عرضه قطره‌چکانی سبب افزایش قیمت پیاز شده است

رئیس اتحادیه بارفروشان مشهد گفت: در حال حاضر تولید پیاز در مناطق مختلف رو به افزایش است. کاهش ظرفیت ذخیره‌سازی و عرضه قطره‌چکانی پیاز سبب دامن زدن به افزایش قیمت آن شده است.

حیدر ساکن برجی رئیس اتحادیه بارفروشان مشهد در خصوص وضعیت خرید و ذخیره‌سازی میوه شب عید و عرضه آن با قیمت‌های تنظیم بازار گفت: ۶۰۰ تن میوه شامل ۴۰۰ تن پرتقال و ۲۰۰ تن سیب درختی به صورت مستقیم توسط اتحادیه میادین تره‌بار خراسان رضوی بدون سود و با قیمت تمام شده کف میدان در استان برای شب عید نوروز توسط اعضا توزیع خواهد شد.

او افزود: همچنین ۲۰۰ تن میوه توسط شرکت تعاونی روستایی و بخش دیگری از زیر مجموعه‌های جهاد کشاورزی استان خریداری شده است. بر همین اساس عرضه مستقیم میوه با قیمت‌های مناسب در اختیار شهروندان قرار خواهد گرفت.

رئیس اتحادیه بارفروشان مشهد درباره افزایش قیمت میوه شب عید ادامه داد: سیب و پرتقال فراوان موجود است، اما قیمت آن‌ها با توجه به وضعیت اقتصادی کشور افزایش یا کاهش خواهد یافت. با توجه به صادرات محصولات قیمت روزانه میوه به اضافه ۱۵ درصد هزینه‌های حمل مبنا قرار می‌گیرد.

برجی درباره سهم مشهد از میوه‌های شب عید بیان کرد: با توجه به اوضاع اقتصادی مردم شرایط بسیار خاص است. با کاهش رفاه مردم، مصرف میوه نیز کاهش خواهد یافت. با وجود اینکه میوه یکی از اقلام ضروری است، ولی کالای اساسی نیست و مردم دنبال تامین حداقل‌های مورد نیاز خود هستند.

او در خصوص تعداد مراکز توزیع میوه در روز‌های پایانی سال تصریح کرد: ابتدا قرار بود ۲۵ جایگاه در اختیار اتحادیه قرار بگیرد، اما انجام این کار را به سازمان میادین میوه و تره‌بار شهرداری محول کردند که به هفت مرکز تقلیل پیدا کرد. اکنون تفاهم شده تا اتاق تعاون در چهار نقطه شهر بار را به صورت عمده منتقل و از آنجا به صورت مویرگی از طریق شرکت‌های تعاونی میوه پخش کند تا از این طریق سود مازاد حذف شود و تنها پنج درصد هزینه‌ها لحاظ شود. همچنین برنامه‌ریزی‌ها حاکی از این است که جهاد و شهرداری جایگاه‌های عرضه مستقیم را به اتحادیه معرفی کنند.

رئیس اتحادیه بارفروشان مشهد تاکید کرد: همچون سال‌های قبل خرید و توزیع میوه از ۲۵ بهمن تا پنج اسفند به دلیل کمبود تقاضا قبل از این تاریخ و امکان فاسد شدن بار در نظر گرفته شده است. با توجه به مصادف شدن ماه مبارک رمضان با ایام عید نوروز توزیع و فراوانی میوه وجود دارد.

برجی با بیان اینکه دستگاه‌های نظارتی نظارت خود را بر بازار میوه شب عید خواهند داشت، اظهار کرد: قیمت‌گذاری محصولات با توجه به کیفیت آن و همچنین به صورت روزانه انجام خواهد شد. در صورت امکان کمترین قیمت را لحاظ خواهیم کرد. بعد از مشخص شدن قیمت باقی مراحل کنترل نظارت توسط جهاد کشاورزی است. نماینده‌های تعاون روستایی و اتاق اصناف برای نرخ گذاری حضور داشته و در صورت تمایل نهاد‌های نظارتی دیگر به حضور در نرخ گذاری، اتحادیه از حضور آنان استقبال خواهند کرد.

او افزود: تان با قیمت مناسب و با موافقت نهاد‌های نظارتی برای مصرف به شهروندان ارائه خواهد شد.

رئیس اتحادیه بارفروشان مشهد در خصوص قیمت پیاز و وعده‌های جهادکشاورزی مبنی بر عرضه پیاز ادامه داد: قیمت تمام شده این محصول گران است. به صرفه نبودن تولید یک محصول، سطح زیر کشت آن را کاهش خواهد داد و موجب افزایش قیمت بی رویه در آینده خواهد شد. همواره عرضه پیاز در میادین بار انجام شده، اما بهای تمام شده آن بسیار زیاد است.

ساکن‌برجی بیان کرد: زمانی که پیاز به قیمت ۲۳ هزار تومان از بندر عباس به نقاط مختلف کشور عرضه و با محاسبه ۲۰۰۰ تومان کرایه حمل قیمت آن به ۲۵ هزار تومان می‌رسد، آیا فروشنده مشهدی می‌تواند پیاز را به ۲۰ هزار تومان بفروشد؟ بنابراین با ۲۵ هزار تومان قیمت تمام شده پیاز یک فروشنده باید با رعایت یک درصد سود حداقلی این محصول را به فروش برساند. همچنین بار منتقل شده از بندر در هم است و در استان دستچین و سایزبندی شده و بسته به مصرف ردیف‌های خاص برای آن تعریف شده و یکسری قیمت‌ها به آن اضافه می‌شود. بر این اساس تیم میادین بار تلاش‌هایی را در راستای ثبات قیمت پیاز و دیگر اقلام در دستور کار قرار داده‌اند.

او تصریح کرد: افزایش قیمت میوه‌های شب عید به تقابل بین ریال و سایر ارز‌ها بستگی دارد، زیرا سیب و پرتقال جزو اقلام صادراتی بوده و حجم عمده میوه تره‌بار سیب و پرتقال است. همچنین امسال ایران در حال جبران خلا به وجود آمده از کاهش تولید مرکبات پاکستان که هر سال نارنگی کشور‌های آسیای میانه را مورد پوشش قرار می‌داد، است. حالا محدودیتی در خصوص صادرات از سوی برخی ارگان‌های دولتی وجود داشته که سبب افزایش قیمت محصولات شده است.

رئیس اتحادیه بارفروشان مشهد تاکید کرد: همچنین اگر جهش ارز خارجی نسبت به ریال فاصله بسیاری باشد، گپ سودآوری این حوزه برای صادرات افزایش خواهد یافت؛ بنابراین امکان پیش‌بینی افزایش قیمت وجود ندارد. هیچ کمبودی در خصوص میوه برای شب عید وجود ندارد و تنها مشکل موضوع عرضه محصولات از استان‌های ذخیره کننده به ویژه غرب که برای سیب درختی است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.