یک سفالینه چند هزار ساله در گناباد کشف شد

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گناباد گفت: یک کوزه سفالی ارزشمند چند هزار ساله در محل تپه اروک شهرستان گناباد کشف شد.

حمید رضا محمودی قوژدی رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گناباد در نشست رونمایی از این اثر تاریخی افزود: کارشناسان و محققان و دانشجویان باستان شناسی مجتمع آموزش عالی گناباد که از چندی قبل کاوش‌های خود را در تپه روستای اروک از توابع بخش مرکزی این شهرستان متمرکز کرده بودند بعد از انجام ۱۲ مرحله گمانه زنی، هر کدام به فاصله ۱۵ متر، سفالینه‌ای تاریخی و ارزشمندی به قطر هفت و نیم و ارتفاع ۱۴ سانتیمتر کشف شد.

او افزود: این سفالینه از نظر لعاب و نقش و نگار خاص خود منحصر به فرد است و تخمین دقیق‌تر قدمت آن بعد از بررسی‌های نخست اعلام می‌شود.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گناباد ادامه داد: تپه اروک از توابع بخش مرکزی یکی از مناطق کهن تاریخی این شهرستان است و اقداماتی برای تبدیل آن به عنوان یک منطقه حفاظت شده تاریخی در دست انجام است.

تپه اروک با قدمت مربوط به هزاره سوم قبل از میلاد در حوالی روستای اروک از توابع بخش مرکزی شهرستان گناباد واقع شده است و این محوطه تاریخی در تاریخ ۱۲ بهمن ۱۳۸۱ با شماره ۷۴۸۱ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

۱۴۸ اثر از مجموع ۲۵۰ اثر تاریخی شناسایی شده در گناباد در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است که در این میان قنات قصبه به عنوان تنها اثر ثبت شده استان خراسان رضوی در فهرست آثار جهانی یونسکو از جایگاه خاصی برخوردار است و از مجموع آثار تاریخی و گردشگری گناباد ۶۰ اثر سابقه چند هزار ساله دارد.

۱۲ آیین سنتی گناباد هم در فهرست میراث معنوی کشور به ثبت رسیده است


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.