ضرورت ایجاد تعادل تقاضا و عرضه در رشته‌های هنر

رئیس سازمان امور دانشجویان گفت: اقبال دانش آموزان برای رشته‌های هنر در ده سال اخیر افزایش را نشان می‌دهد.

هاشم داداش پور گفت: در سال ۱۳۹۲ میزان تمایل به هنر و متقاضی ورود به دانشگاه‌های هنر ۵۵ هزار نفر بود و در سال جاری این میزان به رقم ۱۶۱ هزار نفر یعنی سه برابر افزایش یافته است ولی در ورودی دانشگاه‌ها در مقابل این حجم از تقاضا چندان تغییری را شاهد نیستیم و باید در وزارت علوم بکوشیم میان تقاضا و پاسخگویی تناسبی معقول به وجود آوریم.

معاون وزیر علوم افزود: پیش بینی می‌شود دهه پیش رو، دهه رشد و بالندگی رشته گرایش‌های مختلف هنر باشد و باید تلاش کنیم زیرساخت‌ها را بازتعریف و امکانات را به روز رسانی کنیم تا شاهد احیای هنر ایرانی _ اسلامی و انتقال آن به نسل جوان دانشجو باشیم.

وی به آمار جمعیتی اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها و دانشکده‌های هنر اشاره کرد و بیان داشت: در کشور ۹۵۳ نفر هیات علمی برای رشته هنر داریم که اگر معماری و شهرسازی را در نظر نگیریم، این میزان به یک سوم یعنی ۳۵۲ نفر کاهش می‌یابد و این بدان معنی است که حضور حوزه هنر در دانشگاه‌های کشور چندان محسوس نیست و در چنین شرایطی دانشگاهیان هنر قادر به اثرگذاری لازم در ارتقا جایگاه دانشگاه و دانشکده هایشان در مجموعه وزارت علوم نمی‌توانند باشند.

رئیس سازمان امور دانشجویان به جوان بودن دانشگاه‌ها و دانشکده‌های هنر در کشور اشاره کرد و گفت: دانشگاه‌های هنر با داشتن سرمایه انسانی متخصص، ولی به خاطر این که قریب به دو دهه است پا به عرصه گذاشته است، از نظر امکانات و فضای کالبدی دچار چالش‌های جدی می‌باشند.

داداش پور در ادامه این نشست به موضوع اشتغالزایی در رشته‌های هنری اشاره کرد و خاطرنشان ساخت: رشته‌های هنری با شاخصه‌هایی مانند حجم سرمایه گذاری پایین، پایه نیروی انسانی مهارتی و ارزش افزوده بالا و زودبازدهی با آلایندگی کم باید مورد توجه جدی برنامه ریزان اقتصادی قرار بگیرند.

وی افزود: کسب و کار‌های هنربنیان دارای جایگاه بالایی در اقتصاد شهر‌ها با پشتوانه هویت تاریخی هستند و این موضوع جا دارد در تدوین برنامه‌های توسعه شهر‌های کشور مورد توجه بیشتر قرار گیرد و از رهگذر این نگرش دانشگاه‌های هنر به جایگاه واقعی خود نزدیک شوند.

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار