استقرار تسلیحات هسته‌ای روسیه در مرز مشترک بلاروس و ناتو

فرستاده روسیه در بلاروس از تصمیم مسکو برای استقرار تسلیحات هسته‌ای در مرز مشترک با کشورهای ناتو خبر داد.

«بوریس گریزلوف» فرستاده روسیه در بلاروس، در تایید اظهارات اخیر رئیس‌جمهور روسیه، اعلام کرد که تسلیحات هسته‌ای روسیه به زودی به مرز‌های مشترک بلاروس با کشور‌های ناتو منتقل خواهند شد.

به گزارش گاردین، فرستاده روسیه در حالی این اظهارات را مطرح می‌کند که تنش میان مسکو و غرب بر سر حمایت اوکراین بالاگرفته و روسیه در تلاش است تا با مهار هسته‌ای مقابل حمایت غرب از کی‌یف ایستادگی کند.

بوریس گریزلوف در مصاحبه‌ای با کانال تلویزیونی دولتی بلاروس با اشاره به انتقاداتی که از این تصمیم شده است، گفت: «تسلیحات هسته‌ای روسیه به مرز‌های غربی منتقل خواهد شد، این توانایی دفاعی ما را با توجه با اقداماتی که اتحادیه اروپا و آمریکا انجام دادند، گسترش خواهد داد»، اما جزئیاتی از مکان دقیق آن ارائه نکرد.

پیشتر از این «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه، اعلام کرده بود که تا پایان ماه ژوئیه (مرداد) انبار‌های تسلیحات هسته‌ای در بلاروس تکمیل می‌شود و روسیه به مدرن‌سازی هواپیما‌های جنگی بلاروس کمک کرده است تا آن‌ها را قادر به حمل سلاح هسته‌ای کند.

بلاروس و روسیه که همسایه یکدیگرند، توافقی دارند که روابط اقتصادی، سیاسی و نظامی میانشان را تنظیم می‌کند. در جریان حملات به اوکراین، روسیه از خاک بلاروس برای استقرار نیرو‌ها و سلاح‌های خود استفاده کرد. بلاروس ۱۲۵۰ کیلومتر مرز مشترک با «لتونی، لیتوانی و لهستان» دارد که اعضای ناتو هستند.

استقرار تسلیحات هسته‌ای تاکتیکی روسیه در بلاروس آن‌ها را به اهداف احتمالی در اوکراین و اعضای ناتو در اروپای شرقی و مرکزی نزدیکتر می‌کند. «الکساندر لوکاشنکو» رئیس‌جمهور بلاروس، هم پیشتز روز جمعه گفت: «ممکن است برخی از تسلیحات هسته‌ای استراتژیک روسیه همراه با بخشی از زرادخانه هسته‌ای تاکتیکی روسیه در بلاروس مستقر شوند.»

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۳۰ ۱۴ فروردين ۱۴۰۲
آمریکا سر همه رو به باد میده
آخرین اخبار