گروه کواد: نمی توان به روسیه اجازه داد بدون مجازات به جنگ ادامه دهد

وزرای خارجه آمریکا، هند، استرالیا، و ژاپن بر مجازات روسیه به دلیل جنگ اوکراین تاکید کردند.

ظهور چین بزرگترین خطر استراتژیک برای هژمونی آمریکا در نظام بین الملل به شمار می رود. از این رو، واشنگتن سیاست مهار را علیه پکن در پیش گرفته است. یکی از راهبردهای آمریکا در این زمینه ایجاد اتحادهای منطقه ای در آسیا است. آمریکا به همین منظور گروه کواد شامل هند، استرالیا، و ژاپن را تشکیل داده است. این گروه به محلی برای هماهنگی میان سیاست های آمریکا و ۳ شریک راهبردی اش در قاره آسیا تبدیل شده است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا و وزرای خارجه هند، استرالیا، و ژاپن در دیداری که در حاشیه نشست گروه ۲۰ در دهلی نو درباره جنگ اوکراین داشتند بر لزوم محکوم کردن اقدام نظامی روسیه در این کشور تاکید کردند.

در بیانیه مشترک گروه کواد آمده است: نمی توان به روسیه اجازه داد بدون مجازات به جنگ در اوکراین مبادرت ورزد. همچنین استفاده و یا تهدید به استفاده از تسلیحات هسته ای در اوکراین غیرقابل پذیرش است.

آنتونی بلینکن در نشست هند تاکید کرد: اگر ما به روسیه اجازه دهیم بدون مجازات به آنچه در اوکراین انجام می دهد ادامه دهد این پیام را به هر کشور متجاوزی در هر کجای کره زمین می فرستیم که آنها نیز می توانند هر اقدام تهاجمی را علیه کشور دیگر انجام دهند.

متحدان آسیایی آمریکا که در خطر هژمونی چین قرار دارند می گویند در صورتی که جنگ اوکراین با پیروزی روسیه همراه شود این خطر وجود دارد که شاهد اقدامات تهاجمی پکن به منظور بازگرداندن جزیره تایوان تحت کنترل این کشور و یا تلاش چین به منظور سیطره کامل بر دریای چین جنوبی باشیم.

چین با رد ادعاهای آمریکا، این سخنان را ناشی از باقی ماندن تفکرات جنگ سرد در میان سیاستمداران واشنگتن می داند. با این حال، پکن استفاده از گزینه نظامی برای بازگردان جزیره تایوان به خاک مادری را رد نکرده است. همچنین این کشور مدعی مالکیت بر بخش قابل توجهی از دریای چین جنوبی است که سالانه بیش از ۳ هزار میلیارد دلار کالا از آن عبور می کند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ایرانیوم
۰۳:۵۳ ۱۳ اسفند ۱۴۰۱
می توان.
France
ناشناس
۱۴:۴۳ ۱۲ اسفند ۱۴۰۱
هند که رابطه خوبی با روسیه داره آیا واقعا میاد کمک به مجازات روسیه کنه ؟
خوبه که غربی ها هم به دلیل راه انداختن القاعده و داعش و جنگهای خاورمیانه ویتنام لیبی و تحریم های یک طرفه آمریکا ، مجازات بشن
تا دنیا امن بشه؟
آخرین اخبار