مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب مشهد خبر داد

لزوم کاهش ۵۰ درصدی مصرف آب برای گذر از تابستان

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب مشهد گفت: امسال نیازمند کاهش ۵۰ درصدی مصرف آب توسط مردم در مشهد هستیم تا تابستان را پشت سر گذاشته و آورده جدیدی وارد سد‌ها شود.

حسین اسماعیلیان مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب مشهد در خصوص وضعیت مصرف آب در مشهد و اقدامات شرکت آبفای مشهد برای گذر از پیک مصرف در تابستان پیش‌رو، گفت امسال خراسان رضوی کمترین نسبت بارندگی را در بین استان‌های کشور را داشته و شرایط شهرستان مشهد حتی نسبت به متوسط استان هم وخیم‌تر است. تاکنون در سال آبی جاری در مشهد ۸۳ میلی‌متر بارندگی داشتیم، اما در شرایط عادی این میزان از بارندگی‌ها حدود ۲۳۰ میلی‌متر بود یعنی حدود ۶۵ درصد کاهش بارندگی نسبت به دوره آماری داریم.

او  افزود: حتی نسبت به سال گذشته که خود سال خشکی بود، میزان بارندگی حدود ۵۵ درصد کاهش داشته است. میزان بارندگی در دو ماه اول سال جاری که معمولا دو ماه پرباران است، ۱۷ میلی‌متر بوده و این عدد در سال گذشته حدود ۲۵ میلی‌متر بود یعنی میزان بارندگی نسبت به مدت مشابه در سال گذشته حدود ۶۸ درصد کاهش داشته است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب مشهد یا اشاره به اینکه امسال شرایط در مشهد بی سابقه است، ادامه داد: شرایط از این جهت بی‌سابقه است که ۳ سال خشکسالی پیاپی را پشت سر گذاشته‌ایم و شرایط هر سال از سال قبل از آن نیز بدتر بوده است. بخش عمده‌ای از آب کلانشهر مشهد از طریق سد‌ها و منابع آب سطحی تامین می‌شود، اما در سال جاری آب چندانی وارد سد‌های استان نشده است.

اسماعیلیان  بیان کرد: در مجموع حجم آب سد‌های استان نسبت به سال گذشته حدود ۵۵ درصد کاهش داشته است. ذخیره آب سد‎های استان به طور میانگین کمتر از ۱۳ درصد ظرفیت است.

او تصریح کرد: اقداماتی از سال گذشته جهت جبران کمبود آب صورت گرفته، اما بخش قابل توجهی از این موضوع باید از طریق مدیریت منابع مصرف صورت بگیرد. تاکید می‌کنیم که سال جاری، سال خاص و ویژه‌ای است و مردم باید بدانند که با کمبود آب مواجه هستیم و حتما باید ملاحظات مدیریت مصرف را رعایت کنند.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب مشهد گفت: امسال  نیازمند کاهش ۵۰ درصدی مصرف آب توسط مردم هستیم تا تابستان را پشت سر گذاشته و آورده جدیدی وارد سد‌ها شود. این کار شدنی بوده و بر اساس شاخص‌ها و استاندارد‌هایی که تعریف شده در شرایط کم‌آبی و خشکسالی به راحتی می‌شود با حفظ سلامت و بهداشت مردم، مصرف آب را کاهش داد.

اسماعیلیان با بیان اینکه میزان مصرف آب در دو ماه گذشته نسبت به مدت مشابه سال قبل در مشهد ۳ درصد افزایش داشته است، بیان کرد: مصرف سرانه آب بر اساس استاندارد در شرایط خاص برای هر نفر باید ۷۰ لیتر در شبانه روز باشد که عدد فعلی در مشهد حدود ۱۲۰ تا ۱۲۵ لیتر است. هر کولر در مشهد به صورت متوسط در یک ساعت از شبانه روز حدود ۱۸ لیتر آب مصرف می‌کند یعنی اگر یک کولر در شبانه روز ۱۲ ساعت روشن باشد، حدود ۲۵۰ لیتر یعنی اندازه دو نفر در شبانه روز آب مصرف می‌کند.

او  درباره وضعیت مصرف آب در مشهد توسط مشترکان خاطرنشان کرد: در مقایسه با متوسط کشور کمترین سرانه مصرف آب در کشور را داریم. ۸۰ درصد مشترکان شهرستان مشهد زیر الگوی مصرف و ۲۰ درصد از مشترکان بالاتر از الگوی مصرف آب استفاده می‌کنند. از بین این ۲۰ درصد، حدودا ۱۸ درصد پرمصرف و ۲ درصد بدمصرف هستند. مشترکی بد مصرف است که بیش از دو برابر الگوی مصرف، آب مصرف می‌کند.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب مشهد ادامه داد: الگوی مصرفی که برای مشهد تعریف شده باید مورد بازنگری قرار بگیرد. در کشور به طور متوسط حدود ۵۵ درصد از مشترکان زیر الگوی مصرف هستند، اما این عدد در مشهد ۸۰ درصد است. ۸۰ درصد مصرف آب در سطح شهرستان به بخش مسکونی و حدود ۲۰ درصد از آن به بخش‌های غیر مسکونی از جمله هتل‌ها و ادارات اختصاص دارد.

اسماعیلیان در خصوص نظارت بر باغ‌ویلا‌ها و برنامه شرکت آبفا جهت شناسایی انشعابات غیرمجاز تصریح کرد: معمولا باغ‌ویلا‌هایی که در مسیر خطوط انتقال آب هستند ممکن است انشغابات غیرمجاز و بخشی از آن‌ها چاه‌های غیرمجاز داشته باشند. حدود ۲ سال است که به طور جد به بحث برخورد با انشعابات غیرمجاز ورود پیدا کرده‌ایم و در جهت بازدارندگی، برخورد‌های قانونی محکمتر و جرایم سنگینی وضع می‌شود، درحالی که در گذشته اینگونه نبوده است.

وی ادامه داد: در سال گذشته حدود ۱۰ هزار انشعاب غیرمجاز در مشهد داشتیم که حدود ۲۰ درصد از این تعداد مربوط به باغ‌ویلا‌ها بود. در شهر مشهد عمده انشعابات غیرمجاز در منطقه بلوار شاهنامه بوده و در ۲ سال گذشته پایشی کلی از این منطقه انجام و اکثر انشعابات غیرمجاز را شناسایی و قطع کردیم، اما ممکن است هنوز مواردی وجود داشته باشد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب مشهد عنوان کرد: در مجموعه شرکت آب‌وفاضلاب مشهد سامانه سوت‌زنی راه‌اندازی شد و از مردم کمک می‌خواهیم از طریق تلفن ۱۲۲ انشعابات غیر مجاز که تضییع حقوق مشترکین و بیت‌المال است را گزارش دهند. علاوه بر این، انشعابات غیرمجاز می‌تواند بهداشت و سلامت آب را نیز به مخاطره بیندازد.

اسماعیلیان اضافه کرد: هنوز در حاشیه روستا‌ها انشعابات غیرمجاز باغ‌ویلا‌ها را داریم و حجم این موضوع در حوزه روستا‌ها زیاد است. روستا‌هایی داریم که حجم آبی که به صورت غیرمجاز مصرف می‌شود از آب مصرفی روستا نیز بیشتر است. پیش‌بینی کرده‌ایم در سال جاری حدود ۹۰۰۰ انشعاب غیر مجاز آب را مورد شناسایی قرار داده و بنا به اولویت برخورد قانونی صورت بگیرد.

وی در رابطه با ضرورت مدیریت مصرف آب در ادارات و دستگاه‌های اجرایی مشهد و رصد دستگاه‌ها خاطرنشان کرد: ۲ درصد از آب مصرفی در مشهد متعلق به ادارات است. برای باور مردم به صرفه‌جویی باید از خودمان به عنوان دستگاه‌های متولی شروع کنیم. به عنوان شرکت آب‌وفاضلاب مشهد در اولین اقدامات طی دو ماه گذشته فضای چمن را از ساختمان‌های اداری خود حذف کرده و همچنین از ادارات مختلف نیز تقاضای انجام این کار را کردیم.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب مشهد با بیان اینکه بسته‌ای در راستای صرفه‌جویی آب در ادارات مشهد توسط آبفا آماده شده است، عنوان کرد: تکالیفی از جمله نصب لوازم کاهنده مصرف، حذف گونه‌های گیاهی پرآب بر، تغییرات در سیستم فلاش تانک‌ها و ... برای کل دستگاه‌ها پیشنهاد شده است. بعضی الزامات، الزامات عمومی بوده و برخی الزامات اختصاصی برخی دستگاه‌ها مانند شهرداری، صداوسیما و آموزش‌وپرورش است.

اسماعیلیان افزود: باید تلاش کرده و اقدامات مناسبی برای گذر از پیک امسال انجام دهیم و مردم نیز باید کمک کنند که به هیچ عنوان وارد مرز جیره‌بندی نشویم، زیرا جیره‌بندی در آب به هیچ عنوان روش موثری نیست. اطمینان داریم با توجه به پروژه‌های در دست اقدام و با همکاری شهروندان و زائرین شرایط سخت تابستان امسال را پشت سر خواهیم گذاشت.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.