پای صحبت‌های یک معلم به بهانه بزرگداشت روز معلم

به مناسبت روز معلم و یادبود شهید مطهری به سراغ آموزگار شهید آرشام سرایداران از شهدای حمله تروریستی حرم شاهچراغ (ع) رفتیم.

۱۲ اردیبهشت‌ماه، سالروز شهادت متفکر و فیلسوف گرانقدر و استاد حوزه و دانشگاه شهید آیت‌الله مرتضی مطهری، که به نام روز معلم نامگذاری شده، فرصتی مغتنم برای پاسداشت زحمات تلاشگران عرصه اندیشه و معرفت است.

روز قشری که کمتر از سختی کارشان شنیده‌ایم و بیشتر تعطیلات نوروزی و تابستان‌شان را دیده‌ایم. کسانی که در آغازین سال‌های خدمت در مناطق محروم و مرزی با شوق به آموزش می‌پردازند و در سال‌های سیاه کرونایی از صفحه نمایش تلفن همراه و کامپیوتر خدمت می‌کنند.

عبدالله اسدی قجرلو معلم دانش آموز شهید، آرشام سرایداران از شهدای حمله تروریستی به حرم مطهر شاه چراغ (ع)، در گفت‌وگو با خبرنگار ما در شیراز، در خصوص جلوه‌های ایثار معلمان، گفت: جلوه معلمی آنجاست که هر روز با روحیه شاد سرکلاس درس می‌رود با تمامی مشغله‌ها، درد و ناراحتی که دارد. جلوه معلمی آنجاست که نیت و تمام هم وغمش موفقیت وسرافرازی دانش آموزانش است که بزرگ مردان و شیرزنان آینده ایران عزیزمان هستند.

او با بیان اینکه سختی کار یک معلم، آموختن عشق و محبت، کاشتن بذر معرفت، انسانیت، شعور، درک و از خودخواهی به دگرخواهی رسیدن است، افزود: همچنین شیرینی‌اش نیز دیدن همین دانش‌آموزان موفق نه فقط در قالب یک مهندس و دکتر! بلکه در قالب انسانی به تمام معنا پدر واقعی، همسری مهربان، همسایه‌ای قابل اعتماد، شهروندی اصیل ایرانی بودن برگرفته از فرهنگ بومی و ایرانی، برگرفته از دل تمدن اصیل ایرانی است.

اسدی به ویژگی‌های یک معلم حقیقی اشاره کرد و گفت: یک معلم حقیقی بایستی شاخصه‌ها و ویژگی‌های تمامی داشته باشد از حد متوسط انسان‌های عادی در هرمنصب و کسبی دیگر به بالاتر تا اول مقبول جامعه افتد و بعد در جایگاه خود جلوه‌گری کند.

این معلم گفت: از دیگر ویژگی‌های یک معلم حقیقی این است که اول بداند معلمی عشق است و بس! معلمی شغل نیست بلکه باید عاشق بود تا معلم شد چرا که همه می‌توانند مطالبی آموزش دهند، ولی قطعا همه معلم نیستند.

او گفت: باید عاشق آن چهره‌های دانش آموزان همیشه منتظر برای دیدن و شنیدن حرف‌ها و سخنان معلم بود و اینکه دانش‌آموزی سفید و سیاه باشد؛ فقیر و غنی باشد؛ پدری کارگر داشته باشد یا فرزند قاضی یا دکتری باشد، باید گذشت از القاب و جایگاه! فقط باید عشق آموخت.

معلم این دانش آموز شهید می‌گوید هیچ دانش آموزی نمی‌تواند برای من جای آرشام سرایداران را بگیرد چرا که از نجابت، پختگی و درک و فهم بالایی برخوردار بود، ناخودآگاه زمانیکه همه بچه‌ها را با او مقایسه می‌کنم و می‌بینم او چیز دیگری بود با شوق و انگیزه درس را دنبال می‌کرد.

آرشام سرایدارن دارای مسئولیت پذیری، اخلاق و درس عالی بود و به جرات می‌توان گفت که او با همگی فراتر از سنش برخورد می‌کند. در صحبت با این دانش آموزم اصلا احساس نمی‌کردم که با یک پسر ۱۲ ساله در ارتباط هستم. حقیقتا آرشام گلی بود که گلچین شد.

معلم آرشام سرایداران می‌گوید؛ او فردی بود که توانمندی رهبری و هدایت یک کلاس را داشت؛ شاید او حسین فهمیده‌ای دیگر بود که باید می‌رفت تا ثابت کند راه فهمیده‌ها هنوز هم ادامه دارد. دانش‌آموزی بسیار کوشا و فعال بود و الگوی خوبی برای هم‌کلاسی‌های‌هایش، اما به ناگهان و در حادثه‌ای تلخ پرکشید. لبخند‌های آرشام یادم نمی‌رود و هنوز هم باور نکردم که دیگر نیست.

اسدی در بخش دیگری گفت: اینکه چه چیزی باعث می‌شود تا یک معلم بی انگیزه شود این است که در بحث آموزش فاقد امکانات اساسی مناسب برای آموزش است و در ادامه این همه بی‌تفاوتی در رابطه باحق و حقوق خودش را می‌بیند و احساس می‌کند که اینکه در آینده یک انسان بیسواد بازاری از لحاظ مالی به مراتب وضع بهتری از یک انسان باسواد بافرهنگ دارد دگر زبان معلم نمی‌چرخد برای پاسخ‌گویی سوالی که درس بخوانیم که چه شود؟ و اینجاست که در پاسخ سوال علم بهتر است یا ثروت! همه دانش آموزان پاسخ می‌دهند "ثروت"، چون انسان ثروتمند بی‌سواد محترم‌تر از یک انسان باسواد فقیر است.

معلم دانش آموز شهید، آرشام سرایداران با اشاره به ویژگی‌های یک معلم، گفت: معلم هم باید علم تخصصی داشته باشد وهم علم روانشانسی را بداند چرا که با نگاه و کلامی حال دانش آموزش را درک کند و بفهمد.

او در پاسخ به اینکه شما چطور ارتباط عاطفی با دانش آموزان برقرار می‌کنید؟، گفت: من از ته دل دوستشان دارم و میخواهم در هرچیزی که شایسته یک انسان خوب بودن است، بهترین بشوند چرا که دل بچه‌ها پاک است و هیچگاه اشتباه نمی‌کند و دانش آموزانم این عشق و علاقه و محبت من را درک می‌کنند و من حتی در کلام و نگاه در توجه کوچکترین تفاوتی قایل نمی‌شوم.

اسدی در پاسخ به اینکه دانش‌آموزان امروز نسبت به گذشته چه تغییراتی کردند؟، بیان کرد: دانش آموزان امروز باهوش‌تر، باجرات‌تر، منطقی‌تر وعقلایی‌تر شده‌اند و مثل گذشته هر چیزی را بدون دلیل و منطق نمی‌پذیرند.

این معلم فرهیخته در ارتباط با تناقض بین معلمی که به روز نیست و دانش‌آموزانی که در حال تغییر هستند، چگونه جبران می‌شود؟، توضیح داد: جبران این مهم برمیگردد به برنامه‌ریزی سازمان آموزش وپرورش و به روزآوری علم معلمان با کلاس‌های آموزشی پرفایده و اساتید مجرب.

اسدی با تصریح بر اینکه معلمان امروزی با ضعف انگیزه‌ای، علمی، اقتصادی، جایگاه و شأن معلمی مواجه هستند، گفت: و معلم امروز به صراحت می‌گویم که در این جامعه جایگاهی ندارد لذا اگرمخواهید جایگاه معلم را در جامعه امروز بدانید فقط کافی است یک مقایسه ساده‌ای انجام دهید.

او در ادامه به نسل جوان امروزی توصیه کرد که اگر علاقه‌مند و عاشق این خدمت در جامعه امروز هستید وارد این عرصه شوید و لاغیر.

این معلم در پایان به خانواده‌ها برای رشد تعلیم و تربیت فرزندانشان توصیه کرد که اینکه فرزندانی خودساخته و قوی پرورش دهند و از جایگاه هتل داری و مهمانداری برای فرزندان تغییر جایگاه و رویه دهند.

اسدی در پاسخ به اینکه اگر می‌توانستید فقط یک موضوع را به دانش‌آموزان خود آموزش دهید، آن موضوع چه بود؟، خاطرنشان کرد: شادزیستن وانجام وظیفه به نحو احسن که انسان شاد انسان سالم‌تری است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار