گیلدا مورکرت، تحلیلگر آمریکایی:

نهضت امام خمینی دهه هاست پرچم دار مبارزه با امپریالیسم آمریکایی است

یک صاحب نظر آمریکایی معتقد است نهضت امام خمینی دهه هاست که پویاست و همچنان در مبارزه با امپریالیسم غرب پیشروست.

در سالروز رحلت امام خمینی (ره) باشگاه خبرنگاران جوان قصد دارد به منظور تبیین بیشتر نهضت ایشان و بازتاب این نهضت در انقلاب مردمی در سراسر جهان گفتگو‌هایی با صاحبنظران و اندیشمندان سراسر دنیا انجام دهد تا از این طریق پای صحبت تمامی کسانی بنشیند که در طول این چند دهه به نوعی از انقلاب اسلامی و افکار امام خمینی (ره) به عنوان رهبر مبارزه جبهه حق علیه باطل متاثر شده اند. بدین منظور گفتگویی ترتیب داده ایم با گیلدا مورکرت، پژوهشگر و فعال سیاسی از نیویورک آمریکا که مشروح آن در ذیل از نظرتان می‌گذرد:

- تأثیر نهضت امام خمینی (ره) در انقلاب‌های بزرگ جهان را چگونه ارزیابی می‌کنید؟ آیا فلسفه امام خمینی همچنان در مبارزه با استعمار مؤثر است؟

گیلدا مورکرت: تأثیر امام خمینی بسیار قوی بود و امروز هم هست. بزرگترین کاری که او حتی از تبعید هم توانست انجام دهد این بود که مؤمنان را علیه ظلم و ستم جمع کند. امام خمینی رهبر مبارزه نور علیه تاریکی دادخواهی علیه ظلم بود. اکثریت در سراسر جهان امروز برخی از اشکال اعتقادات مذهبی را دارند و البته بیش از ۲ میلیارد مسلمان در آنجا صادقانه به اعتقادات خود پایبند هستند. تهدیدات علیه آن با مخالفت زیادی روبرو خواهد شد، درست مانند پایان انقلاب سفید فاسد. اگر اکثریت مردم تئوکراسی را انتخاب کنند، مانند هر دموکراسی دیگری، به داشتن آن رأی خواهند داد و حق انجام آن را دارند. استعمارگران می‌خواهند دولت‌هایی داشته باشند که طرفدار نخبگان باشند و صدایی برای اکثریت مذهبی نداشته باشند. ولی این خواسته تا واقعیت فاصله زیادی دارد. موسی اولین پیامبر خدا بود (طبق ایمان مسیحی من)، و قضات خدایی را منصوب کرد تا در تصمیم گیری قوانین مدنی منصف باشند. این قوانین عادلانه در مبارزه با نبرد‌های استعماری مهم هستند، زیرا مانند امروز در فلسطین اشغالی، بسیاری بر روی زمین‌ها و اموال مسروقه زندگی می‌کنند و حقوق صاحبان آن را نادیده می‌گیرند. 

- به نظر شما اگر امام خمینی (ره) امروز حضور داشت بزرگترین دغدغه ایشان در تحولات جهان چه بود؟

گیلدا مورکرت: اگر امام خمینی (ره) امروز حضور داشت، فکر می‌کنم مسلمانان بیشتری را برای مبارزه علیه ظالمان و آن دسته از امپریالیست‌ها که می‌خواهند اسلام را در همه اشکالش نابود کنند، جمع می‌کرد. در حال حاضر، شما یک به اصطلاح "انقلاب" دارید. این تنها راه دیگری است که غرب در تلاش است تا مسلمانان را نابود کند و خانواده‌ها و سایر مسلمانان را در مقابل یکدیگر قرار دهد. این تقریباً مساوی است با روشی که غرب عراق را برای جنگ با ایران تحریک کرد و از مسلمانان خواست که یکدیگر را بکشند و بجنگند تا بتوانند به غنیمت برسند. غرب واقعاً به زنان اهمیت نمی‌دهد، این فقط بهانه آن‌ها برای آسیب رساندن به مؤمنان است. امام خمینی در مبارزه با این تخریب مسلمانان مومن تلاش‌های زیادی کرد و از خودگذشتگی‌های زیادی انجام داد.

- میخائیل گورباچف، رهبر اتحاد جماهیر شوروی کمونیستی سابق، معتقد بود نهضت امام خمینی (ره) توانست تأثیر زیادی بر جهان بگذارد. تا چه حد با این گفته موافقید؟

گیلدا مورکرت: من با گورباچف موافقم، امام خمینی توانست با جمع کردن مردم برای مبارزه با انواع امپریالیسم آمریکا، ضربه بزرگی به فاسدان و بدخواهان خارج از کشور وارد کند. این تأثیر ماندگاری بر نسل‌ها می‌گذارد که انسان می‌تواند برای سازماندهی و مبارزه برای مردم جهان انجام دهد و جلوی کسانی را بگیرد که می‌خواستند ایمانشان را از بین ببرند. شاه ایران خواهان کنترل کامل تمام دولت بود تا بتواند از آن برای ثروتمند شدن خود و دوستانش استفاده کند. امام خمینی (ره) حتی از تبعید هم توانست در آن رژیمی که قدرت درونی زیادی می‌گرفت، نفوذ کند.

حضرت امام کاملاً حق داشتند و دارند. ما می‌گوییم که صلح می‌خواهیم، زیرا همچنان از جنگ سود می‌بریم. آمریکا در طول این سال‌ها تعهد‌های زیادی را زیر پا گذاشت، بومیان آمریکایی خودمان می‌توانند این را تأیید کنند. در حال حاضر، در حالی که در مورد صلح دروغ می‌گوییم، در یمن ویرانی و گرسنگی ایجاد می‌کنیم. ما می‌گوییم که می‌خواهیم از عراق خارج شویم، اما در حال ساختن پایگاهی بزرگتر از آنچه در افغانستان بودیم، هستیم و ببینید که چگونه شد. ما ادعا می‌کنیم که با داعش می‌جنگیم، اما گفتیم که جنگ علیه تروریسم زمانی که افغانستان را ترک کردیم به پایان رسید. می‌توانستم تمام روز و شب را ادامه دهم و باز هم دروغ‌ها را نپوشانم. اصلا نمی‌شود به ما (آمریکایی ها) اعتماد کرد.

- به نظر شما آیا امام خمینی (ره) را می‌توان همچنان رهبر جهانی انقلاب‌های مردمی دانست؟
 
گیلدا مورکرت: بله، امام خمینی را می‌توان یک رهبر جهانی دانست، او یک عمر مبارزه کرد تا ایران را از نفوذ غرب و استثمار سرمایه داری حفظ کند. امروز انجام این کار سخت است. ایران تاکنون از هر دامی دوری کرده است. بسیاری فساد‌های انقلاب سفید را به‌خوبی به یاد دارند. آن‌ها همچنین فساد امروز آمریکا را در هر شکلی از حکومت ما می‌بینند. حفظ حاکمیت شما بسیار مهم است و حضرت امام خامنه‌ای با داشتن دستی محکم در حفظ حراست از ایران و توان نظامی آن به شیوه منحصر به فرد خود این امر را پیش برده است. بزرگترین دستاورد این نهضت خود جنبش و قدرت آن بود، بزرگترین دستاورد بعدی ایستادگی در برابر امپریالیسم غرب بود. در حال حاضر، طرح‌های زیادی برای تجزیه کشور شما وجود دارد تا غرب بتواند کنترل داشته باشد. وقتی آمریکا به کسی کمک می‌کند تا موقعیتی را بدست آورد، آن‌ها می‌خواهند در ازای آن چیزی ببینند. همه این‌ها که خود را رهبر می‌نامند عوام فریبی احمق هستند و ایران حق دارد از هر گونه تصرفی محافظت کند. امروز شما یک جبهه مخالف و فریب خورده دیگر دارید که می‌خواهد در «مدرنیزاسیون» رهبری کند، اما همین مدرنیزاسیون دوباره به فساد و رفاقت منجر خواهد شد. ایران در حال حاضر مدرن است و نیازی به لفاظی رقیبان و دشمنانش ندارد. دشمنان ایران می‌خواهند این کشور را در همان تله‌ای گرفتار کنند که امروز غرب در آن دست و پنجه می‌زند.

گیلدا مورکرت یک فعال زن ضد جنگ و ضد امپریالیسم از آمریکاست که سالهاست علی رغم تهدید‌هایی که از سوی گروه‌های معاند و تروریستی در جهان می‌شود به تبیین و روشنگری در اصل انقلاب و باور‌های سیاسی کشور‌های ستمدیده می‌پردازد. وی نظریه‌های زیادی در مورد غیرمشروع بودن رژیم صهیونیستی و چگونگی پیدایش داعش و گروه‌های تروریستی در جهان دارد. از او سخنرانی ها، نوشته‌ها و یادداشت‌های زیادی در بسیاری از خبرگزاری‌های مطرح جهان منتشر می‌شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۴۴ ۱۵ خرداد ۱۴۰۲
به این آمریکاییها چه روشنفکرش وچه حق طلبش وچه قانون مندش نمی توان اعتماد کرد فقط تنها راه همراهی با آنها یا پولدار خیلی خَفَنی باشی که آنهارا به نوکری بگیری ویا نوکر آنها باشی آنها دنیا را فقط حال میبینند وهیچ دوستی غیر ازاول سگ ودوم زن ندارند که بَرده کامل آنهابرای ادامه زندگی میباشند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۵۱ ۱۴ خرداد ۱۴۰۲
این تحلیلگرهای عتیقه که هیچ رسانه‌ای به اونها اتکا نمیکنه رو از کجا پیدا میکنید؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۰۵ ۱۵ خرداد ۱۴۰۲
چیه ناراحت شدی از امریکا بد گفت و از واقعیت امریکا گفت
Iran (Islamic Republic of)
ایرانیومU-238.03
۱۴:۴۱ ۱۴ خرداد ۱۴۰۲
صدای ضجه ها و ناله های بومیان امریکا که امپریالیسم امریکا بر جمجمه های آنان پایه ریزی شد در گوش های ما می پیچد و وجدان های ما را میخراشد و بغض های ما در گلوهایمان خفه می شود. انتقام.
Iran (Islamic Republic of)
حمید
۱۳:۱۳ ۱۴ خرداد ۱۴۰۲
بی احترامی به چفیه. حداقل مینداختی روی سرت. بعد تو توی آمریکایی و نظر برای ایران و ایرانی میدی؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۰۲ ۱۵ خرداد ۱۴۰۲
خودت میگی امریکا خالا بندازه رو شونه چه بدی داره کجاش بی احترامی است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۲ ۱۴ خرداد ۱۴۰۲
منم انقلاب سهممو میداد تا دلت بخواد ازش دفاع میکردم
Iran (Islamic Republic of)
پیمان اشراقی
۱۰:۳۲ ۱۴ خرداد ۱۴۰۲
سلام،

آفرین گیلدا، روشنفکری درست همین است،

فقط بزرگ ترین راز انقلاب اسلامی را بگویم و آن اینکه ما مظلوم نبودیم، ما ستمدیده نبودیم، ما برای نجات خود کار نکردیم،
ملت بزرگ ایران اسلام را یاری کرد......
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۵ ۱۴ خرداد ۱۴۰۲
بدون حجاب است ولی چون چپیه داره و حرف های .... خبر مصاحبه شو تیتر کردین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۶ ۱۴ خرداد ۱۴۰۲
مسلمان نيست كه حجاب برش واجب باشه بهانه ديكه نبود متاسفم كه هر جي نكاه كردي بهانه ي ديكه اي نبود اينم يه بهانه بني اسراييلي از شما
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۰۰ ۱۵ خرداد ۱۴۰۲
از غیر مسلمان خارجی توقع حجاب داری توی مسلمان حجابت را رعایت می کنی یا فقط بلدی زر بزنی
Denmark
ناشناس
۰۹:۴۸ ۱۴ خرداد ۱۴۰۲
منم جای اونها بودم دستاورد های انقلاب رو میدیدم کشورم ول میکردم مسلمان میشدم و به ایران میامدم
آخرین اخبار