افزایش کانون‌های بیابانی در خراسان رضوی

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان رضوی گفت: متأسفانه کانون‌های بیابانی استان از ۱۸ به ۲۳کانون افزایش یافته است.

محسن فنودی در حاشیه مانور اطفاء حریق جنگل و مرتع در تربت حیدریه گفت:در سال ۹۹ شاهد ۲ هزار هکتار آتش‌سوزی در سطح اراضی منابع طبیعی استان بودیم که با انجام رزمایش و افزایش سطح آگاهی شهروندان این رقم در سال ۱۴۰۰ به ۴۴ هکتار و پارسال به هشت هکتار و به عبارت بهتر یک روند کاهشی آتش سوزی منابع طبیعی را در سطح استان شاهد هستیم.

او افزود: بر این اساس تاکنون در ۲ شهرستان قوچان و نیشابور رزمایش اطفای حریق منطقه‌ای برگزار و امروز نیز به میزبانی تربت‌حیدریه انجام شد.

فنودی ادامه داد: بالغ بر ۸۱ درصد از مراتع این استان در مساحت چهار میلیون هکتار، جزء مراتع ضعیف به شمار می‌روند.

مدیر کل منابع طبیعی خراسان رضوی تصریح کرد: از مجموع ۱۱.۴ میلیون هکتار اراضی استان خراسان رضوی، ۷۰ درصد یعنی حدود هشت میلیون هکتار به اراضی ملی و منابع طبیعی اختصاص دارد و از این میزان ۶.۵ میلیون هکتار معادل ۶۱.۵ درصد مرتع است.

وی بیان کرد: عمده‌ترین دلایل توسعه مراتع ضعیف، چرای بی‌رویه دام، استفاده نامناسب از مراتع و نیز تغییرات اقلیمی (خشکسالی) می‌باشد.

وی خاطر نشان کرد: طی سال‌های ۱۳۹۷ تا ۱۴۰۱، رشد مناطق بیابانی در خراسان رضوی از ۲۰ شهرستان به مساحت ۷۶۸ هزار هکتار به ۳۰ کانون در ۲۳ شهرستان به مساحت ۱.۲ میلیون هکتار افزایش یافته است.



۵۸هزار هکتار از مراتع تربت حیدریه مستعد آتش‌سوزی است

علیرضا قادری رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری تربت حیدریه گفت: این شهرستان ۲۵۵هزار هکتار عرصه طبیعی دارد که ۷۰درصد مساحت شهرستان را در برگرفته است.

وی افزود: ۲۳۵هزار هکتار از مقدار مرتع و ۱۰هزار هکتار بیابان کانون بحران است.

قادری ادامه داد: پوشش گیاهی ۴منطقه شامل ارتفاعات کدکن، برس، رودمعجن، سریشا، نسر و پارک شهید حجتی پتانسیل بالایی برای حریق دارد.

وی تصریح کرد: ۹۰ درصد حریق‌های ایجاد شده در طبیعت توسط عوامل انسانی رخ می‌دهد که می‌طلبد مردم به این موضوع توجه کنند که با سهل انگاری باعث از بین رفتن پوشش گیاهی و افزایش بیابان نشوند.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری تربت حیدریه تصریح کرد: سومین مانور اطفاء حریق جنگل و مرتع با حضور ۱۳شهرستان جنوب خراسان رضوی به میزبانی تربت حیدریه در پارک جنگلی شهید حجتی در مساحتی بالغ بر ۵هکتار برگزار شد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار