چگونه در ماه رمضان از گرسنگی و تشنگی جلوگیری کنیم؟

جلوگیری از گرسنگی و تشنگی در ماه مبارک رمضان از دغدغه‌های بزرگ روزه‌داران است.

برخلاف عقیده برخی افراد که در روز‌های مانده به ماه مبارک رمضان حجم غذایی خود را با هدف افزایش ذخیره بدن جهت روزه‌داری افزایش می‌دهند، این کار موجب افزایش مشکلات شده و روزه‌داری را برای افراد سخت‌تر خواهد کرد.


بیشتربخوانید


علاوه بر این در ماه رمضان با توجه به اینکه فرد به مدت طولانی مجاز به استفاده از مواد غذایی نیست، برنامه غذایی‌اش باید طوری طراحی شود که بدن دچار آسیب تغذیه‌ای و یا کمبود مواد غذایی نشود.

چگونه در ماه رمضان گرسنه نشویم؟

با مصرف این خوراکی‌ها در ماه رمضان گرسنه نمی‌شوید
خوردن سحری علاوه بر خنثی کردن اسید معده که به دنبال صرف شام زیاد شده، موجب می‌شود تا طول مدت زیاد روزه‌داری آسیبی به دستگاه گوارش نرسد. توصیه می‌شود به هنگام خوردن سحری از مواد غذایی مانند نان سبوس‌دار، میوه، سبزی، سالاد و حبوبات در وعده سحر استفاده شود. این مواد به آرامی قند خود را آزاد کرده که این امر موجب می‌شود فرد در طول مدت روزه‌داری کمتر احساس گرسنگی کند.

مصرف سبزیجات و میوه تا حد زیادی می‌تواند مانع احساس تشنگی در فرد شده و آب بدن او را به میزان کافی تامین کند. توجه داشته باشید برای اینکه کمتر هنگام روزه‌داری تشنه شوید بهتر است در برنامه غذایی سحری از خوردن غذا‌هایی مثل انواع کوکو، بادمجان، سوسیس و کالباس، سس مایونز و سیر و پیاز و همچنین غذا‌های چرب و پرنمک که سبب تشنگی زیاد در طول روز می‌شود پرهیز کنید.

بدنتان را به کم غذایی عادت دهید
بهترین اقدام جهت کاهش فشار گرسنگی و تشنگی در روز‌های ماه مبارک رمضان این است که از یک هفته تا ۱۰ روز قبل از شروع ماه مبارک، حجم غذای مصرفی به تدریج کاهش داده شود. این کار موجب شده سطح متابولسیم و سوخت و ساز بدن کاهش داده شود و بدن به شرایط کم غذایی در زمان روزه‌داری عادت کند. در کنار انجام این کار، تمام عادات غذایی مانند مصرف میان وعده‌ها و نیز مصرف بیش از حد چای و سایر نوشیدنی‌ها مانند قهوه و نیز مصرف موادی مانند شکلات و شیرنی باید کنار گذاشته شود.

چگونه در ماه رمضان تشنه نشویم؟

وعده سحری را به هیچ عنوان حذف نکنید، زیرا ادامه دادن به این روال در طول ماه رمضان سبب افت بدنی و تحلیل عضلانی خواهد شد.

خوردن مواد شیرین مانند زولبیا و بامیه هنگام سحر سبب افت سریع قند خون و احساس گرسنگی در طول روز می‌شود.

سعی کنید در ماه رمضان میوه‌های آبدار و سبزیجات بیشتری مصرف کنید تا در طول روز دچار تشنگی نشوید.

سعی کنید وعده‌های غذایی مانند پلو و خورشت را دو ساعت بعد از افطار میل کنید تا هضم آن آسان باشد.

ورزش سبک و پیاده‌روی بعد از افطار به هضم غذا و جلوگیری از یبوست کمک زیادی می‌کند.

به هنگام افطار بهتر است از غذا‌ها و مواد شیرین طبیعی مانند خرما و شیر استفاده شده و پس از گذشت ۲۰ دقیقه تا نیم ساعت از افطار وعده شام صرف شود.

مصرف نان سبوس‌دار و حبوبات در وعده سحری تا حد زیادی گرسنگی افراد در طول مدت روزه‌داری را کاهش می‌دهد.
یادتان نرود در طول افطار تا سحر باید به ازای هر ۲۰ کیلوگرم از وزن بدن حدود ۷۰۰ سی‌سی تا یک لیتر مایعات مصرف کنید تا بدن‌تان با کم‌آبی مواجه نشود، زیرا سلول‌های بدن در محیط کم‌آبی اکسیده می‌شود.

در زمان افطار نیز باید یک وعده مفید و کم حجم در نظر گرفته شود مثلا مقداری حلیم که به آن کمی عسل اضافه شده باشد به همراه یک لیوان شیر یا چای کم‌رنگ گزینه مناسبی است.

برای وعده غذایی شام نیز باید یکی از کربوهیدرات‌های مرکب مانند نان، برنج، ماکارونی یا سیب‌زمینی به همراه مواد پروتئینی مانند انواع گوشت‌ها یا سفیده تخم‌مرغ، سالاد و ماست کم چرب در برنامه غذایی لحاظ شود.

علاوه بر اهمیتی که وعده سحر برای روزه‌داری در ماه مبارک رمضان دارد وعده افطار هم مهم بوده و استفاده از مواد غذایی مناسب و مفید برای افطاری در جهت رساندن تمامی گروه‌های مواد غذایی به بدن شدیدا توصیه می‌شود.

منبع: دلگرم

برچسب ها: ماه رمضان ، نوروز1402
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۴۶ ۱۲ فروردين ۱۴۰۲
تو ماه رمضان اگه گشنگی و تشنگی نکشیم که روزه گرفتن صفایی نداره
آخرین اخبار