امضای تفاهم نامه آبرسانی به ۶۰۰ روستای آذربایجان غربی

استانداری آذربایجان غربی و شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور برای آبرسانی به ۶۰۰ روستای استان تفاهم نامه امضا کردند.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب آذربایجان غربی روز یکشنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه از امضای تفاهم نامه جدیدی در راستای آبرسانی به ۶۰۰ روستا بین استاندار آذربایجان غربی و مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور خبر داد و گفت: این طرح ۲ هزار میلیارد تومانی از نیمه دوم امسال شروع می‌شود و امیدواریم تا پایان سال ۱۴۰۵ به اتمام برسد.

لطیف خوش سیرت ادامه داد: با اتمام این ۲ طرح، نزدیک به یک هزار روستا از نعمت آب آشامیدنی سالم و بهداشتی برخوردار می‌شوند که گام بزرگی برای ارتقای شاخص‌های این بخش است.

وی در خصوص اجرای طرح آبرسانی به روستاهای مواجه با تنش آبی در استان توسط قرارگاه امام حسن مجتبی (ع) نیز اظهار کرد: در قالب این طرح، به ۳۹۱ روستای استان با صرف هزینه ۹۶۶ میلیارد تومانی آبرسانی می‌شود.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب آذربایجان غربی افزود: این طرح ۳۰ ماهه بوده و تاکنون از ۳۴ درصد پیشرفت فیزیکی برخوردار است که امیدواریم تا اواخر سال آینده به بهره برداری برسد.

اختصاص بیش از ۸۸۰ میلیارد تومان برای توسعه آبرسانی در آذربایجان‌غربی

خوش سیرت با اشاره به نگاه ویژه دولت سیزدهم به توسعه آبرسانی در استان گفت: فقط در سال جاری بیش از ۸۸۰ میلیارد تومان اعتبار در حوزه‌های مختلف آب شهری، روستایی و تنش آبی تخصیص داده شده است.

وی افزود: از این میزان ۴۹۲ میلیارد تومان در قالب آبرسانی روستایی، ۱۹۰ میلیارد تومان در قالب توسعه آب شهری و ۲۱۰ میلیارد تومان در قالب سهم استان از اعتبارات مقابله با تنش آبی تخصیص یافته است.

مدیرعامل آب و فاضلاب آذربایجان‌غربی ادامه داد: در حال حاضر تقریبا صد درصد جمعیت شهری و ۸۶.۷ درصد جمعیت روستایی استان از آب شرب سالم برخوردار هستند.

خوش‌سیرت ادامه داد: از ۲ هزار و ۸۷۸ روستای استان، یک هزار و ۹۸۹ روستا تحت پوشش شرکت آب و فاضلاب آذربایجان‌غربی قرار دارند و حداکثر تا سه سال آینده سعی داریم این رقم را به همه روستا‌های بالای ۲۰ خانوار برسانیم.

وی با بیان اینکه ۱۴ تصفیه خانه آب در شهر‌های آذربایجان غربی فعال است گفت: با فعالیت این مراکز، ۵۲ درصد آب شرب شهری استان شامل حدود ۱۴۵ میلیون مترمکعب در سال از تصفیه خانه‌ها تامین می‌شود.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب آذربایجان غربی افزود: در روستا‌ها هم به جز یک واحد تصفیه خانه در پلدشت، آب بقیه روستا‌ها از طریق آب‌های زیرزمینی تامین می‌شود و البته در صدد هستیم با راه اندازی تصفیه خانه جدید در مهاباد، آب برخی روستا‌های این شهرستان را از تصفیه خانه قدیمی تامین کنیم.

خوش سیرت اضافه کرد: در حال حاضر آب روستا‌ها از طریق ۸۲۳ چاه، ۸۰۰ چشمه و ۳۸ قنات تامین می‌شود.

وی یکی از مهمترین مشکلات آب در آذربایجان غربی را بالابودن سرانه مصرف عنوان کرد و ادامه داد: در حال حاضر این سرانه در استان حدود ۲۰۰ لیتر در شبانه روز است که حدود ۷۰ لیتر بیشتر از استاندارد برآورد می‌شود.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب آذربایجان غربی متوسط بهره مندی مردم آذربایجان غربی از خدمات دفع بهداشتی فاضلاب را ۶۷.۵ درصد اعلام کرد و گفت: این رقم در کشور حدود ۵۵ درصد و در شهر ارومیه حدود ۷۷ درصد است، ولی باید با تلاش بیشتر، هم متوسط استانی و هم بهره مندی در ارومیه را باید افزایش دهیم.

وی اظهار کرد: در حال حاضر ظرفیت به کارگیری شده در حوزه فاضلاب در تصفیه خانه ارومیه ۸۰ هزار مترمکعب در شبانه روز است که با اتمام مدول سوم که در اوایل خردادماه خواهد بود، این ظرفیت ۶۰ هزار مترمکعب در شبانه روز افزایش یافته و به ۱۴۰ هزار مترمکعب می‌رسد.

وی افزود: همچنین در شهر ارومیه ۵۰۰ کیلومتر معابر این شهر هنوز دارای سیستم دفع فاضلاب نیستند که برای اجرای این طرح و همچنین خط انتقال دوم به سمت تصفیه خانه، حدود ۱۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب آذربایجان غربی اضافه کرد: امیدواریم بتوانیم مدول چهارم تصفیه خانه ارومیه را که زمینه ساز ارائه خدمات ۱۰۰ درصدی به شهر می‌شود و همچنین اجرای سیستم دفع فاضلاب در مناطق باقی مانده از شهر را در سال‌های آتی آغاز کنیم.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.