لوکاشنکو: غرب به دنبال کودتا در بلاروس است

رئیس جمهور بلاروس از تلاش کشور‌های غربی برای سرنگونی دولت خود خبر داد.

بلاروس تنها متحد اروپایی روسیه محسوب می‌شود که به مسکو اجازه داد از خاک این کشور در ۲۴ فوریه ۲۰۲۲ به منظور آغاز عملیات نظامی در اوکراین استفاده کند. کشور‌های غربی به رهبری آمریکا تقریبا تمامی تحریم‌هایی را که به دلیل جنگ اوکراین علیه روسیه اعمال کرده بودند علیه مینسک نیز اعمال کرده اند. با این وجود، بلاروس به تازگی اقدام به افشاسازی درباره ابعاد دیگری از تلاش‌های غرب علیه این کشور کرد. 

به گزارش تل تریدر، الکساندر لوکاشنکو، رئیس جمهور بلاروس امروز (پنجشنبه) اعلام کرد: غرب در حال آماده سازی یک سناریوی خشونت آمیز برای سرنگونی دولت من است. 

وی با اشاره به تلاش‌های کشور‌های نزدیک به آمریکا در این زمینه گفت: ما شاهد آن هستیم که لهستان، لیتوانی و متاسفانه اوکراین زمینه آموزش نیرو‌های مسلح غیرقانونی علیه بلاروس را محیا کرده اند. این کشور‌ها به دنبال آن هستند که هسته‌هایی از گروهک‌های خفته افراطی را در کشور ایجاد کنند. 

رئیس جمهور بلاروس اعضای ناتو به رهبری آمریکا را به تلاش برای کودتا در کشورش متهم ساخت و خواستار پایان مداخلات کشور‌های غربی در امور داخلی مینسک شد. 

پیش‌تر روسیه برای حفاظت از متحد نزدیک خود در اروپا اقدام به استقرار تسلیحات هسته‌ای تاکتیکی در بلاروس کرد. گرچه کشور‌های غربی این اقدام را تحریک آمیز خواندند، اما مسکو می‌گوید این موضوع برای حفاظت از مینسک در برابر تهدیداتی که با آن مواجه است ضروری است. 

مقامات مسکو می‌گویند استقرار تسلیحات هسته‌ای تاکتیکی در بلاروس نقض توافق منع اشاعه هسته‌ای نیست، زیرا آمریکا پیش‌تر در اقدامی مشابه تسلیحات هسته‌ای خود را در خاک اروپا مستقر کرده بود. مقامات بلاروس می‌گویند تسلیحات هسته‌ای مستقر شده در این کشور تحت کنترل دولت نیست و مسکو اختیار آن‌ها را در دست دارد.

برچسب ها: اوکراین ، روسیه ، بلاروس
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار