بلینکن: چین نظاره گر واکنش جهان به جنگ اوکراین است

وزیر امور خارجه آمریکا در سخنانی گفت که چین بسیار با دقت نظاره گر واکنش واشنگتن و جهان به جنگ اوکراین است.

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا روز چهارشنبه به قانونگذاران این کشور گفت که چین "بسیار با دقت" نظاره گر واکنش واشنگتن و جهان به حمله روسیه به اوکراین است که به گفته او تاثیر آن در آسیا احساس می‌شود.

به گزارش رویترز، بلینکن پس از سفر شی جین پینگ، رئیس جمهور چین به مسکو مدعی شد اگر روسیه اجازه داشته باشد بدون مجازات به همسایه خود حمله کند، این مسئله به "دنیای درگیری" منجر خواهد شد. 

بلینکن با اشاره به اینکه ژاپن و کره جنوبی از حامیان اصلی اوکراین در درگیری بوده اند، گفت: "مخاطرات در اوکراین بسیار فراتر از اوکراین است. من فکر می‌کنم که تاثیر عمیقی برای مثال در آسیا دارد. "

با این حال، او گفت که باور ندارد که چین به روسیه کمک‌های مرگبار ارائه کرده باشد.

بلینکن در جلسه استماع کمیته فرعی تخصیص بودجه سنا گفت: «هنگامی که امروز صحبت می‌کنیم، ندیده ایم که آن‌ها از این خط عبور کنند.»

جنگ اوکراین به بحث‌هایی در مورد اینکه چگونه جنگ بر تفکر نظامی چین در مورد تایوان تأثیر می‌گذارد، جزیره‌ای که پکن آن را قلمرو مستقل چین می‌داند، منجر شده است.

بلینکن مدعی شد: «من فکر می‌کنم اگر چین به این موضوع نگاه کند – و آن‌ها با دقت به آن نگاه می‌کنند – درس‌هایی از این که چگونه جهان گردهم می‌آید تا در برابر آن ایستادگی کند، خواهد گرفت.»

او در بخش دیگری از سخنانش مدعی شد: در صورت سفر پوتین به کشورهای اروپایی, اروپا باید او را بازداشت کند و به دیوان بین‌المللی کیفری تحویل دهد .

چندی پیش منابع بین‌المللی گزارش دادند که دیوان کیفری بین‌المللی در اقدامی یکجانبه و تحت تاثیر کشورهای غربی، برای رئیس‌ جمهور روسیه به اتهام آنچه ارتکاب جرائم جنگی خوانده شده، قرار بازداشت صادر کرده است.

شی و ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه هنگام ملاقات در کرملین به عنوان «دوست عزیز» از یکدیگر استقبال کردند و در مورد پیشنهاد‌های چین برای حل مناقشه اوکراین بحث کردند.

بلینکن گفت که حمایت سیاسی و مادی چین از روسیه در تضاد با منافع واشنگتن است، اما افزود که واشنگتن هنوز شواهدی مبنی بر ارائه کمک‌های مرگبار پکن به مسکو برای درگیری ندیده است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
فلفل
۲۱:۲۷ ۰۳ فروردين ۱۴۰۲
می‌خواستید ناتو را گسترش دهید. اما قدرت‌های جهانی چنین اجازه ایی به شما نخواهند داد. دوران شما رو به اتمام است.
به قول ما ایرانی ها :
آن سبو بشکست و آن پیمانه ریخت!
آخرین اخبار