نخبگان برای حل بحران جمعیت پیشگام شوند

نماینده، ولی فقیه در استان و امام جمعه شهر همدان گفت: نخبگان و اساتید حوزه اجتماعی برای حل بحران جمعیت باید با ارائه راهکار‌های علمی و عملی پیشگام شوند.

 آیت الله شعبانی موثقی دوشنبه شب در نشست هم اندیشی با نخبگان دانشگاهی پیرامون جوانی جمعیت بیان کرد: جوانی جمعیت مسأله بسیار مهمی در کشور است که باید از دیدگاه نخبگان، مردم و مسئولان مورد بررسی قرار گیرد.

او افزود: هنوز ذهن بخشی از جامعه نسبت به ضرورت افزایش جمعیت قانع نشده چراکه تغییر فرهنگ کاهش جمعیت نیاز به زمان طولانی است و آثار این تغییرات در بلند مدت مشخص می‌شود.

امام جمعه همدان یادآوری کرد: از دوران پهلوی تا دهه هشتاد بر کاهش فرزندآوری تأکید می‌شد و شعار کاهش جمعیت مطرح بود بنابراین نمی‌توان در مدت ۲ یا سه سال این مشکل را رفع کرد.

آیت الله شعبانی موثقی با بیان اینکه موضوع کنترل جمعیت تبدیل به فرهنگ شده است تاکید کرد: باید با برنامه ریزی راهبردی از همان راه اشتباه که رفته ایم به مسیر صحیح برگردیم تا کاهش جمعیتی را که در گذشته اتفاق افتاد جبران کنیم.

او ادامه داد: به گفته اساتید و نخبگان اجتماعی پنجره جمعیتی در حال بسته شدن است بر این اساس این جلسات باید بیشتر شکل بگیرد و تداوم این بررسی‌ها به حل مسأله منجر شود.

نماینده، ولی فقیه در استان همدان افزود: حل بحران جمعیت باید در اولویت مسائل کشور قرار گیرد هرچند در برخی بخش‌ها و حوزه‌های اجتماعی دچار مشکلاتی هستیم.

آیت الله شعبانی موثقی اضافه کرد: ارزش‌ها در برخی موارد ناسازگاری دارند بنابراین نخبگان باید با ارزش‌سازی، یکسان کردن باطن و ظاهر ارزش‌ها و تبیین ارزش‌های واقعی، جامعه را از بحران جمعیت نجات دهند.

رییس دانشگاه بوعلی‌سینا همدان نیز رسالت اصلی دانشگاه‌ها را آموزش، پرورش و تربیت دانست و اظهار داشت: علاوه بر این تکالیف، دانشگاه‌ها در موضوع جمعیت نیز وظایف جدی دارند و می‌توانند نقش مهمی در این باره ایفا کنند.

حسین رضوان اضافه کرد: حدود ۱۱ هزار دانشجو در دانشگاه بوعلی مشغول به تحصیل هستند که ۹۵ درصد آن‌ها در سن و موقعیت ازدواج قرار دارند، اما شرایط برای ازدواج آن‌ها فراهم نیست.

او با بیان اینکه اشتغال اولین و مهمترین دغدغه دانشجویان است اضافه کرد: سبک ازدواج از دیگر عوامل است گویی دانشجو حق ازدواج و تشکیل خانواده ندارد.

رضوان تاکید کرد: والدین باید تا مدتی پس از ازدواج فرزند پسر، او را حمایت کرده و در ازدواج دختر هم سختگیری نکنند همچنین بدانند مهمترین اولویت و نیاز فرزندان ازدواج و تشکیل خانواده است.

رییس دانشگاه بوعلی‌سینا با بیان ضرورت تغییر سبک ازدواج گفت: می‌توان ازدواج دوران دانشجویی را با زندگی خوابگاهی تلفیق کرد که در این راستا خوابگاه ۲۵۰ واحدی متاهلین به زودی در دانشگاه بوعلی احداث می‌شود.

او اظهارداشت: به منظور فراهم کردن زمینه اشتغال دانشجویان، دانشگاه بوعلی سینا توسعه مراکز رشد و تبدیل شدن آن به پارک علم و فناوری را در دستور کار قرار داده است.

 رضوان ادامه داد: دانشکده علمی کاربردی نیز در حال تأسیس است تا دوره‌های پودمانی برگزار و به مهارت‌افزایی و اشتغال سریع دانشجو کمک شود.

منبع: ایرنا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار