موافقت نمایندگان با برگزاری انتخابات تناسبی مجلس در تهران

نمایندگان مجلس شورای اسلامی با برگزاری انتخابات مجلس به صورت تناسبی در حوزه انتخابیه تهران موافقت کردند.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز مجلس و در جریان بررسی گزارش کمیسیون امور داخلی کشور و شورا‌ها در خصوص طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات مجلس، با پیشنهاد جعفر قادری مبنی بر برگزاری انتخابات مجلس به صورت تناسبی در تهران موافقت کردند.

گفتنی است که انتخابات تناسبی انواعی از نظام‌های انتخاباتی در کشور‌های چندحزبی است که بر طبق آن هر حزب به نسبت تعداد آرایی که کسب می‌کند در پارلمان صاحب کرسی می‌شود.

در این شیوه برخلاف نظام‌های اکثریتی که به موجب آن حائزین نصف به علاوه یک، همه کرسی‌ها را به خود اختصاص می‌دهند، هر حزب یا گروهی به تناسب آرای خود می‌تواند صاحب کرسی نمایندگی باشد. یعنی هر حزب یا جناحی می‌تواند در عین مغلوب شدن در صحنه انتخابات، صاحب کرسی نمایندگی شود. در این نظام‌ها باید کرسی‌ها را بین نامزد‌ها تقسیم کرد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۲۱ ۰۷ خرداد ۱۴۰۲
تا حالا تقسیم قدرتی نبود هر حزبی با اکثریتی که مدعی کارایی درجه یک خواهد بود با رای ملت وارد خانه به نام ملت شدند ولی در عمل کاری کردند که همه می‌بینیم چه بر سر اقتصاد و مسکن و کشاورزی و همه امر آوردند و خبری از کجا آوردهای نیست و وضع قوانین دردی از مردم دوا نکرد بجز خودشان که نسل‌ها با پول و ثروتی که به دست آورده اند خوش می‌گذرانند و حالا که قدرت تقسیم می شود گروه ها تقصیر خرابکاری هایی که خواهد شد به گردن چه حزبی بیندازند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۱ ۰۷ خرداد ۱۴۰۲
ای کاش این فرصت فقط برای دلسوزهای متدین و متخصص فراهم می شد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۷ ۰۷ خرداد ۱۴۰۲
بیخود کردند. یعنی اغتشاشگرها هم کرسی داشته باشند؟
آخرین اخبار