زنگ خطر خشک ترین سال آبی در مازندران

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای مازندران نسبت به سپری کردن خشک ترین سال آبی در استان هشدار داد.

داودیان مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای مازندران در جلسه شورای حفاظت از منابع آب استان با اشاره به وضعیت منابع آبی، کاهش ۳۰ درصدی بارندگی‌ها و افت ۶۰ درصدی آورد‌های رودخانه‌ای، گفت: این کاهش‌ها زنگ خطری است برای سپری کردن خشکسال‌ترین سال آبی که نه تنها کشاورزی را با مشکل مواجه خواهد کرد بلکه آب شرب را نیز تحت تاثیر قرار خواهد داد.

او افزود: این خشکسالی از قبل توسط کارشناسان پیش بینی و پروژه‌هایی برای آن تعریف گردید.

داودیان گفت:در حوزه تجن چاه‌های عمومی در نظر گرفته شد که با تجهیز کردن این چاه‌ها تا حدی می‌توان کمبود آب را جبران کرد.

او خشکسالی را همانند بلایای طبیعی دیگر مهم دانست و گفت: با توجه به اینکه خشکسالی نیز بحرانی مهم است باید با استفاده از ماده ۱۸ قانون مدیریت بحران اعتبارات لازم را برای اجرای پروژه‌های سازگاری با خشکسالی تخصیص داد.

داودیان افزود: برای گذر از این سال سخت باید همه جامعه خود را مسئول دانسته و قدمی برای آن بردارند که تغییر الگوی کشت، مدیریت مصرف و صرفه جویی در مصرف آب قدم اول برای کاهش خسارت‌های احتمالی است.

شرایط آب مازندران نزدیک به نقطه بحران

سید محمود حسینی پور استاندار مازندران هم در این جلسه ،گفت: مازندران با بحران آب مواجه است به طوری که هم در مصرف آب شرب و هم بخش کشاورزی شاهد مصرف بی رویه هستیم و تکنولوژی لازم را در مصرف آب شرب و کشاورزی نداریم همچنان بر اساس روش‌های سنتی حرکت می‌کنیم.

او افزود:امروزه در همه جوامع برای مدیریت آب از تکنولوژی‌های نوین استفاده می‌کنند که مازندران در این زمینه عقب است و به نظر می‌رسد مصرف خارج از معمول در مصرف آب در این استان حاکم باشد و در حوزه مصرف حکایت از آن دارد نتوانستیم کنترل مدیریت آب را به درستی انجام دهیم.

حسینی پور گفت: میانگین بارش باران در جهان ۸۴۰ میلی متر و این رقم در کشورما حدود ۲۵۰ میلی متر است و علی الرغم پایین بودن میانگین بارش کشور در مقایسه با میانگین جهانی اما مازندران در این زمینه وضعیت مطلوبی دارد و میانگین بارش استان ۶۴۰ میلی متر است و به نسبت میانگین کشوری رتبه بالایی را داریم.

او افزود: یکی از راه‌های مقابله با بحران آب حفاظت و بهره برداری مناسب از آن است و مصرف بی رویه آب در بخش شرب و کشاورزی از جمله موارد تاثیرگذار بر این مساله است.

حسینی پور گفت:در کشور‌های دنیا برای جمع آوری آب‌های سطحی مدیریت مشخصی تعریف کردند و از سوی دیگر در موضوع الگوی مصرف هم مدیریت مشخصی وجود دارد که میزان مصرف آب در صنعت، کشاورزی و خدمات به دقت آنالیز می‌شود که می‌بایست در استان نیز بکارگرفته شود.

او افزود: متاسفانه علاوه بر مصرف نادرست آب، برخی تجاوزات به حریم و مسیر منابع آبی و نیز آلودگی زیست محیطی بر این موضوع تاثیر گذاشته است.

حسینی پور گفت: میزان مصرف آب در صنعت و کشاورزی و خدمات باید به دقت آنالیز شود از اصلی‌ترین برنامه‌های ما در سال ۱۴۰۲ حفاظت از منابع آبی و اصلاح الگوی مصرف است.

او افزود: شورای حفاظت از منابع آب یکی از راهبردی‌ترین ساختار‌های قانونی است که در مازندران باید به عنوان فعال‌ترین شورا در استان کار خودش را آغاز کند و آژیر خطر شورای حفاظت از منابع آب باید به صدا در آید چرا که شرایط آب مازندران نزدیک به نقطه بحران است.

استاندار مازندران گفت: دستگاه‌های عضو شورای حفاظت از منابع آب باید برای چالش‌های پیش رو برنامه داشته باشند و هر برنامه‌ای جهت اجرا باید مصوبه شورای حفاظت از منابع آب را داشته باشد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار