پروانه فروش سیگار به بهانه اشتغال‌زایی صادر نشود

رئیس هیات مدیره جمعیت مبارزه با دخانیات قم با تاکید بر اینکه نباید به بهانه اشتغال‌زایی، پروانه فروش سیگار صادر شود گفت: ۲ برابر پولی که از مصرف سیگار به دست می‌آید باید برای عوارضی که برای سلامت جامعه دارد، هزینه شود.

حسن عادلی با گرامیداشت چهارم تا دهم خردادماه به عنوان هفته بدون دخانیات افزود: جمعیت مبارزه با دخانیات قم یک جمعیت با بضاعت اندک و زیرشاخه‌ای از جمعیت مبارزه با دخانیات کشور است و تلاش دارد این معضل در این استان مدیریت شود.

 رئیس هیات مدیره جمعیت مبارزه با دخانیات قم آگاهی رسانی به شهروندان و افزایش سطح سواد سلامت جامعه، همچنین مطالبه‌گری از نهاد‌های اجرایی و نظارتی را از اهداف این جمعیت برشمرد و گفت: جمعیت مبارزه با دخانیات یک سازمان مردم نهاد است و اهرم فشاری ندارد، فقط یک توانمندی محدودی برای آموزش در مدارس و مهد‌های کودک دارد.

عادلی بیان کرد: سازمان بهداشت جهانی در سال ۱۳۹۸ پیشنهاد کرد، که قم به عنوان شهر مقدس بدون دخانیات باشد، اما به دلیل شیوع کرونا این طرح مسکوت ماند.

 رئیس هیات مدیره جمعیت مبارزه با دخانیات قم ابراز امیدواری کرد با فروکش کردن کرونا، طرح، قم به عنوان شهر بدون دخانیات بار دیگر فعال شود.

 رئیس هیات مدیره جمعیت مبارزه با دخانیات قم یادآور شد: طرح شهر مقدس بدون دخانیات ۲۰ سال پیش در شهر‌های مکه و مدینه اجرا شد، بعد از آن، مقرر شد که ۲ شهر مقدس شیعه یعنی قم و مشهد نیز برای این کار انتخاب شوند.

عادلی  افزود: در آغاز اجرای این طرح، همه نهاد‌های کشوری و استانی در این رابطه فعال بودند.

رئیس هیات مدیره جمعیت مبارزه با دخانیات قم خاطرنشان کرد: شهر بدون دخانیات به این معنا نیست که در آن دخانیات نباشد، بلکه فقط برخی شاخص‌های مربوطه کسب شود.

عادلی یادآور شد: در شهر‌های مکه و مدینه فروش و استفاده از دخانیات تا یک شعاع خاصی ممنوع است، و تبلیغات گسترده‌ای هم وجود دارد، امیدواریم در شهر قم نیز شاهد این اتفاق مبارک باشیم.

 رئیس هیات مدیره جمعیت مبارزه با دخانیات قم همچنین با یادآوری اینکه مطابق مصوبه سال ۱۳۸۵ مجلس شورای اسلامی فروش دخانیات در محدوده مراکز فرهنگی، آموزشی و به افراد کمتر از ۱۸ سال غیرقانونی است گفت: با این حال در اطراف حرم، مدرسه و دانشگاه سیگار عرضه می‌شود.

عادلی با بیان اینکه برغم ممنوعت تک فروشی سیگار، این کار صورت می‌گیرد بیان کرد: تبلیغات فروش سیگار نیز ممنوع است، ولی در سطح شهر تابلو‌های زیبای فروش سیگار را داریم.

رئیس جمعیت مبارزه با دخانیات قم با تاکید بر اینکه مصرف سیگار در کشور وضعیت اسفناکی دارد گفت: به علت وجود مافیای قدرتمند سیگار، در مبارزه موفق نبوده‌ایم.

عادلی گفت: گروه‌های زیادی فعالیت می‌کنند که مصرف سیگار و دخانیات به یک امر عادی تبدیل شود، از ۱۸ شرکت بزرگ تولیدکننده سیگار جهان ۱۷ شرکت در کشور فعال هستند.

 رئیس هیات مدیره جمعیت مبارزه با دخانیات قم عنوان کرد: در دوران تحریم همه چیز غیر از دخانیات تحریم بوده، است، جابه‌جایی پول برای دارو و کالا‌های اساسی به سختی انجام می‌شده، ولی انتقال پول جهت واردات سیگار مشکلی نداشته است.

وی گفت: به منظور تسهیل در کسب‌وکار‌های مرتبط با دخانیات این موضوع در کارگروه مقررات زدایی مطرح شده، و در شرایطی که قبلا آیین‌نامه غیرمجاز بودن تبلیغ تنباکوی عطردار، معسل و معطر تصویب شده بود، اکنون پروانه فروش سیگار، خارج از استاندارد‌ها و به بهانه اشتغال‌زایی صادر می‌شود.

وی تاکید کرد: ۲ برابر پولی که از مصرف سیگار به دست می‌آید باید برای عوارضی که برای سلامت جامعه دارد، هزینه شود.

عادلی اضافه کرد: فروش سیگار، مجوزی غیر از مجوز خواربار فروشی لازم دارد، و درصد زیادی از فروشندگان سیگار این مجوز را ندارند.

وی همچنین یادآور شد: در همه جای دنیا از طریق منابع مطالعه‌های علمی ثابت شده که افزایش قیمت سیگار باعث کاهش مصرف می‌شود، ولی در کشور ما، شرکت‌های پشت پرده به قدری قوی هستند، که با استدلال‌هایی که به نظر منطقی است، موجب کاهش نرخ مصوب مالیات سیگار می‌شوند.

وی گفت: در کشور سالانه ۶۰ تا ۶۵ هزار نفر بر اثر مصرف دخانیات جان خود را از دست می‌دهند که ۶ تا ۷ هزار نفر این تعداد، افرادی هستند که خودشان سیگاری نیستند، و فقط در معرض دود سیگار قرار دارند.

زیرساخت لازم برای تبدیل قم به شهر بدون دخانیات فراهم شد

مدیر گروه سلامت محیط و کار مرکز بهداشت قم نیز با بیان اینکه برای فراهم شدن زیرساخت لازم تبدیل قم به شهر بدون دخانیات جلسه‌های هماهنگی متعدد با مسئولان اجرایی، قضایی و تولیت‌های حرم حضرت معصومه (س) و مسجد جمکران برگزار و حمایت آن‌ها جلب شد افزود: یک کارگروه استانی به ریاست دادستان عمومی و انقلاب قم، همچنین دبیرخانه‌ای برای این فعالیت تشکیل شد.

نرگس جعفری ادامه داد: پنج کارگروه استانی تشکیل، شرح وظایف سازمان‌ها نیز مشخص، و ۷۲ شاخص تدوین شد.

وی تاکید کرد: در پنج ساله نخست اجرای طرح باید کاهش ۳۰ درصدی دسترسی به مواد دخانی را داشته باشیم، بیشترین فعالیتی که انجام می‌شود نیز در این راستا می‌باشد.

جعفری با اشاره به فعالیت‌های آموزشی برای اجرای طرح فوق خاطرنشان کرد: ابتدای طرح نیز برنامه‌ریزی انجام شده، وضعیت موجود استان در خصوص دخانیات و تمایل افراد به مصرف، استخراج شود، که این امر محقق شده، اکنون سازمان‌ها با همکاری یکدیگر در حال اقدام هستند.

مدیر گروه سلامت قم با بیان اینکه سال گذشته پنج هزار گشت و بازدید مشترک صورت گرفت گفت: انتظار نداریم، که همین حالا، شهر بدون دخانیات را ببینیم، قرار شده، طرح در محدوده حرم و جمکران باشد، که اکنون بیشتر فعالیت نیز روی این مناطق متمرکز است.

وی خاطرنشان کرد: یکی از شاخص‌های اصلی برای شهر بدون دخانیات، ایجاد کمپین‌های آموزشی و اطلاع رسانی است، موضوع مطالبه‌گری‌های مردمی و حتی زائرانی که وارد شهر می‌شوند نیز مدنظر قرار گرفته است.

مقابله با دخانیات باید از خانواده شروع شود

مدیرگروه سلامت عمومی دانشکده بهداشت قم نیز با تاکید بر اینکه پیشگیری مهمترین اقدام برای مقابله با دخانیات است گفت: جلوی این کار باید توسط خانواده گرفته شود، و این نهاد خطر‌های ناشی از استعمال دخانیات را بشناسد.

محمد علی‌گل افزود: بر روی ۵۰۰ نفری که ما بر روی آن‌ها مشاوره انجام دادیم، فقط ۱۵ درصد سیگار را ترک کردند.

وی همچنین افزایش مالیات دخانیات را یکی از راهکار‌های موثر برای استقبال نکردن جامعه از مصرف آن ذکر و بیان کرد: باید امکان دسترسی به دخانیات برای افراد کاهش یابد.

برچسب ها: فروش سیگار ، دخانیات
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.