درصد مصرف دخانیات در قم نگران‌کننده است

مدیرگروه سلامت محیط و کار مرکز بهداشت قم با بیان این‌که درصد مصرف مواد دخانی در استان نگران‌کننده است، گفت: در سال‌های اخیر درصد مصرف دخانیات در قم افزایش یافته و سن مصرف نیز کاهش پیدا کرده است.

نرگس جعفری به مناسبت هفته ملی بدون دخانیات،گفت: دخانیات دومین بیماری غیرواگیر و به‌عنوان بیماری‌هایی که بیشترین میزان کشندگی را دارد، سالیانه باعث مرگ هشت میلیون نفر از مردم دنیا می‌شود.

 مدیرگروه سلامت محیط و کار مرکز بهداشت قم با بیان این‌که مرگ ناشی از مصرف دخانیات به‌راحتی قابل‌پیشگیری است، اضافه کرد: بیش از ۵۰ درصد مصرف دخانیات در کشور‌های در حال توسعه و به‌ویژه خاورمیانه است که ایران نیز جزو این کشور‌ها محسوب می‌شود و از این نظر وضعیت مناسبی ندارد.

جعفری با بیان این‌که مصرف دخانیات در استان قم بالاست، ادامه داد: ۶ سال پیش سن مصرف دخانیات در قم ۱۲ تا ۱۴ سال بود و بر اساس آخرین بررسی‌ها این سن کاهش یافته است.

 مدیرگروه سلامت محیط و کار مرکز بهداشت قم بیان کرد: شاید یکی از علت‌های افزایش مصرف بالارفتن میزان دسترسی است، وقتی به هر مغازه‌ای مراجعه می‌شود دخانیات قابل تهیه کردن است و افزایش قیمتی نیز ندارد، عوامل تحریک‌کننده مصرف در این محیط‌ها وجود دارد، در نتیجه جلوگیری از عدم مصرف دخانیات مشکل می‌شود.

جعفری با تاکید بر این‌که باید دسترسی به دخانیات کاهش یابد، تصریح کرد: باید جلوی تبلیغات به‌ویژه در رسانه‌ها گرفته و قانون جامع کنترل ملی مبارزه با دخانیات اجرایی شود؛ به‌عنوان مثال فروش دخانیات به افراد زیر ۱۸ سال و توسط افراد زیر ۱۸ سال باید کنترل شود.

مدیرگروه سلامت محیط و کار مرکز بهداشت قم افزود: مصرف دخانیات سالانه علاوه بر صدمات جبران‌ناپذیری که به جسم افراد وارد می‌کند باعث بیماری‌هایی از جمله سرطان‌های دستگاه گوارش، ریه، لب و دهان، بیماری‌های قلبی عروقی و تنفسی می‌شود؛ بر همین اساس علاوه بر صدمات به جسم صدمات جبران‌ناپذیری نیز به اقتصاد جامعه وارد می‌شود.

 مدیرگروه سلامت محیط و کار مرکز بهداشت قم با اشاره به اقدام‌های مرکز بهداشت در کنترل مصرف دخانیات، گفت: مکان‌هایی که فروش مواد غذایی دارند به هیچ وجه نمی‌توانند مواد دخانی عرضه کنند، مکان‌هایی که به‌عنوان فروش مواد اولیه دخانی محسوب می‌شوند باید مجوز فروش داشته باشند، حتی اگر مجوز فروش داشته باشند مجوز تبلیغات ندارند و باید خارج از دید مشتری‌ها باشد و در غیر این صورت به مراجع قضایی معرفی می‌شوند.

از چهارم تا دهم خردادماه هفته ملی بدون دخانیات نام‌گذاری شده و روز دهم خردادماه روز جهانی بدون دخانیات است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار