهار کرد: اگر می‌بینید تحولات عظیمی بعد از بعثت حضرت محمد (ص) نسبت به قبل از آن که بشریت در منجلاب فساد و ناآگاهی به سر می‌برد و فقر و ناآگاهی در آن دوران به شدت رواج داشت، رخ داده ناشی از این نگاه بسیار بلند است.

معاون وزیر علوم، تحقیقات و فناوری پیامبر اسلام را نماد اخلاق و علم برای بشریت به‌ویژه مسلمانان توصیف کرد و گفت: بعد از صدر اسلام نیز دوران انقلاب اسلامی به عنوان دوران پرعظمتی مانند دوران پیامبر گرامی اسلام ثبت شد.

او افزود: وقتی از انقلاب اسلامی صحبت می‌کنیم آرمان‌های آن را متصل به دوران پیامبر گرامی اسلام (ص) می‌کنیم چرا که مبدأ و اصل حرکت انقلاب اسلامی، محوریت آن و همه عناصر شکل گرفته از تأسیس تا تحول بر مبنای بعثت پیامبر بوده و طبیعی است که گفته می‌شود انقلاب اسلامی یک تکان عظیم برای بشریت به غربت کشیده تاریخ معاصر است.

داداش‌پور با بیان اینکه انقلاب اسلامی مبدأ حرکت در تاریخ معاصر است عنوان کرد: امروز اگر مدعی هستیم حرکت انقلاب به سمتی است که ما بتوانیم در دوران معاصر با وجود فساد و منجلاب ایجاد شده از سوی استعمار خارجی و مستکبرین تحولات جدیدی را رقم بزنیم، آغاز آن از دوران بعثت پیامبر گرامی اسلام است و ان شاء الله ادامه خواهد داشت.

معاون وزیر علوم، تحقیقات و فناوری ادامه داد: امام راحل فرمود که اسلام سنگرهای کلیدی جهان را فتح خواهد کرد و تفسیر اول، گرفتن سنگرهای جغرافیای جهانی و تفسیر دوم این است که انقلاب اسلامی به عنوان نماینده اسلام قرار است دل‌هایی را فتح کند که این دل‌ها در سنگرهای دیگر جهان است.


بیشتر بخوانید


او بیان کرد: وقتی وارد فضای مجازی می‌شویم جهان در یک فضای عجیبی به سر می‌برد و اتفاقات عجیبی رخ می‌دهد چنانچه حرکت انقلابی رخ دهد می‌توانیم انتظار داشته باشیم این اتفاق در جهان رخ دهد.

داداش پور با اشاره به اینکه انقلاب اسلامی تحولات زیادی داشت که یکی از آنها انقلاب در حوزه علم بوده است اظهار کرد: به عنوان مثال قبل از انقلاب پزشکانی از هند و پاکستان در همین بیرجند حضور داشتند و هم اکنون از همین کشورها پزشکانی تمایل برای تحصیل در دانشگاه‌های ایران را دارند که این تغییر نگرش بعد از انقلاب اسلامی رخ داده است.

معاون وزیر علوم، تحقیقات و فناوری تصریح کرد: قبل از انقلاب یک روستایی توان ورود به فضای دانشگاهی را نداشت اما امروز اکثر جوانان روستایی وارد دانشگاه‌ها شده‌اند و به مراتب بالای علمی دست یافتند یا قبل از پیروزی انقلاب اسلامی ۱۵۰ هزار دانشجو در کشور داشتیم و بعد از انقلاب به پنج میلیون دانشجو رسید.

او گفت: در حوزه فناوری هم پیشرفت‌های ما چشمگیر بوده است و قبل از پیروزی انقلاب اسلامی هیچ فناوری در کشور وجود نداشت در حالی که الان ابزارهای دفاعی ایران صادر می‌شود و دائما در فضای مجازی و رسانه‌ای دنیا این موضوع مطرح می‌شود که این تحولات علمی و فناوری به برکت انقلاب اسلامی است.

داداش پور با اشاره به اینکه تجهیزات پزشکی کشور در حوزه نانو فناوری و زیست فناوری در سطح دنیا بی‌نظیر است عنوان کرد: همه تحولات به این معنا نیست که مشکلاتی نداریم اما پیشرفت‌های ما هم در تمامی عرصه‌ها قابل ملاحظه است که در بازه زمانی 44 ساله رخ داده و این پیشرفت‌ها ادامه خواهد داشت.

معاون وزیر علوم، تحقیقات و فناوری بیان کرد: انقلاب ما تنها حرکت کننده در فضای مادی نیست بلکه در حال حرکت به سمت تمدن نوین اسلامی است که باید در جهان امروز در نبرد و تسخیر دل‌ها و قلب‌ها نیز موفق عمل کند.

او گفت: این چشم‌انداز وجود دارد که انقلاب اسلامی هم منابع مادی و هم منابع معنوی تحول‌ساز خواهد بود و اینکه گفته می‌شود انقلاب اسلامی ما سنگرهای جهان را فتح کرد تنها سنگرهای فیزیکی نیست بلکه سنگر قلوب نیز هست که این اتفاق رخ می‌دهد و زیرساخت‌ها و ظرفیت‌ها وجود دارد.

داداش‌پور افزود: قبل از پیروزی انقلاب اسلامی ۴۰ درصد دانشجویان ایرانی برای اینکه بتوانند به سطح علمی و دانشگاهی راه پیدا کنند به خارج کشور سفر می‌کردند که هم اکنون به نیم درصد هم نمی‌رسد و جریان معکوس آن نیز در حال رخ دادن است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.