دره‌ای سرخ با طبیعتی سرسبز در خراسان رضوی+ عکس

نیشابور نماد تاریخ و فرهنگ ایرانیان، جاذبه‌های زیادی را در خود جای داده است اما جاذبه‌های طبیعی این شهر چشم انداز‌های بی بدیلی دارند.

در شمال نیشابور دره‌ای زیبا هست که از سال‌ها قبل به هفت غار معروف است. شاید فکر کنید دلیل نامگذاری این مکان به هفت غار، وجود غار‌های بسیار در آن است، اما اینجا در واقع هفت تنگه دارد که کم کم در بین مردم به هفته غار مشهور شده اند. دسترسی راحت، جذابیت و همینطور چشم انداز‌های زیبا باعث شده تا گردشگران زیادی از این منطقه دیدن کنند.

چرا بازدید از دره هفت غار نیشابور را پیشنهاد می‌کنیم؟

یکی از محبوب‌ترین ییلاق‌های نیشابور است که در فصول گرم سال مسافران زیادی را در خود جای می‌دهد. بزرگ‌ترین ویژگی این منطقه ییلاقی آب و هوای خوش و معتدل آن و درختان سرسبز و رودخانه جاری در میان درختان است. علاوه بر این، چشم‌انداز دره‌ی سرخ رنگی که باید از میان آن عبور کنید، چنان زیبا و به یادماندنی ست که خاطره‌اش را برای همیشه در ذهنتان ثبت می‌کند.

کافیست به شمال نیشابور بروید تا با دره‌ای سرخ رنگ و خوش آب و هوا روبرو شوید، دره‌ای که به خصوص در فصل‌های بهار و تابستان گردشگران بسیاری دارد. با ورود به این دره چیزی که در نگاه اول نظرتان را جلب می‌کند رنگ قرمز رنگ خاک رس دره است که ویژگی منحصربفرد و جذابیت خاصی به منطقه داده است. این منطقه آب و هوای خوب و خنکی دارد که اینجا را تبدیل به یکی از محبوب‌ترین ییلاق‌های منطقه کرده است، مخصوصا در فصل گرم تابستان تعداد زیادی از مردم شهر راهی دره هفت غار می‌شوند تا از آب و هوای خوب آن لذت ببرند.

شیب تند باعث شده تا دره هر سال بعد از بارش باران شکل و ظاهر جدیدی پیدا کند و آبشار‌های بزرگ و کوچک زیادی در آن پدید آید. راه‌های زیادی برای رسیدن به دره هفت غار وجود دارد، اما بهترین راه این است که خودتان را به روستای باغرود برسانید و در آنجا بعد از ۱۰ دقیقه کوهنوردی و رسیدن به ارتفاع ۱۵۰۰ متری به ابتدای دره برسید. از روستای غار هم می‌توانید به دره هفت غار بروید، اما از آنجا مسیر رسیدن کمی سخت‌تر است.

دره‌ای سرخ با طبیعتی سرسبز در خراسان رضوی + عکس

برای بازدید از تمام قسمت‌های دره با توجه به آمادگی بدنی تان باید بین ۲ تا ۳ ساعت وقت بگذارید. وجود درختان سرسبز و عبور رودخانه از کنار آن‌ها به همراه چشم انداز‌های سرخ اطراف، منظره‌ای بی بدیل را خلق کرده که چشم‌ها از تماشای آن‌ها سیر نمی‌شود.

همانطور که در حال گذر از ۷ تنگه هستید چشمه‌ها و رودخانه‌های زیادی را می‌بینید که این طبیعت گردی را برایتان لذت بخش‌تر می‌کنند. کوه‌های سرخ شکاف‌های عمیق و زیبایی دارند که می‌توانید برای استراحت در داخل آن‌ها بنشینید و عکس‌های یادگاری جالبی بیندازید.

بعد از اینکه دره را به طور کامل پیمایش کردید در ارتفاع ۱۹۰۰ متری به منطقه‌ای باز و سرچشمه اصلی رودخانه غار برمی خورید؛ در اینجا وجود چندین درخت گردو طراوت و زیبایی منطقه را بیشتر کرده است.

در واقع برای رسیدن به این چشمه باید ۷ تنگه را پشت سر بگذارید و در نهایت طبیعت به خاطر این پیاده روی چشمه‌ای باطراوت به شما پاداش می‌دهد، با اینکه چشمه آب سرد و گوارایی دارد، اما وجود املاح زیاد آن را غیر قابل نوشیدن کرده است. می‌توانید مدت‌ها در کنار این چشمه بنشینید و خستگی راه را از تن بدر کنید.

اگر حس طبیعت گردی تان گل کرده و دوست دارید این مسیر را ادامه دهید و بیشتر در طبیعت بمانید در ادامه یک دوراهی می‌بینید که در سمت چپ به روستای برفریز و در سمت راست به روستای رود منتهی می‌شود.

اگر هم تمایلی به ادامه مسیر ندارید و دوست دارید هر چه سریع‌تر از دره خارج شوید در تنگه‌های اول، دوم و چهارم راه‌های خروج زیادی در سمت راست هست که می‌توانید برای بیرون رفتن از این منطقه از آن‌ها استفاده کنید.

دره‌ای سرخ با طبیعتی سرسبز در خراسان رضوی + عکس

آب و هوای خوب و همینطور چشم انداز‌های خیره کننده، دره هفت غار را به یکی از مهمترین ییلاق‌های نیشابور تبدیل کرده است. این منطقه در هر فصلی از سال زیبایی و جذابیت‌های خاص خود را دارد، اما چشم انداز‌های آن در فصل‌های بهار و پاییز چیز دیگری است.

بهترین زمان برای بازدید از دره هفت غار نیشابور

بهترین زمان برای بازدید از دره هفت غار فصل بهار است آن هم در صبح زود. در فصل بهار به خاطر بارش‌های بسیار و آب شدن برف‌ها رودخانه در پرآب‌ترین حالت ممکن است و جوش و خروش زیادی دارد. بدون شک تماشای آب پرآب رودخانه و شنیدن صدای جوش و خروش آن انگیزه‌ی مناسبی را برای بازدید از این دره به شما می‌دهد. پیشنهاد می‌کنیم بازدید از دره را در صبح زود انجام دهید، چون آب و هوای این منطقه در اوایل صبح طراوت و سرزندگی خاصی دارد.

در اطراف دره هفت غار تا چشم کار می‌کند گیاهان خودرو دیده می‌شوند. گون، زیره کوهی، ریواس، آویشن، زرشک کوهی و گلپر از گیاهانی است که در مسیر رسیدن به دره هفت غار روییده‌اند. وجود این گیاهان زمینه‌ای برای زندگی حیوانات اهلی و وحشی گوناگونی فراهم کرده است.

با این حساب احتمال زیادی وجود دارد که در دره هفت غار، چشمتان به حیواناتی مانند شغال، روباه و عقاب بیفتد. در این ناحیه پلنگ و گرگ نیز وجود دارد. البته غم به دل خود راه ندهید، بیشتر این حیوان‌های وحشی در ناحیه شکار ممنوع نیشابور زندگی می‌کنند و احتمال کمی وجود دارد که در حین گردشگری در دره هفت غار نیشابور، حیوان‌های درنده تهدیدی برای شما باشند.

امکانات رفاهی دره هفت غار نیشابور

دره هفت غار نیشابور در دل طبیعت قرار دارد. به همین دلیل انتظار چندانی به لحاظ امکانات رفاهی از این دره نباید داشته باشید. نبود امکانات رفاهی در این دره باعث شده تا با طبیعتی بکر روبه‌رو باشید که گردشگری در آن پایانی ندارد. خوشبختانه در اطراف دره هفت غار چندین روستا وجود دارد.

مهم‌ترین این روستاها، روستای غار است که برای رسیدن به دره باید از آن عبور کنید. روستای رود و روستای برفریز نیز از دیگر جا‌هایی است که روی امکانات رفاهی و کمک اهالی روستا می‌توانید حساب باز کنید.

دره‌ای سرخ با طبیعتی سرسبز در خراسان رضوی + عکس

لوازم ضروری برای بازدید از دره هفت غار نیشابور

برای شما گفتیم که دره هفت غار، طبیعت بکری دارد. از طرف دیگر این دره به اندازه‌ای زیباست که گردشگران به هوس می‌افتند تا در آن بیشتر به پیش بروند. اگر تجربه‌ای برای طبیعت‌گردی در مناطق دورافتاده ندارید، بهتر است حتماً همراه راهنمایی کاربلد راهی این دره شوید. از طرف دیگر تأکید می‌کنیم که کفش مخصوص کوه‌پیمایی همراه ببرید. کوله‌پشتی، لباس مناسب، کلاه آفتابگیر، کرم ضد آفتاب، عینک آفتابی، چوبدستی کوه‌پیمایی، گِتِر (محافظی که روی کفش و پاچه شلوار قرار می‌گیرد)، زیرانداز، غذای پرانرژی و تنقلات، آب و لوازم روشن‌کردن آتش از دیگر لازم ضروری است که برای بازدید از دره هفت غار باید حتماً همراه ببرید.

افراد زیادی در غالب تیم‌های کوهنوردی به خصوص در روز‌های تعطیل راهی این منطقه می‌شوند و از چشم انداز‌ها و طبیعت آن لذت می‌برند.

این دره زیبا هر آنچه که از یک طبیعت گردی مفرح و لذت بخش انتظار دارید را به شما می‌بخشد و محیطی آرامش بخش و زیبا را به شما هدیه می‌دهد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۷ ۲۵ اسفند ۱۴۰۱
چقدر جالب
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۰۰ ۲۵ اسفند ۱۴۰۱
ایران جاهای طبیعی و تاریخی زیادی داره و مسئولان اگر برنامه ریزی بجا و درستی داشته باشند می توانند تنها از طریق جذب گردشگر و آثار تاریخی و بدون اتکا به نفت، چرخ کشور را بچرخانند اما متاسفانه اهمیتی به آثار تاریخی و طبیعت داده نمی شود (ایران زعفران دارد، سنگ های تزئینی دارد، خاویار، فرش، پسته، انجیر و ...)