میهمانان دوست داشتنی فیروزه فرود آمدند

سدِ "بار" شهرستان فیروزه، همه ساله از ابتدای فصل زمستان تا اوایل فصل بهار میزبان پرندگانی است که به این منطقه مهاجرت می‌کنند.

حمید جوانبخت، رئیس حفاظت محیط‌زیست شهرستان فیروزه با بیان اینکه مهمترین زیستگاه حیات‌وحش شهرستان فیروزه سد بار است، خاطرنشان کرد: طی روزهای گذشته جمعیت متنوعی از انواع پرندگان مهاجر در سد بار فرود آمده‌اند.

وی عنوان کرد: سد بار به‌عنوان یکی از مهمترین منابع تأمین آب شرب مردم شهرستان‌های فیروزه و نیشابور، از مسیرهای اصلی مهاجرت پرندگان است.

جهانبخت افزود: اکثر این پرندگان مهاجر هرساله از نوارهای شمالی و سردسیر نظیر مناطق سیبری روسیه، کشورهای آسیای میانه و برخی کشورهای اروپایی برای زمستان گذرانی به این شهرستان مهاجرت کرده و بعضاً تا اواسط فصل بهار در آبگیرهای شهرستان فیروزه حضور دارند.

میهمانان دوست داشتنی فیروزه فرودآمدند

رئیس حفاظت محیط‌زیست شهرستان فیروزه عنوان کرد: درنای خاکستری، پلیکان، فلامینگو، باکلان، کشیم، انواع حواصیل، کاکایی بزرگ، اردک سرسبز، آبچلیک، چوب‌پا، فالاروپ، پرستوی دریایی، تلیله و... از جمله پرندگان آبزی و کنار آبزی هستند که تاکنون در سد بار فرود آمده‌اند.

وی با اشاره به اینکه سد بار به یکی از مهمترین زیستگاه‌ها و کلونی‌های پرندگان مهاجر در خراسان رضوی مبدل شده است، گفت: به همت دوستداران طبیعت و عکاسان حیات‌وحش تاکنون بیش از ۵۰ گونه پرنده مهاجر در آن ثبت شده است.

جهانبخت عنوان کرد: سد خاکی "بار" که در مسیر رودخانه بار بنا شده با مساحت ۲۰۰ هکتار در ۱۸ کیلومتری شمال شهر فیروزه و در مجاورت روستاهای ملخ دره و خانلق قرار دارد.

وی همچنین اظهار کرد: اگرچه فیروزه شهرستان کوچکی محسوب می‌شود اما از نظر پتانسیل حیات‌وحش و تنوع زیستی بسیار غنی است، به همین دلیل اداره کل حفاظت محیط‌زیست پیگیر ارتقاء یکی از مناطق به مناطق چهارگانه برای این شهرستان است.

 رئیس حفاظت محیط‌زیست شهرستان فیروزه با اظهار تأسف از اینکه به دلیل تعارضات و محدودیت‌هایی که وجود دارد تاکنون نتوانسته‌ایم یکی از مناطق چهارگانه و شکار ممنوع را در شهرستان فیروزه به ثبت برسانیم، گفت: هرگونه شکار و صید فاقد مجوز برخورد قانونی قاطع را در پی خواهد داشت.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار