وزیر امور خارجه:

ایران در سطح جهانی از کنشگران اصلی به شمار می‌رود

امیرعبداللهیان گفت: بدون تردید ایران یک کنشگر و قدرت اصلی در تحولات منطقه‌ای است و در سطح جهانی هم جمهوری اسلامی از کنشگران اصلی به شمار می‌رود.

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان در گفت‌وگو با خبرگزاری صدا و سیما به تشریح مهمترین اقدامات و دستاورد‌های وزارت امور خارجه در ماه‌ها و هفته‌های گذشته و نیز برنامه‌های این وزارتخانه در راستای تداوم دیپلماسی پویای دولت سیزدهم پرداخت.

وزیر امور خارجه با اشاره به برگزاری گردهمایی سراسری ۱۰ روزه رؤسای نمایندگی‌های سیاسی بین المللی و کنسولی ایران که روز گذشته به کار خود پایان داد، تصریح کرد: این گردهمایی پس از پنج سال وقفه به دلیل همه‌گیری ویروس کرونا، هفته گذشته برگزار شد و محور اصلی این نشست بررسی پیامد‌های نظم در حال ظهور و تحولات جهانی بود.

امیرعبداللهیان با بیان اینکه نظم جهانی در حال ظهور محور اصلی نشست بود، افزود: در بخش نتیجه‌گیری این نشست تلاش کردیم کنشگری و نقش‌آفرینی جمهوری اسلامی ایران در این نظم جهانی در حال ظهور را بررسی کنیم.

وی با اشاره به دیدار مقامات، سفرا و نمایندگان ایران در خارج از کشور با رهبر معظم انقلاب، گفت: از هفته گذشته که توفیق دیدار با مقام معظم رهبری را داشتیم و فرمایشات و رهنمود‌های ایشان را دریافت کردیم تا امروز همچنان از ابعاد مختلف فرهنگی، سیاسی، امنیتی، نظامی، اقتصادی و تجاری در اجلاس بحث‌های متمرکزی صورت گرفته است.

عضویت دائم ایران در شانگهای از تیر ماه

رئیس دستگاه دیپلماسی تعیین جایگاه ایران در منطقه و جهان، شناسایی فرصت‌ها، تهدیدات و نیز اقدامات ضروری در نظم نوین جهانی را از مهمترین دستورات این نشست‌ها اعلام و تصریح کرد: بدون تردید ایران یک کنشگر و قدرت اصلی در تحولات منطقه‌ای است و در سطح جهانی هم جمهوری اسلامی ایران از کنشگران اصلی به شمار می‌رود.

امیرعبداللهیان با بیان اینکه در نظم جدید جهانی هرجا که موضوع یا پدیده‌ای مورد بحث قرار می‌گیرد جمهوری اسلامی ایران غایب نیست، افزود: از جمله تحولات، ظهور قدرت‌های جدید اقتصادی در آسیا است و ایران خود کشور مهمی در این قاره به شمار می‌رود؛ جمهوری اسلامی ایران در ائتلاف‌های منطقه‌ای همچون شانگهای، بریکس، اتحادیه اوراسیا عضویت خود را پیگیری کرده است.

وی در ادامه از نهایی شدن قریب‌الوقوع عضویت ایران در سازمان شانگهای خبر داد و متذکر شد: آخرین مصوبه پارلمان کشور‌های اصلی تشکیل‌دهنده شانگهای به‌منظور نهایی شدن عضویت ایران در این سازمان مربوط به پارلمان قرقیزستان بود که تصویب شد؛ بنابراین در تیر ماه با حضور آیت‌الله رئیسی اعلام عضویت دائم و قطعی جمهوری اسلامی در شانگهای انجام می‌شود.

وزیر امور خارجه، هدف اصلی سفر سلطان عمان به ایران را پاسخ به سفر سال گذشته آیت‌الله رئیسی اعلام کرد و گفت: انجام این سفر در فاصله زمانی کوتاه پیام‌هایی دارد؛ در عرف دیپلماتیک متعارف این است که فاصله سفر مقامات عالی کشور‌ها معمولاً سه یا چهار ساله باشد و فاصله یک سال برای پاسخ به سفر مقامی خیلی کم است.

وی اجرایی شدن توافقات دوجانبه سفر سال گذشته رئیس‌جمهور به عمان را از دلایل استقبال سلطان عمان از سفر به ایران دانست و توضیح داد: توافقات آیت‌الله رئیسی و سلطان عمان در یک سال گذشته به خوبی عملیاتی شده است و از سلطان عمان شنیدم که گفت «برای اولین بار احساس کرده است در همکاری‌ها با ایران، توافقات به‌خوبی در حال اجرا بوده و تحول بسیار خوبی روی داده که نشان می‌دهد دولت آقای رئیسی دولت عملگرایی است و فقط به دنبال امضای اسناد نیست و در پی اجرای آن هم هست».

امیرعبداللهیان با بیان اینکه از سال گذشته تاکنون حجم تبادلات تجاری ایران و عمان بیش از دو برابر شده است، افزود: در بسیاری از حوزه‌ها توافقات امضا شده به نتیجه رسیده است و همین باعث تشویق طرف عمانی شد تا برنامه جامع همکاری‌های مشترک تهران و مسقط را هم در دستور کار قرار داده و وزرای خارجه دو کشور روی چارچوب به این برنامه به توافق رسیدند، تیم‌های فنی هم بررسی‌های لازم را انجام داده‌اند و به زودی این سند مهم را هم امضا خواهیم کرد.

موضع السیسی درباره تحولات سوریه منطقی بود

رئیس دستگاه دیپلماسی هدف اصلی مناسبات دوجانبه را تأکید بر پیگیری هرچه‌بیشتر مناسبات و امضای اسنادی برای روان‌تر شدن روابط دو کشور دانست و افزود: سلطان فقید عمان، سلطان قابوس، همواره درباره چالش‌های منطقه‌ای و بین‌المللی ابتکاراتی را مطرح می‌کرد و همواره یکی از مسائل مورد توجه مقامات عمان مباحث مربوط به پرونده هسته‌ای است و سلطان جدید عمان هم درباره مسأله هسته‌ای ایران توصیه‌ها و حسن نیت‌هایی دارد که بیان می‌کند.

وی با اشاره به اینکه در جریان این سفر یکی از موضوعات مهم مورد اشاره، روابط ایران با مصر بود، گفت: در سفر سلطان عمان به مصر که پیش از سفر وی به ایران انجام شد، درباره اهمیت توسعه روابط تهران و قاهره، گفتگو‌هایی بین سلطان عمان و رئیس جمهور مصر انجام شد.

امیرعبداللهیان ادامه داد: وقتی موضوع این گفتگو‌ها به مقامات عالی جمهوری اسلامی ایران منتقل شد، ایران با این نگاه که بین تهران و قاهره هیچ مشکل دوجانبه‌ای وجود ندارد و موضع رئیس‌جمهور السیسی در تحولات سال‌های اخیر منطقه به‌ویژه در مبارزه با داعش و پرونده سوریه موضعی منطقی و درست بود، از این موضوع استقبال کرد و اگر ابتکاری برای توسعه روابط تهران و قاهره وجود داشته باشد جمهوری اسلامی از آن ابتکار در راستای منافع دو طرف استقبال می‌کند.

اجازه نمی‌دهیم دشمن از افغانستان سوءاستفاده کند 

وزیر امور خارجه در بخش دیگری از این گفتگو با اشاره به اختلافات هفته‌های اخیر میان ایران و افغانستان توضیح داد: ایران و افغانستان با داشتن حدود ۹۰۰ کیلومتر مرز مشترک، دو کشور همسایه با مشترکات فراوان هستند؛ ایرانِ امروز در استان‌ها و شهر‌های مختلف خود از تعداد بالایی از افغانستانی‌ها پذیرایی می‌کند و دو ملت اشتراکات دینی و فرهنگی زیادی با یکدیگر دارند.

امیرعبداللهیان نگاه ایران در موضوع مرز‌ها را نگاهی راهبردی دانست و متذکر شد: هرچه مناسبات در مرز‌ها با همکاری‌های اقتصادی و تجاری و بازارچه‌های مرزی، تقویت شود، به امنیت بیشتر دو طرف کمک می‌کند.

وی با اشاره به درگیری‌های اخیر پراکنده در برخی نقاط مرزی بیان کرد: مقامات هیأت حاکمه افغانستان به صراحت اعلام کردند که این درگیری‌ها با هیچ برنامه هدفمندی انجام نشده است.

امیرعبداللهیان با تأکید بر اینکه برای ما شرایط در افغانستان قابل درک است، درباره موضوع حقابه ایران هم گفت: هم از مسیر حقوقی و هم سیاسی پیگیری مسأله حقابه را در دستور کار داریم و رئیس‌جمهور، آقای کاظمی قمی را با این نگاه که باید مسائل فیمابین در مسیر درست خود پیش رفته و حل و فصل شوند، مأمور پیگیری موضوع کرده است.

وزیر امور خارجه مذاکرات هیأت حاکمه افغانستان با فرستاده ویژه ایران را مثبت و قابل قبول اعلام کرد و گفت: پس از به نتیجه رسیدن گفت‌وگوها، جزئیات بیشتری از آن را برای افکارعمومی توضیح خواهیم داد، اما بر این مسأله تأکید داریم که سابقه تاریخی، همسایگی اشتراکات فراوان دو ملت بر هر مسأله دیگری که احیاناً دشمنان بخواهند از آن سوءاستفاده کنند، غالب است تا دشمنان نتوانند دو طرف را به فضایی غیر از حسن همسایگی و احترام متقابل ببرند.

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
یاشار
۱۹:۴۸ ۱۱ خرداد ۱۴۰۲
اشکال موجود در جوامع بین المللی؛
سردرگمی سیاسی و فرهنگی،و جایگاه ای هر کشور،(البته این سردرگمی ها ساخته سیاست مداران غرب،مخصوصا انگلیس و سیاس های آل جهود صورت گرفته)
راه حل موجود؛
تبیین صحیح،
تبیین صحیح خروج از سردرگمی های سیاسی ساختگی،
از نظر،نگاه فرا زمان ای،جوامع امروز به شدت سردرگم از لحاظ سیاسی معرفی می شوند،
به زبان ساده؛همین منطقه جغرافیایی خودمون،آیا ثروت( هزاران گونه ثروت؛ذخایر انرژی،معادن،نیروی انسانی،و...)نداره!
فقط به صورت سیاست کاذب دچار سردرگمی شدند،
سردرگمی سیاسی،بدترین آفت برای یک جوامع است.
آخرین اخبار