ضرغامی:

پیشنهاد می‌کنم واحد «مطهری‌شناسی» در دانشگاه‌ها تدریس شود

وزیر میراث‌فرهنگی و گردشگری گفت: پیشنهاد می‌کنم واحد «مطهری‌شناسی» در دانشگاه‌ها تدریس شود. مطمئنا از برخی دروس کلاسیک معارفی سازنده‌تر است.

وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در مراسم بزرگداشت شهید مطهری و همسرعالمه او با بیان این که تعبیر خاص من در مورد استاد مطهری با عنوان «شهید راه نقد» بار‌ها از سوی مرحومه همسر عالمه او مورد قدردانی قرار گرفت، تصریح کرد: او نقد مردانه می‌کرد و هم مردانه همه حرف مخالفان را مطرح می‌کرد و هم مردانه و مستدل آن را نقد می‌کرد. گمشده امروز ما!

او افزود: تقطیع، تحریف، دروغ و نقد مؤلف به جای نقد اثر، ابزار برخی منتقدان حرفه‌ای و بعضاً سازمان‌دهی شده است.

وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی با تأکید بر این که نیاز امروز ما به «مصلح» و «حکیم» بیشتر از سایرین است، اظهار کرد: حوزه‌ها و مراکز تربیتی و علوم انسانی باید به خلأ امروز جامعه توجه کنند.

او با بیان این که شهید مطهری، زمینه‌سازی را برای رشد جامعه ضروری می‌دانست، افزود: این شهید بزرگوار معتقد بود اگر جامعه، حتی انتخاب اشتباهی بکند، باید تحمل شود تا یک ضرورت مهم‌تر به نتیجه برسد.

ضرغامی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به این که سال‌ها قبل با الهام از کتاب «علل گرایش به مادی‌گرایی» ۲۴ مورد به عنوان «علل گرایش به بدحجابی» منتشر کردم، گفت: اکنون معتقدم همان موارد دلیل «علل گرایش به بی‌حجابی» هم است. اگر امروز مطهری در بین ما بود برخی اتفاقات ناخوشایند رخ نمی‌داد.

وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی با اعتقاد بر این که راهبرد شهید مطهری مبتنی بر «مسئله‌یابی» بود، ادامه داد: متأسفانه برخی متفکران ما به دلیل فقدان دانش و تشخیص لازم برای شناخت آسیب‌های جامعه، تلاش می‌کنند سواد انباشته خود را به هر موضوعی تطبیق دهند!

او در پایان با تأکید بر این که مطهری به لحاظ علمی، رفتاری و سبک پژوهش یک الگوی بی‌بدیل است، افزود: پیشنهاد می‌کنم واحد «مطهری‌شناسی» در دانشگاه‌ها تدریس شود. مطمئناً از برخی دروس کلاسیک معارفی سازنده‌تر است.

مراسم «یاد یار» چهل و چهارمین سالگرد شهادت و یادمان همسر استاد مرتضی مطهری با حضور سید عزت‌الله ضرغامی، وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی و علی مطهری بعدازظهر روز سه‌شنبه دوازدهم اردیبهشت ماه ۱۴۰۲ در خانه‌موزه استاد مطهری برگزار شد.

در پایان مراسم نیز با حضور ضرغامی، علی و محمد مطهری (فرزندان شهید مرتضی مطهری) از علی غلامی، مدرس آثار شهید مطهری و استاد دانشگاه امام صادق (ع) تجلیل و از کتاب اشعار اعظم روحانی، همسر این شهید بزرگوار با نام «انیس مطهر» رونمایی شد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار