چرا افت قیمت دام تاثیری در بازار گوشت نداشت؟

بسیاری از فعالان و دست اندرکاران بازار گوشت اذعان می کنند که به رغم‌ عرضه انبوه و کاهش قیمت دام زنده، نرخ گوشت قرمز در بازار تغییری نداشته است.

از اواخر دی و اوایل بهمن سال قبل بازار گوشت قرمز با التهاباتی روبرو شد که هر یک از فعالان بازار دلایلی برای این‌ گرانی ها مطرح کردند، اما آنچه حائز اهمیت است مسئولان بارها اعلام کردند که از اوایل فروردین با عرضه انبوه دام بازار به تعادل و آرامش می رسد. این درحالی است که به رغم کاهش چشمگیر قیمت دام زنده، اما قیمت گوشت همچنان بالاست.

بررسی های میدانی از سطح بازار نشان می دهد که قیمت هر کیلو شقه گوسفندی ۳۸۰ تا ۴۰۰ هزار تومان، شقه گوساله ۳۵۰ تا ۳۶۰ هزار تومان، ران گوسفندی ۴۵۰ هزار تومان، ران گوساله ۳۷۰ تا ۳۸۰ هزار تومان و گوشت منجمد ۳۳۰ هزار تومان است.

بسیاری از دست اندرکاران بازار گوشت بارها اعلام کرده اند که با رسیدن فصل بهار و امکان تعلیف دام در مراتع، وابستگی دامدار به خرید نهاده کاهش می یابد که در نهایت استفاده از علوفه رایگان، هزینه های تولید را بشدت کاهش می دهد که با این وجود انتظار می رفت که قیمت دام و گوشت در فصل زایش کاهش یابد که متاسفانه این امر‌محقق نشده است.

ناگفته نماند که قیمت گوشت تابعی از نرخ دام زنده است و حداکثر اختلاف قیمت از درب دامداری تا بازار باید ۲ برابر باشد که متاسفانه به سبب مشکلات نظام توزیع، سود خرده فروشی بالاتر از این رقم است.

شرایط مساعد جوی، عرضه دام را به تاخیر انداخت

آقای افشین صدردادرس مدیرعامل اتحادیه دام سبک گفت: علی رغم شرایط مساعد جوی و بارش، دامدار به سبب کمبود نقدینگی توان نگهداری دام خود را ندارد.

به گفته او، اکنون برخی بره ها بعد از بازگشت از مراتع آماده عرضه هستند، اما برخی بره ها آماده چاق شدن بیشتر به منظور توزیع در پایان شهریور هستند. این درحالی است که برخی فعالان بازار به بهانه کمبود دام یا امتناع دامداران از عرضه بدنبال گرانفروشی هستند.

دادرس متوسط قیمت هر کیلو دام سبک در سطح کشور را ۱۵۰ هزار تومان اعلام کرد و گفت: شرکت پشتیبانی امور دام هم هر کیلو گوشت بره نر بدون دنبه را با نرخ ۳۵۳ هزار تومان از دامداران خریداری می کند که این نرخ می تواند معیاری برای قیمت گوشت در بازار باشد.

مدیرعامل اتحادیه دام سبک گفت: هر آنچه ما از قیمت گوشت در بازار می گوییم، منظور لاشه است چراکه امکان قیمت گذاری گوشت قطعه بندی وجود ندارد و به عبارت دیگر قیمت گوشت قطعه بندی تابع عرضه و تقاضا و کیفیت است.

بنابر بررسی های میدانی متوسط قیمت هر کیلو دام درب دامداری از ۱۲۰ تا ۱۵۰ هزار تومان است که طبق اذعان مسئولان قیمت هر کیلو گوشت لوکس برای مصرف کننده حداکثر ۳۵۰ تا ۴۰۰ هزار تومان بوده و عرضه با نرخ های بالاتر ۱۰۰ درصد گرانفروشی است.

خبری از عرضه دام با وزن ایده آل نیست

آقای علی اصغر ملکی رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی گفت: هم اکنون قیمت دام در شهرستان ها ۱۶۵ تا ۱۷۰ هزار تومان بوده که نسبت به قبل تفاوتی نداشته است.

به گفته او، برخی افراد با بیان اظهاراتی همچون انباشتگی دام بدنبال دریافت مجوز برای صادرات هستند، درحالیکه دامداران غرب کشور به سبب شرایط جوی و علوفه مجانی در صحرا تمایلی به عرضه دام ندارند.

ملکی ادامه داد: هم اکنون هر کیلو شقه گوسفندی بدون دنبه با نرخ ۳۵۰ تا ۳۵۵ هزار تومان به مغازه دار و با احتساب ۱۰ درصد سود به خرده فروشی ها عرضه می شود.

رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی گفت: دامداران به سبب استفاده از نهاده مجانی در صحرا تمایلی به عرضه دام ندارند و همواره بدنبال آن هستند تا دام خود را با وزن سنگین به بازار عرضه کنند.

او درباره آینده بازار گوشت گفت: بررسی ها از کشتارگاه ها نشان می دهد که دام خوب و با وزن ایده آل موجود نیست و تنها عرضه بره لاغر در حال انجام است که صدور مجوز صادرات دام و کاهش عرضه در بازار بر قیمت ها اثرگذار خواهد بود.

گزارش‌ها حاکی از آن است که قاچاق دام زنده به کشورهای همسایه از جمله عراق و امارات در حال انجام است که این مسئله پس از افزایش قیمت ارز در داخل  و اختلاف معنادار قیمت دام با آن سوی مرزها شدت بیشتری به خود گرفته است.

ضرورت خروج حجم قابل توجهی دام از چرخه تولید

آقای منصور پوریان رئیس شورای تامین کنندگان دام از کاهش قیمت دام در بازار خبر داد و گفت: هم اکنون متوسط قیمت گوساله های ۴۰۰ تا ۴۵۰ کیلو ۱۱۵ تا ۱۲۰ هزار تومان و بره ۱۴۰ هزار تومان است که بر این اساس هر کیلو لاشه بره با نرخ ۳۵۰ هزار تومان و گوساله ۲۵۰ هزار تومان باید عرضه شود.

به گفته او، در حال حاضر میزان عرضه دام و گوشت نسبت به تقاضا بالاست و به طور کلی عمده گوشت های توزیعی تنظیم بازار مشمول قیمت گذاری است.

پوریان با بیان اینکه فروش دام با نرخ ۱۶۰ تا ۱۷۰ هزار تومان واقعیت ندارد، گفت: اکنون متوسط قیمت دام به سبب ازدیاد عرضه ۱۴۰ هزار تومان است که به سبب عدم توان نگهداری دامداران باید حجم زیادی دام از چرخه تولید خارج شود.

رئیس شورای تامین کنندگان دام ادامه داد: قبل از اصلاح نظام یارانه و گرانی نهاده دامی، امکان نگهداری دام در مدت زمان ۳۰ تا ۴۰ روز وجود داشت، اما بعد از اصلاح نظام یارانه و گرانی نهاده، امکان نگهداری دام در محدوده ۱۰ تا ۱۵ روز وجود دارد و بعد از این مدت نگه داری برای دامداران روستایی و سنتی دشوار است که با این وجود برنامه ریزی صحیحی برای انباشت دام باید اتخاذ شود.

به گفنه او، پشتیبانی امور دام حداکثر ۲۰ هزار تن از گوشت دامداران را می تواند خرید تضمینی داشته باشد که نسبت به تولید داخل رقمی نیست و در بخش های دیگر همچون صادرات باید برنامه ریزی شود تا تولیدکننده بتواند به تولید ادامه دهد.

بنابر آمار در سنوات قبل سالانه یک میلیون تن گوشت قرمز در کشور مورد استفاده قرار می گرفت که متاسفانه به رغم کاهش سرانه مصرف، ذخایر مناسب گوشت در سردخانه و واردات گوشت در راستای تنظیم بازار، تغییری در نرخ گوشت بازار داخل ایجاد نشده است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۵۰
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۳:۰۳ ۱۰ خرداد ۱۴۰۲
من با دو فرزند و خانواده ای چهار نفره سال قبل فقط تونستم 2 کیلو گوشت بخرم. 2 کیلو گوشت برای یک سال. امسال هم که هنوز نوبر نکردیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۴ ۱۰ خرداد ۱۴۰۲
از وقتی که دولت دیپلماسی فعال شروع کرده بر روی فراوانی کالا در بازار تاثیر محسوسی گذاشته این نشان می دهد که یک احتکار بزرگی در بازار وجود داشته که در این وضعیت احتکار کنندگان از ترس کاهش قیمت‌ها ناشی از دیپلماسی فعال دولت کالاهای خود را که به امید قیمت بالاتر احتکار کرده بودند روانه بازار کرده اند قطعا کاهش قیمت‌ها را خواهیم داشت و ضرورت تشکیل وزارت بازرگانی بسیار مهم است در کاهش قیمتها
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۰۹ ۰۹ خرداد ۱۴۰۲
دولت باید مانند دوران جنگ گوشت ارزان قیمت را از طریق تعاونی مصرف کارکنان بین اعضا تقسیم کند که این خودش موجب کم شدن تقاضا در بازار میشود و دیگر افراد که عضو تعاونی نیستند می توانند از پایین آمدن قیمت استفاده کنند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۴۵ ۰۹ خرداد ۱۴۰۲
پای مسئولین و آقا زاده ها در میان است
Iran (Islamic Republic of)
ایرانیومU-238.03
۱۵:۱۴ ۰۹ خرداد ۱۴۰۲
بخدا قسم که بگذرد این روزگار تلخ تر از زهر بار دگر روزگار چون شکر آید. هنوز دستهای خیانت پیشه ی پهلوی خواهان قطع نشده اند. شعبان بی مخ ها هنوز جولان می دهند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۵۰ ۱۰ خرداد ۱۴۰۲
اره این گرونیا حتما به خاطر پهلوی و امریکاست اصن حق با توعه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۱۰ ۰۹ خرداد ۱۴۰۲
گوسفندها را آغل میبردیم و ظهر برمیگشتیم تا نهار بخوریم دوباره برمیگشتیم صحرا همان منطقه لذا بچه همسایه ما گفت این همه راه بروی و از دوباره برگردی بی عقل! یه چیزی با خود بیار و بخور یا همین جا غذایی درست کنید ٢ساعت دیگه باید برگردی داستان قیمتهاست ٢ساعت دیگه برمیگردی.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۲ ۰۹ خرداد ۱۴۰۲
گرانی بیشتر مردم را عصبانی کردی خدا برایت نسازه
Iran (Islamic Republic of)
کیوان ازگرگان.
۱۳:۴۶ ۰۹ خرداد ۱۴۰۲
چون نظارت نیست افت قیمت هم نداریم.ما که گوشت رو تحریم کردیم چون موجب نقرس میشه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۲ ۰۹ خرداد ۱۴۰۲
وقتی غیرمتخصصین براین بخش حکمرانی اینچنین میشود اولا گوسفند زنده با قیمت ۱۲۰تا۱۵۰ میانگین وزن ۳۵کیلو دارندبنابراین سرک که نمی زند آفت لاشه هم دارد و قصاب ها این گوسفند را خرید نمی کنند و میانگین وزن موردنطرقصاب ۶۰ کیلو است که منطقی هم می باشد و با این الان قیمت ۱۷۵ میباشد،کار را به افرادمتخصص و کلر کشته بسپار و گرنه با سرپرست جدید و وزارت آینده مبهمی بر دام و طیورکشور مستولی خواهد شد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۳ ۰۹ خرداد ۱۴۰۲
اولا من بعد هر نماز نفرین بر مسببین گرانی و نابودی آنان را از خدا می خواهم گوشت گاو ۳۸۰ تا ۴۰۰ گوشت گوسفندی ۴۲۰ خدایاااااا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۸ ۰۹ خرداد ۱۴۰۲
گرانی فقط مال گوشت نیست خیار هم گران شده!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۵ ۰۹ خرداد ۱۴۰۲
چون دلال محترم موافق افت درآمد خودش نیست و از فرصت پیش آمده در جهت نفع بیشتر خود استفاده نموده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۲ ۰۹ خرداد ۱۴۰۲
خدا ریشه هرچه ظالمانه را نابود کنند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۷ ۰۹ خرداد ۱۴۰۲
ساده هست
یعنی مافیای گوشت اجاره کاهش قیمت گوشت را نمی دهد .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۳ ۰۹ خرداد ۱۴۰۲
بهانه بهانه بهانه بهانه بهانه بهانه بهانه بهانه
گوشت که هیچی؛ هر زمان تونستین قیمت یک تخم مرغ رو کاهش که نه؛ فقط ثابت نگه دارید اسم خودتون رو بگذارید مسئول
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۲ ۰۹ خرداد ۱۴۰۲
آماری خواندم مقایسه مصرف گوشت کشورهای عربی با ایران باید بگویم وضعیت مصرف پروتئین ایرانی ها فاجعه هست،ایرانی ها سرانه فقط سالی ۴ کیلو گوشت مصرف میکنند در حالی که کشورهایی نظیر کویت و امارات عربستان حدود ۶۰ کیلو و حتی بالاتر.عجیب است در ایران که شاخص رفاه مردم به شدت پایین آمده در همین حال در چنین وضعی شاهد افزایش قیمت املاک هستیم،وقتی باید چنین اتفاقی رخ دهد که همه علاقه داشته باشند در ایران بمانند و حتی مردم دیگر کشورها هم میل به مهاجرت به ایران داشته باشند،نه زمانی که اکثریت مردم به خاطر سیاست های اقلیت حاکم کشور میل به رفتن و مهاجرت دارند.ما در حالی که دنیا در حال فتح جدید قله های علم و فن آوریست ما درگیر مسائل ابتدایی نظیر حجاب و اینترنت هستیم.
-
ناشناس
۱۱:۵۴ ۰۹ خرداد ۱۴۰۲
پیدا کنید مافیای گوشت را وقتی حتی برای کش تنبان هم در ایران مافیا داریم !!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۱ ۰۹ خرداد ۱۴۰۲
آخ جون گوشت من گوشت خیلی دوست دارم براش هلاکم!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۷ ۰۹ خرداد ۱۴۰۲
وقتی مردم ببینن نیازهای اولیه زندگیشون تامینه مثل خونه و ماشین و درآمد مناسب و... هی خواسته بیشتری از دولتمردان برای زندگی بهتر خواهند داشت.پس چیزی تو ایران افت نمیکنه بلکه فقط بالا و بالاتر میره.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۱ ۰۹ خرداد ۱۴۰۲
سلام.چرا مجلس و دولت با سکوت خود به گرانفروشی ده برابری خودروسازان انحصاری حلبی داخلی و کاهش تولید با هدف درست کردن بازار سیاه به خودروسازان کمک میکند،چرا مجلس و دولت،واردات میلیونی خودروهای کم مصرف و بدون تعرفه گمرکی را برای همه مردم ایران ازاد نمی کند تا این انحصار و گرانفروشی شکسته شود.قطعا سپاه و ارتش میتونه خودروی سواری باکیفیت مثل پژو فرانسه باتکنولوژی روز کم مصرف و ایمن با قیمت فقط پنجاه میلیون تومن بسازه و به مردم شهیدپرور کشور ایران بفروشه،قطعا با تیراژ صدهاهزاری در عرض چند ماه قادر هستند این انحصار،احتکار و کاهش تولید و مافیابازی حلبی سازان داخلی را بشکند.سپاس
Iran (Islamic Republic of)
جابر
۱۰:۲۵ ۰۹ خرداد ۱۴۰۲
گوشت درجه یک اصلا پایین نیامده یعنی بره کره گوساله گوشتی ک ب حساب تنظیم بازار هست گوشت بز و میش هست با نرخ پایین تری عرضه شده دامداری ها دیگه دارن تعطیل میشه دیگه صرف نمیکنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۲ ۰۹ خرداد ۱۴۰۲
پنج شش سال پیش یک گوسفند ۳۰ کیلویی ۴۰۰ یا ۵۰۰ هزار تومن میشد الان یک کیلو گوشت رسیده به یک گوسفند یعنی اگر مثل زمان اصحاب کهف هم خوابیده بودیم اینجوری نمیشد که این چند سال شده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۰ ۰۹ خرداد ۱۴۰۲
دلخوش نباشید به این مقدار!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۷ ۰۹ خرداد ۱۴۰۲
چون ایران همه دلال هستند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۳۵ ۰۹ خرداد ۱۴۰۲
هیچ چیز بجز بیکفایتی و رد و بند و فساد بین مسئولین و مافیا نیست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۲۲ ۰۹ خرداد ۱۴۰۲
یکی از دلایل اصلی بالاماندن قیمت گوشت قرمز ( برای مصرف کننده ) علیرغم پایین آمدن قیمت دام زنده ، نقدینگی های سرگردان در جامعه است که به سمت هر کالایی برود آنرا به زیان مصرف کننده تخریب می کند و.....
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۶ ۰۹ خرداد ۱۴۰۲
مگه گوشت قرمز تنهاگران هست ؟ شما پیاز سیب زمینی بادمجون گوجه خیار که خوراک فقرا بود همینها را قیمتش سر به فلک کشیده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۱۴ ۰۹ خرداد ۱۴۰۲
مرگ بر آمریکا. خداوکیلی همه جا شرف دارن به اینجا.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۰۵ ۰۹ خرداد ۱۴۰۲
چراقیمت دام تأثیری در بازار گوشت نداشت؟
چون مهم گوشتاشه.
Iran (Islamic Republic of)
غلشثق
۰۸:۵۵ ۰۹ خرداد ۱۴۰۲
انقدر دلال و مافیا هست در کل صنوف که کاری پیش نمیره
فقط برخورد قهری طبق موازین اسلام کار رو درست میکنه .
Iran (Islamic Republic of)
hoo
۰۸:۵۰ ۰۹ خرداد ۱۴۰۲
نمیدونم چرا مردم ایران باید گرسنه باشن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۳ ۰۹ خرداد ۱۴۰۲
چون باید بر اونها حکومت کرد! رجوع کنید به نصایح آقا محمدخان قاجار به جانشینش!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۴ ۰۹ خرداد ۱۴۰۲
اين قانون قاجاریها بوده که اعجهم گرسنه بمانند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۱۰ ۰۹ خرداد ۱۴۰۲
مصرف در ایران به شکل نامتوازن است بعضی ها خیلی مصرف بالایی دارند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۴۲ ۰۹ خرداد ۱۴۰۲
چون بازار ایران هیچ ارتباط منطقی با تولید ندارد مشکل اصلی نبود نظارت و عرضه دولت و مسائل مربوط به صادرات و واردات و دخیل بودن مدیران در قاچاق دام و بسیاری از امور فساد زا است.همانطور که در مسکن این بنگاه ها هستند که قیمت مسکن و اجاره بها را تعیین می‌کنند ودولتی که توان کنترل چند بنگاه را ندارد چگونه می‌تواند برای سفره ملت کاری بکند .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۴ ۰۹ خرداد ۱۴۰۲
دولت کنتورل یک تخم مرغ ندارد اون وقت میخوان با اسرائیل را نابود کنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۲ ۰۹ خرداد ۱۴۰۲
ناشناس جون !
تو اول برو نهضت سواد آموزی ، بعد نظر بده !!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۳۹ ۰۹ خرداد ۱۴۰۲
تو مملکت ما هرچیزی که گرون شد دیگه ارزون نمیشه. تنها چیزی که هر روز ارزون تر میشه حرمت و کرامت انسان هست.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۲ ۰۹ خرداد ۱۴۰۲
حرمت و کرامت انسان که در ایران ارزش منفی پیدا کرده! حرف بزندی میگن سیاه نمایی میکنی! انتقاد کنی میگن زاویه داری! ساکت بنشینی و چیزی نگویی میگن از وضعیت راضی هستی! خیلی هم بخوان احترامت رو نگه دارن میگن نق نق نکن!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۳ ۰۹ خرداد ۱۴۰۲
واقعا فقط کرامت انسان گل گفتی
Iran (Islamic Republic of)
مهدی
۰۸:۲۴ ۰۹ خرداد ۱۴۰۲
این همه گله گوسفندتوصحرامی چرند چرااستفاده نمی کنید وبازارروتعدیل وکاهش نمی دهید؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۸ ۰۹ خرداد ۱۴۰۲
قیمت همه چی چند برابر شده اولین چیزیم که گرون شده چیزای دولتی گرون شده بعد تا که گوشت گرون میشه میگید وای فلان و بهمان .چی میخاید از جون مردم؟؟؟؟؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۱ ۰۹ خرداد ۱۴۰۲
نابغه !
گله های توی شهرها رو نشمردی !!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۲۲ ۰۹ خرداد ۱۴۰۲
چون اینجا ایرانه و فقط باید تولید کننده ضرر بده، همین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۱۵ ۰۹ خرداد ۱۴۰۲
به دليل مديران بي كفايت
Iran (Islamic Republic of)
ناصر
۰۷:۵۹ ۰۹ خرداد ۱۴۰۲
تعزیرات و سازمان مبارزه با گرانی را باید منحل کنند چون هیچ کاری نمی کند فقط جریمه می کند وبعد آنها دوباره برای جبران گرانتر می فروشند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۸ ۰۹ خرداد ۱۴۰۲
تعزیرات درسته که خاصیتی برای کشور و مردم نداره ولی کلی نانخور داره نمیشه که همینجوری منحل بشه اول باید یک سازمان دیگه ای تاسیس بشه و بعد کارکنان تعزیرات را با اتوبوس به اونجا منتقل کنند بعد تعزیرات چون دیگه کارمندی نداره خودش خود بخود تعطیل میشه!!
Iran (Islamic Republic of)
شیطآن محض
۰۷:۴۸ ۰۹ خرداد ۱۴۰۲
عدالت برای همه !
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۴۷ ۰۹ خرداد ۱۴۰۲
چونکه مردم نباید زندگی راحتی داشته باشن
آخرین اخبار