ترکیه: سوئد می‌تواند در صورت تحقق شرایط به ناتو بپیوندد

سخنگوی دولت ترکیه اعلام کرد سوئد تنها در صورتی می‌تواند به ناتو بپیوندد که به الزامات اولیه آنکارا برای مقابله مشترک با تروریسم عمل کند.

ترکیه اعلام کرده است که سوئد تنها در صورتی می‌تواند به ناتو بپیوندد که به الزامات اولیه این کشور برای مقابله مشترک با تروریسم عمل کند.

ابراهیم کالین، سخنگوی رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه، در همبستگی با ترکیه در موضوع رسیدگی به تهدیدات تروریستی و با اشاره به اینکه آنکارا به معیار‌های عینی در رابطه با عضویت سوئد در ناتو پایبند است، خاطرنشان کرد که وظیفه اصلی ائتلاف تضمین امنیت کشور‌های عضو است و متحدانش باید به آن عمل کنند.

این مقام در گفتگو با کانال محلی TV-۱۰۰ گفت: "نیاز اصلی ما مبارزه با تروریسم است. هنگامی که سوئد آن را برآورده کند، به عضویت ناتو در خواهد آمد."

سوئد در ماه مه سال گذشته میلادی برای عضویت در ناتو درخواست داد، اما ترکیه با این ادعا که استکهلم هنوز شرایط لازم برای پیوستن به این گروه را برآورده نکرده است، این پیشنهاد را مسدود کرد. ۲۸ کشور عضو ناتو عضویت این سوئد و فنلاند در ناتو را تصویب کردند. فنلاند اوایل ماه جاری میلادی به عضویت ناتو در آمد این در حالی است که روند الحاق سوئد همچنان مشخص نیست.

«چاوش اوغلو»، وزیر امور خارجه ترکیه در پایان فوریه طی تصریحاتی گفته بود که سوئد برای پیوستن به پیمان ناتو ملزم به اجرای برخی تعهدات است و تایید عضویت این کشور در پیمان ناتو، منوط به موافقت ترکیه خواهد بود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار