پیشرفت مذاکرات ناتو با ترکیه درباره عضویت سوئد

دبیر کل پیمان ناتو از آغاز مجدد مذاکرات با ترکیه برای بررسی عضویت سوئد و فنلاند در این پیمان استقبال کرد.

دبیر کل پیمان ناتو از آغاز مجدد مذاکرات با ترکیه برای بررسی عضویت سوئد و فنلاند در این پیمان استقبال و به پیشرفت‌هایی در این زمینه اشاره کرد.

به گزارش «الجزیره»، «ینس استولتنبرگ»، ضمن تاکید بر اینکه سوئد به تعهدات امضا شده خود در مادرید در قبال ترکیه پایبند بوده است، گفت: اکنون باید تصمیم نهایی درباره این موضوع گرفته شود.

وی که درحال حاضر در سوئد به سر می‌برد، در کنفرانس مطبوعاتی خود با «اولف کریسترسن»، نخست وزیر این کشور اظهار کرد که عضویت دو کشور فنلاند و سوئد در پیمان ناتو بالاترین اولویت ماست.

همچنین دبیر کل ناتو اشاره کرد که «رجب طیب اردوغان»، رئیس جمهور ترکیه با ازسرگیری نشست‌های سه گانه با سوئد و فنلاند موافقت کرده است. سوئد و فنلاند پس از آغاز حمله روسیه به اوکراین خواستار عضویت در پیمان ناتو شدند، اما با مخالفت‌هایی از سوی ترکیه مواجه شدند.

فنلاند و سوئد در تاریخ ۲۸ ژوئیه پس از پاسخ مثبت به خواسته‌های آنکارا در رابطه با پرونده مبارزه با تروریسم یک یادداشت تفاهم سه جانبه مربوط به عضویتشان در پیمان ناتو با ترکیه امضا کردند. اخیرا پس از اینکه مقامات سوئد مجوز آتش زدن قرآن در مقابل سفارت ترکیه در استکلهم را دادند، روابط این کشور دچار تنش‌هایی شده است.

از سوی دیگر، «چاوش اوغلو»، وزیر امور خارجه ترکیه در پایان فوریه طی تصریحاتی گفته بود که سوئد برای پیوستن به پیمان ناتو ملزم به اجرای برخی تعهدات است و تایید عضویت این کشور در پیمان ناتو، منوط به موافقت ترکیه خواهد بود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار