آغوشِ باز خورشیدِ بی‌غروب خراسان به روی زائران

خراسان رضوی و مشهد مشتاقانه آماده میزبانی از زائران بارگاه منور رضوی و مسافران نوروزی هستند.

قبل از شیوع ویروس منحوس کرونا، بخش گردشگری خراسان رضوی سالانه میزبان افزون بر ۳۰ میلیون زائر و مسافر از اقصی نقاط ایران و جهان بود اما پس از گذر از تجربه تلخ کرونا و خسارت های سنگین ناشی از آن، این خطه امسال در شرایط نسبتا عادی‌تر حتی نسبت به سال گذشته، تمام قد برای خدمت به زائران و مسافران نوروزی آماده شده است.

فعالان حوزه گسترده گردشگری خراسان رضوی اینک در روزهای انتهایی سال ۱۴۰۱ و طلیعه نوروز ۱۴۰۲ بی‌صبرانه در انتظار تجربه‌ دیگری از رونق زیارت و سفر هستند تا چرخ زنگار بسته گردشگری خطه خورشید دوباره به حرکت درآید و برکت این حضور میلیونی زائران بار دیگر کام مجاوران و مسوولان بخش دولتی و خصوصی را شیرین کند.

صنعت گردشگری که به خاطر سفرهای زیارتی به مشهد، یکی از محورهای اصلی اقتصاد خراسان رضوی به شمار می‌رود، این روزها تمام قد همه بخش های خدماتی، اقامتی و حمل و نقل استان را فعال کرده است تا این مجموعه عظیم با آمادگی کامل هرچه بیشتر و بهتر وظیفه میزبانی خود را نسبت به زائران مشهدالرضا و مسافران خطه جذاب خراسان ادا کند.

هم اکنون خراسان رضوی با ۲ هزار و ۷۰۰ واحد تاسیسات گردشگری رتبه نخست کشور را دارد و نوروز سال ۱۴۰۲ که در آغازین روزها با آغاز ماه مبارک رمضان همراه است به نوعی با ابهام کم و کیف حضور و اقبال زائران و مسافران مواجه است که اگرچه آمادگی در همه زمینه‌های میزبانی برقرار شده است، اما همچنان هوا و سلیقه سفر و نوع انتخاب زائران و مسافران نقش تعیین کننده ای در میزان سفر دارد.

آمادگی ۱۰۰ درصدی برای میزبانی

معاون فرهنگی، اجتماعی و زیارت استاندار خراسان رضوی گفت: برنامه‌ریزی و هماهنگی جهت ایجاد مقدمات خدمت گذاری به زائران از آبان ماه امسال در استان آغاز شده و ستاد خدمات سفر استان و نشست های قرارگاه سفر مشهد هر ماه برگزار و کمیته‌های ۱۴ گانه وظایف خود را انجام داده‌اند.


بیشتر بخوانید:


حجت الاسلام حجت گنابادی نژاد افزود: مجموعه مسائل حوزه زیارت احصا شد و در بخش های مختلف، مسائل سطوح شهرستانی، استانی، ملی و بین‌الملی مرتبط با تعطیلات نوروزی، زیارتی، اقامتی، بهداشتی، امنیتی، انتظامی و غیره بررسی و در راستای رفع نیازها و تامین ضرورتها اقدام شد.

آغوشِ باز خورشیدِ بی‌غروب خراسان به روی زائران

وی با بیان اینکه مجموعا ۱۰۰ مصوبه در راستای خدمت به زائران و مسافران در ستاد خدمات سفر ثبت شده است، اظهار کرد: بر این اساس اکنون آمادگی به میزان کامل در استان برای پذیرش زائران نوروزی وجود دارد.

معاون استاندار خراسان رضوی گفت: طبق دستور رییس جمهور، کارگروه زیارت حدود ۲ هفته قبل با حضور معاون رییس جمهور تشکیل شد و طبق هماهنگی انجام شده می توان از ظرفیت این کارگروه نیز در ارائه خدمات شایسته تر بهره برد.

گنابادی نژاد با بیان اینکه حدود ۷۰۰ هزار ظرفیت اقامت شب ویژه نوروز در اقامتگاه های رسمی، موقت و اضطراری این استان فراهم شده است، ادامه داد: ۱۶ هزار ظرفیت توقفگاه خودرو، خدمات رسانی ۶۵ بیمارستان، ۲۰ مرکز درمانی و ۲۴ داروخانه شبانه روزی، فعالیت ۲ هزار تاکسی، ۵۴۰ اتوبوس درون شهری و هزار و ۵۰۰ اتوبوس برون شهری، ۸۴ رام قطار، ۱۱۸ پرواز در حالت معمولی و قابل افزایش تا ۱۷۰ پرواز روزانه از جمله تمهیدات اندیشیده شده برای نوروز پیش رو در خراسان رضوی است.

معاون استاندار خراسان رضوی اظهار داشت: تقویت ‌و افزایش پایگاه امداد جاده‌ای، بهبود جاده های ورودی به مشهد، تامین بیشتر اتوبوس برون شهری برای برگشت زائران، تخصیص بودجه فرهنگی و افزایش رام قطار از ۸۴ به ۹۰ رام از جمله درخواست های مورد نیاز است.

حضور پررنگ زائران داخلی در نوروز

معاون فرهنگی، اجتماعی و زیارت استاندار خراسان رضوی گفت: در تعطیلات نوروز پیش رو حضور پررنگ زائران داخلی را بیش از زائران خارجی انتظار داریم.

حجت الاسلام گنابادی نژاد افزود: در ایام تعطیلات نوروز به صورت طبیعی آمار زائران غیرایرانی بالا نیست و باتوجه به تقارن ماه مبارک رمضان با این تعطیلات، پیش بینی می کنیم حضور زائران ایرانی بسیار پررنگ تر از خارجی ها باشد.

آغوشِ باز خورشیدِ بی‌غروب خراسان به روی زائران

وی با اشاره به اینکه در سالهای گذشته ایام تعطیلات نوروز، بالاترین آمار ورودی زائر به مشهد تا ۹ میلیون نفر ثبت شده است و کمترین میزان مربوط به سال های شیوع ویروس کرونا با ۲ تا ۳ میلیون نفر بوده است، اظهار کرد: بنابراین به طور متوسط میزان حضور زائران در مشهد مقدس بین ۶ تا ۸ میلیون نفر بوده است که امسال پایه خدمات را برای دست کم ۹ میلیون نفر در نظر گرفته ایم.

وی تاکید کرد: اگر جریان آب و هوایی با ما همراهی کند و سرمای هوا را در ایام تعطیلات نداشته باشیم، امسال بیش از سالهای گذشته آمادگی میزبانی را داریم.

معاون استاندار خراسان رضوی با بیان اینکه ورود به ماه مبارک رمضان بر آمار ورود زائران تاثیر خواهد گذاشت، گفت: براساس پیش بینی انجام شده در روزهای نخست فروردین ماه سال آینده شاهد تراکم بالای حضور زائران خواهیم بود.

وی ادامه داد: ظرفیت اقامتی امسال در بخش های رسمی، موقت و اضطراری تا بیش از ۶۵۰ هزار نفرشب افزوده شده است و از این حیث آمادگی کاملی را برای پذیرش زائران و مهمانان داریم.

حجت الاسلام گنابادی نژاد بیان کرد: تمرکز و تاکید امسال ما بر روی ۲ موضوع اطلاع رسانی حداکثری به زائران و مجاوران در کم و کیف خدمات و نیز تقویت نظارت مردمی است و بر این اساس همکاری مردم را در روند خدمت رسانی و ارتقای کمی و کیفی این خدمات و رفع نواقص احتمالی بسیار مهم می‌دانیم.

افزایش ظرفیت اقامتی خراسان رضوی

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی گفت: ظرفیت اقامتی استان در سه بخش رسمی، موقت و اضطراری برای تعطیلات سال نو افزایش یافته است.

سیدجواد موسوی بیان کرد: تا پیش از این در استان برای بیش از ۵۰۰ هزار نفرشب ظرفیت اقامتی وجود داشت که با برنامه‌ریزی جدید این میزان به ۶۵۸ هزار و ۳۴ نفرشب افزایش پیدا کرده است.

آغوشِ باز خورشیدِ بی‌غروب خراسان به روی زائران

وی ادامه داد: این تعداد ظرفیت در پنج هزار و ۱۹۷ واحد اقامتی آماده سازی شده است.

موسوی گفت: سه هزار و ۹۹۲ واحد با ظرفیت ۵۲۴ هزار و ۲۶۹ نفرشب از این تعداد در کلانشهر مشهد آماده‌سازی شده است.

این مسوول اظهار کرد: بیش از ۲۱۳ هزار و ۸۴۵ نفرشب از ظرفیت اسکان ۲ هزار و ۱۶۹ واحد اقامتی استان را واحدهای رسمی شامل هتل، هتل آپارتمان، مهمانپذیر، خانه مسافر و اقامتگاه بومگردی تشکیل می‌دهد.

مدیرکل گردشگری خراسان رضوی بیان کرد: تعداد ۷۵۴ مکان اقامتی با ۱۵۴ هزار و ۵۷۸ نفرشب ظرفیت، اسکان اضطراری و هزار و ۳۳۴ واحد با ۱۴۳ هزار و ۵۷۱ نفر شب ظرفیت هم اسکان موقت ایام تعطیلات سال جدید را شامل می شود.

سهم ۴۹ درصدی خانه‌مسافرها از اقامت

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی گفت: خانه مسافرهای مجاز در ایام نوروز پیش رو ۴۹ درصد از سهم کل واحدهای اقامتی رسمی این استان را به خود اختصاص داده اند.

یوسف بیدخوری افزود: هزار و ۶۴ خانه‌مسافر در استان خراسان رضوی در پی ثبت و بررسی درخواستهای صدور مجوز برای اقامت در ایام پایانی سال و نوروز پیش رو فعال هستند.

وی بیان کرد: کل واحدهای اقامتی آماده سازی شده برای نوروز سال آینده در استان خراسان رضوی ۲ هزار و ۱۶۹ واحد است که سهم ۴۹ درصدی از این تعداد متعلق به خانه مسافرهاست.

آغوشِ باز خورشیدِ بی‌غروب خراسان به روی زائران

بیدخوری گفت: ظرفیت کل خانه مسافرهای دارای مجوز در قالب استانداردهای اعلامی و زیر نظارت اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی در مجموع ۷۶ هزار و ۲۳۲ نفرشب ظرفیت است.

معاون گردشگری خراسان رضوی با بیان اینکه حدود ۹۳ درصد خانه مسافرهای مجاز برای اسکان مسافران در کلانشهر مشهد فعالیت دارند، افزود: ۹۸۲ خانه مسافر با ۵۹ هزار و ۲۵۶ نفرشب ظرفیت اقامتی در کلانشهر مشهد فعالیت دارند.

 

کاهش ۱۰ کیلومتری سرعت مجاز رانندگی

رییس پلیس راه خراسان رضوی گفت: با توجه به مصوبه کمیسیون ایمنی راه‌های کشور، سرعت مجاز در جاده‌های برون شهری در ایام نوروز ۱۰ کیلومتر کاهش یافته است که اگر رانندگان این قانون را رعایت نکنند، جریمه شده و اقدامات قانونی برای آنها اعمال خواهد شد.

سرهنگ حسین میش‌مست افزود: این تصمیم به منظور کاهش تصادفات نوروزی گرفته شده و از ۲۴ اسفندماه تا ۱۵ فروردین ۱۴۰۲ در تمام جاده ها اجرا می شود، لذا مسافران باید به این مهم توجه کافی داشته باشند.

وی اضافه کرد: اطلاع رسانی به مردم از طریق رسانه ها و اقدامات تبلیغاتی انجام شده و بهانه کردن بی اطلاعی از این موضوع منجر به عدم اعمال قانون برای متخلفان نخواهد شد.

سرهنگ میش مست اظهار کرد: عامل اصلی تصادفات فوتی در جاده های خراسان رضوی، واژگونی خودرو ناشی از سرعت غیرمجاز و خواب آلودگی راننده است، لذا از مسافران نوروزی درخواست می شود از پایگاه های بین راهی برای استراحت استفاده کرده و سرعت مجاز را رعایت کنند.

رییس پلیس راه خراسان رضوی خاطرنشان کرد: سفرهای نوروزی در جاده های استان آغاز شده و هم اینک شاهد افزایش حجم تردد در ورودی های استان و مشهد هستیم.

سرهنگ میش مست افزود: پلیس راه با تمام توان برای تامین ایمنی مسافران در ایام نوروز در آماده باش است و تیم های گشت‌زنی در طول جاده ها فعال هستند.

تشدید نظارتها بر بازار

برپایی نمایشگاه های عرضه مستقیم کالا یکی از مولفه های موثر در تنظیم بازار شب عید است که به گفته معاون بازرسی و نظارت اداره کل صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی، برپایی این نمایشگاه ها در آستانه نوروز و همزمان با استقبال مردم از خرید کالای بهاره در ۱۱ شهرستان خراسان رضوی آغاز شده است.

بخشعلی بیاتی افزود: نمایشگاه عرضه مستقیم کالای بهاره از ۲۱ اسفندماه در محل دائمی نمایشگاههای بین المللی مشهد گشایش یافت که در این نمایشگاه کالاهای مختلف از جمله مواد غذایی، کیف و کفش، پوشاک و برخی از لوازم مورد نیاز شب عید با قیمت تحت نظارت بازرسان اصناف و اداره کل صنعت معدن و تجارت استان عرضه می شود.

این مسوول در اداره صمت خراسان رضوی گفت: طرح نظارتی ویژه نوروز ۱۴۰۲ نیز امسال به صورت همزمان با مدیریت اداره کل صنعت معدن و تجارت استان و مشارکت دستگاه های اجرایی همکار شامل تعزیرات، اتاق اصناف و سازمان جهاد کشاورزی از ۱۵ اسفندماه آغاز شده است، طبق برنامه ریزی ها در ایام تعطیلات نوروز از ۳۰ درصد ظرفیت نیروی انسانی اداره کل صمت خراسان رضوی برای همکاری با سایر دستگاه های نظارتی بهره گرفته می شود.

بیاتی با اشاره به حضور ۶۰ درصد از واحدهای اقامتی کشور در خراسان رضوی و پیش بینی حضور ۱۰ میلیون زائر نوروزی گفت: در طرح نظارتی مزبور اقلام و خدمات اصناف و واحدهای خدمات رسان در حوزه های قالی شویی، توقفگاه ها، رستوران ها، واحدهای عرضه کالاهای اساسی و مایحتاج عمومی، واحدهای اقامتی، پایانه های مسافری، فرودگاه و راه آهن تحت نظارت قرار گرفته است.

معاون بازرسی و نظارت اداره کل صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی اظهار داشت: قرارگاه عملیاتی خدمات با ۱۲ کمیته زیر نظر فرمانداری مشهد تشکیل شده است که یکی از این کمیته ها مربوط به حوزه نظارت و بازرسی است و مسوولیت آن با این اداره کل است که فعالیت خود را از ۱۵ اسفندماه آغاز کرده است، در مجموع ۶۰۰ بازرس از دستگاه های نظارتی مختلف در خراسان رضوی زیر مجموعه کمیته نظارت و بازرسی طرح ویژه نظارتی نوروز ۱۴۰۲ فعالیت می کنند.

بیاتی با بیان اینکه چهار پایگاه اصلی نظارت بر بازار شب عید از ۱۵ اسفندماه مستقر و فعالیت خود را آغاز کرده اند، افزود: ۱۴ دستگاه اجرایی نظارتی در قالب این پایگاه ها فعالیت دارند که نهادهایی از جمله تعزیرات، جهاد کشاورزی، دامپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی، سازمان تاکسیرانی، اتاق اصناف و اداره استاندارد را شامل می شود.

وی بیان کرد: این پایگاه‌ها در خیابان های امام رضا(ع)، شیرازی، طبرسی و نواب صفوی مشهد مستقر شده اند که در هر یک از این پایگاهها، یکی از روسای شعب تعزیرات حضور دارد تا به سرعت به تخلف صنفی رسیدگی کرده و جنبه مردمی جرم را بررسی نماید.

معاون بازرسی و نظارت اداره کل صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: سه پایگاه نظارتی دیگر هم از ۲۵ اسفندماه در پایانه مسافربری، فرودگاه و راه آهن مشهد به منظور نظارت بر حمل و نقل برون شهری، ریلی، زمینی و هوایی فعالیت خود را آغاز کردند.

بیاتی اظهار داشت: ۶ مرکز دیگر در مشهد نیز محل دریافت گزارشهای مردمی در خصوص تخلفات صنفی خواهند بود که در محدوده اطراف حرم مطهر رضوی مستقر شده و بازرسان بسیج اصناف با حضور در این پایگاه ها گزارشهای مردمی را دریافت کرده و در اختیار گروه های بازرس قرار می دهند.

 

منبع؛ ایرنا

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.