مشاهده چهار قلاده پلنگ در ارتفاعات شهرستان خواف

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی گفت: همزمان یک قلاده پلنگ ایرانی به همراه سه توله خود در ارتفاعات شهرستان خواف مشاهده شده است.

مهدی اله پور مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی گفت: همیاران حفاظت محیط زیست شهرستان خواف که در ارتفاعات شهرستان خواف مشغول کوهنوردی بودند، موفق به مشاهده یک قلاده پلنگ بالغ با سه توله اش و تصویربرداری از آن‌ها شدند.

وی افزود: برابر برآورد کارشناسی حاصل از آخرین سرشماری انجام شده در مناطق شکارممنوع و حفاظت شده شهرستان خواف، جمعیتی بالغ بر هزار علف‌خوار وحشی از گونه هایی، چون کل و بز، آهو و قوچ و میش وحشی زیست می‌کنند، که تغذیه اصلی پلنگ‌ها محسوب می‌شوند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی، مشاهده گربه سانانی، چون پلنگ ایرانی را، که به عنوان 'گونه پرچم' و شاخص در جمعیت حیات وحش شناخته می‌شود، بیانگر مطلوبیت کیفیت و کمیت شرایط زیستگاهی آن‌ها و گویای وضعیت دیگر گونه‌های جانوری و وجود آرامش در منطقه دانست.

اله پور بیان کرد: محیط‌بانان شهرستان خواف، در هفته اخیر یک دهنه چشمه را در همین منطقه احیا و یک آبشخور جدید نیز برای گونه‌های حیات وحش ایجاد کردند و بهسازی یک آب انبار برای تامین آب حیات‌وحش از دیگر اقدامات آنان در این زیستگاه بوده است.

وی تصریح کرد: گزارش‌ها و برخی مستندات از دوقلوزایی علفخواران وحشی در این زیستگاه حکایت دارد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی تاکید کرد: در سال‌جاری با تفاهم‌نامه منعقد شده بین صندوق ملی محیط‌زیست و صندوق خسارت کشاورزی هرگونه خسارت احتمالی پلنگ به خسارت دیدگان از جمله دام ساکنان منطقه، قابل جبران خواهد بود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.