انتقاد دادگاه حقوق بشر اروپا از رفتار ایتالیا با مهاجران

دادگاه حقوق بشر اروپا، ایتالیا را به علت رفتار تحقیرآمیز با چهار مهاجر در جزیره لامپدوزا، بازداشت و اخراج دسته جمعی مهاجران محکوم کرد.

دادگاه حقوق بشر اروپا (ECHR)، روز پنجشنبه، ایتالیا را به علت «رفتار تحقیرآمیز» با چهار مهاجر در جزیره لامپدوزا، بازداشت «بدون مبنای قانونی مشخص» و «اخراج دسته جمعی» مهاجران، بدون ارزیابی فردی محکوم کرد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، این دادگاه در پی شکایت چهار تونسی که در سال ۲۰۱۷ سعی در عبور از دریای مدیترانه داشتند و توسط یک کشتی ایتالیایی نجات یافتند و سپس به لامپدوزا منتقل شدند، تشکیل شد. آن‌ها ادعا می‌کنند پیش از آنکه با هواپیما به تونس بازگردند، در جزیره، مورد رفتار «غیر انسانی و تحقیرآمیز» قرار گرفته اند.

دادگاه حقوق بشر اروپا اعلام کرد: دولت ایتالیا اتهامات مربوط به شرایط زندگی و رفتاری را که به مهاجران در لامپدوزا وارد شده، رد نکرده است؛ اتهاماتی که توسط منابع مستقل ملی و بین المللی تایید شده است. همچنین رم نشان نداده است که اقدامات اخراج، واقعاً قبل از بازگرداندن مهاجران آغاز شده است؛ بنابراین بازداشت آن‌ها "بدون مبنای قانونی مشخص" بوده است که مانع از اعتراض آن‌ها به بازداشت خود در دادگاه می‌شود.

قضات اروپایی همچنین ممنوعیت اخراج دسته جمعی اتباع خارجی را یادآوری و خاطرنشان می‌کنند در این مورد، موقعیت‌های خاص افراد مربوط، به طور جداگانه بررسی نشده است. دادگاه تأکید می‌کند برای دو نفر از چهار مهاجر، احکام اخراج اتخاذ شده «کلیشه‌ای بوده و حاوی هیچ اطلاعات فردی نبوده است».

از این رو ایتالیا به پرداخت ۸۵۰۰ یورو به هر یک از شاکیان، بابت «خسارت غیر مادی» محکوم شد. دادگاه حقوق بشر اروپا بازوی قضایی شورای اروپا محسوب می‌شود. مقر این دادگاه در شهر استراسبورگ (فرانسه) است و ۴۶ کشور امضاکننده کنوانسیون اروپایی برای حمایت از حقوق بشر را گردهم می‌آورد.

کمیته ضد شکنجه، یکی دیگر از نهاد‌های شورای اروپا در گزارشی که روز پنجشنبه منتشر شد، از کشور‌ها خواست به اخراج در مرز‌های زمینی یا دریایی، به ویژه در مرز‌های خارجی اتحادیه اروپا پایان دهند و اخراج‌ها را «غیرقانونی» دانست.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار