یک درصد قاچاق کشور در اردبیل رخ می‌دهد

معاون امور حقوقی ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز نهاد ریاست جمهوری گفت: یک درصد کل قاچاق کشور در اردبیل رخ می‌دهد.

مصطفی پورکاظم شایسته گفت: یکی از مقصران اصلی عدم تولید و رونق نیافتن بحث سرمایه گذاری وجود عنصر نامطلوب قاچاق است که یکی از معضلات اصلی به شمار می‌رود.

معاون امور حقوقی ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز نهاد ریاست جمهوری می گوید: ۲۰ میلیارد دلار چرخش و زایش کالاهای قاچاق در کشور عدد و ارقام کمی نیست و قطعاً این میزان مانعی در مسیر رشد تولید و بسترسازی برای اشتغال است.

به گفته او، ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز در سال مزین به مهار تورم و کمک به رشد تولید برنامه‌های متنوعی را در پیش گرفته که از جمله این برنامه‌ها فعال سازی سامانه‌های مبارزه با قاچاق کالا و ارز است.

پورکاظم شایسته گفت: اگر این سامانه‌ها به درستی فعالیت کنند، از فرآیند پیش قاچاق گرفته تا ورود کالای قاچاق از مبادی اصلی مورد رصد و پایش قرار می‌گیرد تا با اشرافیت و تسلط کامل بتوان جلوی کالاهای قاچاق به کشور را گرفت.

او گلایه تولیدکنندگان را در ورود کالاهای قاچاق به کشور یادآور شد و می گوید: این تولیدکنندگان حق دارند که در این زمینه شاکی باشند و تلاش ما بر این است تا در همه استان‌های کشور سامانه‌ها را به نحوی مرتبط و متصل کنیم تا با همکاری گمرک، صمت و سایر نهادها مقابله و مبارزه جدی با قاچاق کالا و ارز انجام شود.

پورکاظم شایسته در ادامه گفت: باید از طریق این سامانه‌ها اطلاعات در سامانه تجارت و انبارهای کشور ثبت و ضبط شده تا به صورت ریشه‌ای و سیستماتیک جلوی قاچاق کالا گرفته شود.

معاون امور حقوقی ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز نهاد ریاست جمهوری اجرایی شدن مصوبات ستاد مرکزی را در یک فرآیند درست و اصولی بسیار مهم و با اهمیت توصیف کرد و می گوید: در استان‌ها نیز به تبع همین تصمیم گیری ها حتی در سطح عرضه نیز باید از فروش کالاهای قاچاق جلوگیری شده و مدیریت صحیحی در این بخش اتفاق بیفتد.

پورکاظم شایسته گفت: تلاش ما بر این است تا از مراحل پیش از مبادی ورود کالای قاچاق به کشور تا عرضه آن برنامه ریزی ها و ساماندهی کار به نحوی باشد تا حداقل عرضه این کالاها را در سطح بازار شاهد باشیم.

او با ابراز نگرانی از قاچاق کالاهای یارانه ای و اساسی در کشور نظیر آرد، گندم، دارو، دام و… را یادآور شد و می گوید: حتی چنین کالاهای اساسی مردم که با هزاران مصیبت در کشور تأمین می‌شود، در خارج از کشور قاچاق شده و مورد سوءاستفاده قرار می‌گیرد.

پورکاظم شایسته با بیان اینکه یک درصد کل قاچاق کشور در استان اردبیل رخ می‌دهد که با مدیریت و هماهنگی مناسب در استان اردبیل کارها و اقدامات پیشگیرانه انجام شده است، گفت: انتظار می‌رود با تداوم همین روحیه همدلی بتوان بهترین آثار و نتایج را به دست آورد.

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار