سفر رئیس جمهور به بلوچستان توسعه سواحل مکران را در پی دارد

امام جمعه موقت اهل سنت شهرستان زرآباد همجوار دریای عمان گفت: سفر اخیر رئیس جمهور که برای دومین بار به بلوچستان انجام شد قطعا توسعه سواحل مکران و استان سیستان و بلوچستان را در پی دارد.

مولوی یونس نهنگی  اظهارداشت: افتتاح بازارچه مشترک مرزی در پیشین باعث رشد و شکوفایی مرزنشینان و مرزداران می‌شود و مرز از نگاه امنیتی و تهدید تبدیل به فرصت می‌شود.

وی با اشاره به سفر رئیس جمهور به بلوچستان و افتتاح چندین پروژه و آغاز لوله گذاری طرح انتقال آب از دریای عمان به مناطق شهری و روستایی سیستان و بلوچستان و استان‌های شرقی کشور، افزود: حضور یک مسوول در سطح رئیس جمهور قطعا در عمران و جان گرفتن طرح‌های مختلف مفید و موثر است که از جمله آن‌ها آبگیری سدکهیر با ظرفیت ۳۴۳ میلیون مترمکعب است.

رئیس شورای اسلامی شهرستان زرآباد گفت: امیدواریم در مرز آبی هم شاهد تعریف مرز رسمی نظیر مرز آبی بندر شهید رضایی شهرستان زرآباد باشیم.

وی ادامه داد: با توجه به نزدیک بودن با کشور عمان و اینکه سالانه ۳۰۰ هزار تن از محصولات زرآباد از طریق هرمزگان صادر می‌شود و اگر گمرک در بندر زرآباد ایجاد شود کرانه و پسکرانه مکران نظیر بنت و فنوج نیز از آن بهره خواهند برد.

مولوی نهنگی تصریح کرد: آبگیری سد کهیر در آبادانی دشت کهیر سبب ایجاد اشتغال می‌شود و امیدواریم در تکمیل پایین دست سد و کانال و لوله‌های انتفال آب تسریع شود و اراضی را به مردم بومی بسپارند چرا که توسعه سواحل مَکُران با توانمندسازی جوامع محلی محقق می‌شود.

وی تاکید کرد: همچنین در تسریع جاده بندر چابهار- زرآباد - بندرعباس تسریع شود، چون ساخت جاده‌هایی نظیر زرآباد به بنت - فنوج و رمشک استان کرمان در توسعه کمک می‌کند.

معتمد شاخص و فعال اجتماعی زرآباد و حوزه سواحل مکران با بیان اینکه رئیس جمهور مطالبات و مشکلات مردم را که مطرح می‌کنیم پیگیری و دستورات لازم را صادر کنند که قطعا تا کنون اینچنین بوده گفت: توسعه بخش کشاورزی و موزستان با شیرین سازی آب دریا جهت صیانت و حفاظت از منابع آبی زیر زمینی و پیشگیری از بحران کم آبی انجام شود.

  سفر رئیس جمهور به بلوچستان امید بخش بود

امام جمعه موقت اهل سنت شهرستان زرآباد افزود: سفر رئیس جمهور به بلوچستان با توجه به اقدامات شاخصی که در زمینه آبرسانی به ۱۵۵ روستا، افتتاح چندین طرح برقرسانی، افتتاح بازارچه پیشین، آغاز عملیات لوله گذاری طرح انتقال آب به استان‌ها شرقی و همچنین آبگیری سد کهیر امید بخش بود.

وی بیان کرد: اقدامات دولت سیزدهم در زمینه آبرسانی امید بخش و نوید دهنده روز‌های خوبی را برای سواحل نشینان مکران در پی دارد.

مولوی نهنگی به برخی از درخواست‌های مردم زرآباد اشاره کرد و افزود: موافقت اصولی لنج‌ها پس از ۶ سال سرگردانی هنوز به سرانجام نرسیده و سازمان شیلات ایران و وزارت جهاد اختیارات اداره کل را گرفتند و هر روز یک بهانه می‌اورند که موافقت اصولی ندهند این در حالیست که در هر کجای دنیا برای سرمایه گذاران فرش قرمز پهن می‌کنند، اما در سواحل مکران که ۸۰ درصد تُن ماهیان کشور را تامین می‌کند سرمایه گداران بومی بدون یک ریال تسهیلات میلیارد‌ها پول برای خرید لنج و تولید ماهی صنعتی سرمایه گذاری کردند و ما انتظار داریم دولت مردمی مسیر را هموار کنند.

وی تصریح کرد: از آنجاییکه شهرستان زرآباد دارای کلکسیونی از ظرفیت‌ها از جمله در بخش گردشگری، کشاورزی و شیلاتی است نیازمند ایجاد زیرساخت گردشگری امکانات و مجتمع خدماتی رفاهی و اقامتی و جایگاه پمپ بنزین وتسهیگری در اعطای مجوزات طرح‌های گردشگری و تفویض اختیار به اداره گردشگری شهرستان جهت صدور مجوز است.

عضو شورای اسلامی سیستان و بلوچستان گفت: امید است که ظرفیت‌های مذکور باالقوه به بالفعل دربیاد تا شاهد توسعه همه جانبه سواحل زیبای مکران باشیم.

وی تاکید کرد: در واقع استانی با این همه ظرفیت را نمی‌شود فقیر و محروم تلقی کرد بلکه سیستان و بلوچستان بادارا بودن این همه ظرفیت استان ثروتمندی هست که نیازمند توجه ویژه مدیران ارشد کشور بویژه شخص رئیس جمهور است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار