برنامه‌های رادیویی در ماه مبارک رمضان معرفی شدند

شبکه‌های رادیویی با تدارک برنامه‌های مختلفی از سوم فروردین، به استقبال ماه مبارک رمضان بهار دل‌ها می‌روند.

با توجه به این که از سوم فروردین ماه مبارک رمضان آغاز می‌شود، رادیو تهران، ویژه برنامه سحرگاهی «الهیه» و ویژه برنامه افطاری «اختیاریه» را در جدول پخش برنامه‌ها قرار داده است.

الهیه

در ویژه برنامه سحرگاهی "الهیه" برای آنکه شب زنده داران از کنار دریای بیکران نهج البلاغه، دست خالی برنگرداند و با مفاهیم گوناگون و سبک و سیاق آن بیشتر آشنا شوند، گزیده‎ای از مفاهیم و حکمت‌های نهج البلاغه، خطبه همام و نامه ۳۱ امیرالمومنین علی (ع) به امام حسن (ع) تقدیم می‌شود. این ویژه برنامه هر سحرگاه از ساعت ۲ تا ۵:۲۰ صبح تقدیم مخاطبان می‌شود. گفتگو با آیات عظام و امامان جمعه همچون آیت‌الله امامی کاشانی، آیت‌الله موحدی کرمانی و گفتگو با جهادگران و نیکوکاران به ویژه در حوزه سلامت و پزشکی و پخش دعا‌های ماه رمضان و تفسیر گوشه‌هایی از دعای ابوحمزه ثمالی با حضور حجت الاسلام علی سرلک از بخش‌های این برنامه است.

اختیاریه

"اختیاریه" در افطار‌های ماه مبارک رمضان هر روز ساعت ۱۷ تا ۲۰ از شبکه رادیویی تهران پخش می‌شود، این برنامه در دو محور اصلی فرهنگ قرآنی و مسجد با دو رویکرد اجتماعی و اعتقادی طراحی شده است. یکی از آیات قرآن کریم هر روز موضوع و سوال برنامه را تشکیل می‌دهد که با توجه به آن آیه مستند و بخش‌های مختلف برنامه ساخته می‌شود. محور اجتماعی برنامه تولید مستند‌های شخصیت محوری است که در راستای وارد کردن فرهنگ قرآنی در زندگی مردم طراحی شده است. شخصیت‌هایی که با اختیار کامل خود به دستورات قرآنی عمل کردند و به نوعی در مسیر قرآن زندگی می‌کنند.

گزارش از فعالیت جوانان در مساجد محله‌های تهران، آئین‌های ماه رمضان در روستاها، پخش ویژه برنامه ماه باران، پخش ترتیل جزء قرآن و همراهی با پویش‌های کمک‌های مومنانه برای نیازمندان از جمله برنامه ریزی‌های شبکه رادیویی تهران در ماه مبارک رمضان است.

رادیو پیام رمضانی می‌شود

از شب اول مبارک رمضان همه بخش‌های برنامه سازی رادیو پیام و رادیو آوا رمضانی خواهد شد.

با توجه به ساختار و ماموریت رادیو آوا، همزمان با حلول ماه مبارک رمضان این رادیو ضمن تولید و پخش ویژه برنامه سحر و افطار با پخش موسیقی، متن، آوا‌های عرفانی، قرآن و ترجمه، ادعیه، دعای فرج و نیایش مخاطبانش را همراهی خواهد کرد.

پویش "پیام رمضان "

مخاطبان رادیو پیام و آوا در سراسر کشور می‌توانند با شرکت در پویش "پیام رمضان " از برگزاری مراسم و آداب و رسوم ماه مبارک رمضان افطاری ساده و... شهر و دیار شان عکس تهیه به همراه تصویر خودشان برای پخش از رادیو تصویری پیام و آوا ارسال کنند.

رادیو صبا

با شروع ماه مبارک رمضان برنامه "بهار بهار است" که برگرفته شده از همزمانی بهار قرآن و بهار طبیعت است، پخش می‌شود این برنامه با پرداختن به موضوعات ماه مبارک رمضان و نوروز لحظات افطار به یادماندنی را برای مخاطبان می‌سازد.

"دست دعای بهار" عنوان ویژه برنامه سحرگاهی این شبکه رادیویی است، که با همکاری رادیو فرهنگ تهیه و پخش می‌شود.

ماه مبارک رمضان، نوروز و ورزش

شبکه رادیویی ورزش و کانال ورزش بانوان در ساعات پیش از افطار اقدام به طراحی برنامه‌ای شاد و تفریحی با عنوان "عصر‌های بهاری" با سه محوریت ماه مبارک رمضان، نوروز و ورزش کرده است. طراحی بخش‌های طنز و شاد با حضور بازیگران و مجریان برنامه عصرانه و پخش پیام ورزشکاران، ارتباط با استان‌ها و مراکز خدمات رسانی نوروزی، پخش خبر و.. از جمله مهمترین قسمت‌های این برنامه است.

داستان زندگی من، بانوان سلامت باشید هم از برنامه‌های تولیدی است که در این ایام پخش خواهد شد. البته در صورت برگزاری مسابقه داخلی یا خارجی جدول پخش برنامه‌ها تغییر و مسابقه بانوان پخش می‌شود.

ضیافت پهلوانان

ویژه برنامه افطار این شبکه با عنوان "ضیافت پهلوانان" از ابتدای ماه مبارک همه روزه از ساعت ۱۸ الی ۱۹:۳۰ به صورت زنده روانه آنتن خواهد شد. این برنامه ویژه حال و هوای معنوی اوقات افطار بوده و به صورت ویژه به مسئولیت اجتماعی ورزشکاران در ایام ماه مبارک رمضان اختصاص خواهد داشت.

برنامه "نسخه ورزشی" این شبکه هم به موضوعاتی، چون اصول ورزش در این ماه و تغذیه ورزشکاران در ماه رمضان اختصاص دارد. این برنامه هم همه روزه روی آنتن رادیو ورزش می‌رود.

شبکه رادیویی معارف و زندگی با قرآن

مفهوم تغییر و تحول در زندگی و تحول در خود سازی از جمله اهداف این رسانه دینی در این ایام است.

در لحظات نورانی سحر و افطار رادیو معارف با دو برنامه "بهشت اجابت" و "افق بهشت" مهمان روزه داران عزیز که به ترتیب به تبیین ابعاد و مفاهیم شرط‌های خداوند در قرآن کریم و روزه و ماه رمضان از نگاه امام سجاد (ع) می‌پردازد. یکی از ویژگی‌های برنامه سحر و بخش‌های برنامه بهشت اجابت این است که محور برنامه شرط‌های خداوند در قرآن کریم است. استاد فلاّح کارشناس این بخش از برنامه است، مهمان ویژۀ امسال، آیت الله صدیقی که در بخش نجوای عارفان، به شرح دعای ابوحمزۀ ثمالی می‌پردازد.
در برنامه " زندگی با قرآن" گفتگوی صمیمی با فعالان و حافظان قرآن کریم انجام می‌شود و در برنامه" راه بهشت "هم گفتگویی صمیمی با حضور دانشجویان پیرامون مسایل تربیتی نسل جوان و خانواده صورت می‌گیرد.

برنامه "عطر صبح" هر روز ساعت ۷ صبح به روی آنتن می‌رود که نگاهی به ادعیه ماه مبارک رمضان خواهد داشت.

در محضر قرآن

تلاوت قرآن در ماه مبارک رمضان در برنامه "در محضر قرآن" به طور زنده پخش می‌شود. این برنامه مطابق هر سال بعد از نماز صبح از حرم علی ابن موسی الرضا (ع) و بارگاه نورانی کریمه اهل بیت حضرت معصومه (س) ساعت ۱۵:۳۰ تقدیم مخاطبان می‌شود.

شبکه رادیویی قرآن و ویژه‌های سحر و افطار از حرم مطهر رضوی

در سال جدید با توجه به همپوشانی ایام نوروز و ماه مبارک رمضان، ویژه برنامه‌های سحر و افطار، از حرم مطهر رضوی و در کنار مسافران و مجاوران حضرت امام رضا علیه‌السلام اجرا می‌شود. استان خراسان و به ویژه شهر مقدس مشهد مهد قاریان و مبتهلان و ذاکران خوشخوان است که مخاطبان ما در این ماه عزیز بیش از پیش بهره و لذت خواهند برد.

یکی دیگر از برنامه‌های رادیو قرآن پخش جزء خوانی با صدای قاریان برجسته کشوری و بین المللی است که بصورت زنده و تولیدی در ساعات مختلف شبانه روز پخش خواهد شد و مخاطبان با تنظیم وقت خود می‌توانند در این ماه مبارک یک ختم قرآن انجام دهند.

چشمه نوش از رادیو فرهنگ

برنامه زنده «چشمه نوش» ویژه ساعات افطار است. علاوه براین، ویژه برنامه «دری به خانه خورشید»، مربوط به شعرخوانی شاعران در ایام ماه مبارک رمضان و گفتگو با آنان است.

برای میلاد امام حسن مجتبی علیه السلام برنامه‌ای با محوریت ایثار و کرامت روی آنتن می‌رود نام این برنامه «گُل پیامبر» است.

برنامه «دست دعای بهار» به مدت یک ساعت همزمان با سحرگاه روی آنتن می‌رود، «تازه برات» برنامه شب‌های قدر رادیو فرهنگ است که به صورت زنده از دانشگاه امام صادق (ع) پخش می‌شود. همچنین درس گفتار‌های اخلاق و فرهنگ اجتماعی برگرفته از بیانات امیرالمؤمنین (ع) در نهج البلاغه از رادیو فرهنگ پخش خواهد شد. برای سالروز وفات حضرت خدیجه علیهما السلام، برنامه ویژه زنده‌ای به نام «ترنم باران» پیش بینی شده است.

از «جشن سلام» تا «پویش‌های رمضانی» رادیو ایران

از دوم فروردین، این شبکه رادیویی با ویژه برنامه «جشن سلام» به استقبال ماه مبارک رمضان می‌رود.

"قرار بی قرآن" ویژه برنامه سحرگاهی رادیو ایران است که با تمرکز بر روی اخلاق اسلامی و کمک به همنوع از پنج شنبه سوم فروردین ساعت ۳ بامداد پخش خواهد شد.

برنامه «قدر قرآن» برنامه دیگری است که هر روز از ساعت ۵ بامداد ترتیل یک جزء از قرآن کریم را پخش خواهد کرد.

«قرار آسمانی» ویژه برنامه افطار رادیو ایران است که از پنجشنبه سوم فروردین تا پایان ماه مبارک رمضان هر روز از ساعت ۱۷:۳۰ با هدف آشنایی مخاطبان با سبک زندگی ایرانی -اسلامی و تقویت روحیه ایثار و همدلی و کمک مومنانه تهیه و پخش می‌شود.

«همسفره» از رادیو نمایش

برنامه «همسفره» ویژه برنامه افطار ماه مبارک رمضان و «فصل وصل» هنگام سحر از شبکه رادیویی نمایش پخش‌
می‌شود.

برنامه «عید دیدنی» نیز با محوریت گفتگو با هنرمندان به روی آنتن رادیو نمایش می‌رود. مسابقه ویژه ماه رمضان به معرفی موسیقی اقوام ایرانی و آیین‌ها و مناسک آن می‌پردازد.

"ماهِ ماه" از رادیو سلامت

" ماهِ ماه" در درجه اول با فضای رمضان و در مرحله دوم با رسالت شبکه همخوان است. سعی شده از بطن قرآن و احادیث هم به بحث سلامت پرداخته شود.

ویژه برنامه سحر سلامت با عنوان "بارانی‌ترین ماه" با محوریت سلامت معنوی روی آنتن می‌رود. این برنامه در چهل شب همراه مخاطبان این شبکه رادیویی است. موضوعات بر اساس تعریف سلامت معنوی یعنی ارتباط انسان با خود، دیگران، موجودات و با خداوند است. بخش‌های دیگر برنامه با سلامت معنوی در برنامه طراحی شده است.

پایگاه کودک ایرانصدا و آموزش قرآن

برای اولین بار زنگ قرآن با موضوع آموزش روخوانی و قرائت قرآن کریم برای کودکان گروه سنی الف و ب هر یک روز درمیان با تأکید بر سرفصل‌های آموزش قرآن در دبستان به استقبال ماه مبارک رمضان می‌رود.

پایگاه کتاب گویا

انتشار خطبه‌های نهج البلاغه که هدیه ویژه پایگاه کتاب گویای ایران صدا به مخاطبان است. پادکست زندگی پس از زندگی، برگرفته از تمام فصول پخش شده برنامه تلویزیونی زندگی پس از زندگی (۹۷ قسمت متوسط ۵۰ دقیقه ای) سلسله سخنرانی‌های مجالس ماه مبارک رمضان از وعاظ و خطبای شاخص و مطرح کشور که در کمترین زمان ممکن پس از ایراد سخنرانی در پایگاه و اپلیکیشن سخنرانی بارگذاری می‌شود.

رادیو گفت و گو و دین و دنیا

«دین و دنیا» ویژه ماه مبارک رمضان است. شریعت و دینداری در جهان نوین شناخت ماهیت و چرایی مدرنیته و اقتضائات و جایگاه آن در جوامع مذهبی دین با کدام یک از مولفه‌های مدرنیته و اقتضائات آن همخوانی ندارد؟ رابطه دین با تجدد و مدرنیته چگونه است؟ جایگاه دینداری در بحث رابطه دین و مدرنیسم نقش رسانه در ارتقا فرهنگ دینی در عصر مدرن از محور‌های مورد نظر در برنامه است. این برنامه هر روز از ساعت ۱۹ تا ۲۰ پخش می‌شود.

رادیو جوان و سه ویژه برنامه

برنامه سحر رادیو جوان به صورت زنده از حرم سیدالشهدا روی آنتن خواهد رفت. در این برنامه سعی می‌شود با ملیت‌های مختلفی که به حرم حضرت سیدالشهدا (ع) می‌آیند گفتگو شود. نگاه برنامه سازان، در گزارش‌هایی که از زوار گرفته می‌شود، نگاهی جهانی به امت اسلامی است. دیدگاه زائرانی که از سراسر جهان به بین الحرمین می‌آیند در مورد ماه رمضان و آداب و رسوم ویژه کشور‌های مختلف در این ماه بسیار حائز اهمیت است.

در برنامه افطار مهمانان منحصر‌به فردی برای گفتگو دعوت می‌شوند. همچنین مثل سال‌های گذشته زندگی توجه مردم عادی به روزه داری و معنویات در کنار زندگی و کار روزمره شان در ماه مبارک رمضان از اهداف رادیو جوان در ویژه برنامه افطار است. در برنامه ظهرگاهی این شبکه نیز با توجه به حال و هوای این ساعت از روز، بحث‌های معرفتی و معنوی متناسب با ماه رمضان را در برنامه‌ها دنبال می‌شود.

ویژه برنامه ماه رمضان" اقتصاد ما "

برنامه "اقتصاد ما" به تبیین و دیدگاه‌های اقتصاد اسلامی در مواجه با موضوعات روز جامعه می‌پردازد. این برنامه در قالب میزگرد و با حضور کارشناسان حوزه اقتصاد و اساتید دینی به تجزیه و تحلیل موشکافانه از تعریف دقیق و جزئیات دستورات اسلام در حوزه اقتصاد می‌پردازد و سعی دارد اقتصاد اسلامی واقعی را به مخاطبان معرفی کند. این برنامه از ۳ فروردین به مدت ۳۰ روز ساعت ۱۷ از رادیو اقتصاد پخش خواهد شد.

رمضان مهمان نواز

رادیو اقتصاد ویژه برنامه افطار را تحت عنوان " مهمان نواز" با حال هوای بهارانه به روی آنتن خواهد برد.

محور اصلی برنامه، مهمان حضوری خواهد بود که در طول برنامه داستان زندگی خاص و کار‌های ویژه خود را روایت خواهد کرد.

از آیتم‌های این برنامه "جهادگران عاشق"، "حدیث بندگی"، " آداب و رسوم رمضان" و "بهار جان ها" که از جمعه ۴ فروردین ساعت ۱۸ به مدت یک ماه پخش خواهد شد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار