مصونیت پارلمانی قلیچداراوغلو لغو شد

رهبر حزب رسمی اپوزیسیون جمهوری خواه خلق ترکیه با ۴۰ شکایت کیفری روبروست برای همین مصونیت پارلمانی او برای رسیدگی به این شکایات حذف شد.

از آنجایی که کمال قلیچداراوغلو، رهبر حزب رسمی اپوزیسیون جمهوری خواه خلق ترکیه (CHP) در دوره فعلی به عنوان نماینده مجلس شرکت نکرد و در انتخابات ۲۸ مه به عنوان رئیس جمهور هم انتخاب نشد از این رو برای رسیدگی به شکایات کیفری او مصونیت پارلمانی وی حذف شد.

به گزارش خبرگزاری سی ان ان، مصونیت فعلی قلیچداراوغلو پس از سوگند نمایندگان تازه منتخب در پارلمان رسما پایان خواهد یافت که انتظار می‌رود این اتفاق در ۲ ژوئن رخ دهد.

۱۶ مورد از اتهاماتی که قلیچداراوغلو با آن مواجه است، مبتنی بر اتهام توهین، تهدید و تهمت به رئیس جمهور ترکیه است. اگر این شکایات جنایی توسط دادستانی پذیرفته شود، قلیچداراوغلو در دادگاه حاضر خواهد شد. از دیگر اتهامات او می‌توان به موارد زیر اشاره کرد: «تلاش برای نفوذ در دستگاه قضایی، توهین، تهمت، تهدید، توهین به مقامات دولتی، نقض محرمانه بودن تحقیقات».

از جمله اتهامات علیه قلیچداراوغلو، یکی از اتهامات مربوط به جزوه‌ای در سال ۲۰۲۰ است که جزئیات رابطه حزب حاکم عدالت و توسعه (AKP) با شبکه «فتح الله گولن» را نشان می‌دهد. منابع نزدیک به قلیچداراوغلو گفتند که اگر روند قانونی در مورد این اتهامات به طور رسمی آغاز شود، وی باید شخصا در دادگاه حضور یابد و در مورد رابطه شبکه حزب عدالت و توسعه و گولن توضیحاتی ارائه کند.

همزمان، دادگاه تجدیدنظر همچنان در حال بررسی حکم حبس و ممنوعیت فعالیت سیاسی «اکرم امام اوغلو» شهردار استانبول در سال گذشته به اتهام توهین به اعضای شورای عالی انتخابات (YSK) است. اگر این حکم توسط دادگاه تجدیدنظر تایید شود، امام اوغلو نمی‌تواند در انتخابات شهرداری سال آینده نامزد شود. امام اوغلو متهم به توهین به ۱۱ عضو YSK در هنگام صحبت در مورد تصمیم هیئت مدیره برای لغو و برگزاری مجدد انتخابات شهردار استانبول در ۳۱ مارس ۲۰۱۹ است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۲۲ ۱۱ خرداد ۱۴۰۲
خاک بر سر اردوغان اگه این خودفروخته رو نندازه گوشه زندان
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۳ ۱۱ خرداد ۱۴۰۲
اگه ثابت بشه خودشو به خارجیا فروخته باید اعدام بشه
آخرین اخبار