کاهش ۴۹ درصدی آورده آب سد کرخه

مدیرعامل سازمان آب و برق خوزستان گفت: امسال در مجموع ۱۹ میلیون متر مکعب آب به مخازن سد‌های استان وارد شده که در مقایسه با پارسال ۵۹ درصد بیشتر و حدود ۷ درصد نسبت به میانگین بلندمدت کاهش بوده است.

عباس صدریان فر می گوید: آورده امسال سد کرخه ۲ میلیارد و ۲۰۰ میلیون متر مکعب و حدود ۴۱ درصد پرشدگی ظرفیت بوده که در مقایسه با میانگین بلندمدت ۴۹ درصد کمتر است که نشان می‌دهد در خشکسالی هیدرولوژیکی به سر می‌بریم.

او گفت: میزان ذخیره آب در زنجیره سد کارون حدود ۱۱.۸ میلارد متر مکعب است و میزان پرشدگی در این زنجیره حدود ۹۸ درصد و ظرفیت خالی نیز حدود ۳۰۰ میلیون مترمکعب است.

صدریان فر وضعیت سد دز را مشابه سد کارون دانست و گفت: میزان ذخیره آب ۲ میلیارد و ۶۵۰ میلیون متر مکعب و معادل حدود ۱۰۰ درصد پرشدگی است، در مارون نیز ذخیره آب حدود یک میلیارد و ۲۳۰ میلیون متر مکعب و حدود ۱۰۰ درصد پرشدگی است.
 
این مقام مسئول گفت: حدود ۷۰۰ میلیون متر مکعب از حجم مفید سد کرخه پر شده که معادل ۱۹ درصد کل حجم مفید بوده و درحال حاضر شرایط این سد نشان دهنده خشکسالی است.

او به مواجهه با ۲ چالش مدیریت خشکسالی و مدیریت سیلاب در حوزه برنامه ریزی آب اشاره کرد و گفت: در خوزستان با این ۲ پدیده به صورت همزمان درگیر هستیم، به عنوان مثال؛ در تابستان پارسال باید علاوه بر مدیریت خشکسالی در غرب استان، سیلاب ناشی از فعالیت سامانه مانسون که در شرق استان با آن مواجه بودیم را مدیریت می‌کردیم، ضمن اینکه در انتهای زمستان پارسال و بهار امسال در حوزه دز ۵ سیلاب‌های بزرگ داشتیم، ولی به گونه‌ای مدیریت شد که کشاورزان متوجه نشدند و اجازه ندادیم خوشه‌ای گندم به زیر آب برود.

صدریان فر پیک دبی ورودی دز در بازه زمانی یاد شده را ۵ هزار و ۳۰۰ متر مکعب بر ثانیه عنوان کرد و گفت: این میزان ورودی شبیه به سیلاب‌های سال‌های ۹۵ و ۹۸ بود، ولی با مدیریت صحیح و رهاسازی تدریجی، مشکلی برای مردم و کشاورزان به وجود نیامد.

او می‌گوید: در حوزه‌های مختلف، روش‌های مختلفی را در دستور کار داریم، در حوزه مارون با رهاسازی موجی، آب به گونه‌ای مدیریت شد که آب تا انتهاترین نقطه که نخیلات شادگان هستند، برسد و همه کشاورزان از این نعمت الهی بهره‌مند شدند، در حوزه زنجیره‌ای کارون نیز با ابتکار عمل در سد گتوند که انتهایی‌ترین نقطه است، ظرفیت خالی ایجاد کردیم تا درصورت نیاز به تولید برق در سد‌های بالادست، آب رهاسازی شده در این سد حفظ و متناسب با نیاز مردم رهاسازی می‌شد.
 
مدیرعامل سازمان آب و برق خوزستان گفت: در حوزه کرخه باتوجه به شرایط متفاوت با سایر سدها، چندین روش را اجرایی کردیم با کمک گرفتن از سد سیمره، دز و انتقال بین حوزه‌ای و همچنین مدیریت مصرف، بحران آب در تابستان پارسال نیز مدیریت شد.

صدریان فر به مطالعه درباره انتقال آب از کانال سلمان و توانا اشاره و می گوید: این طرح‌ها در سفر ریاست جمهوری مطرح و تامین اعتبار درخواست و تصویب شد و بلافاصله پس از ابلاغ دستور، پیمانکار نسبت به اجرای طرح اقدام می‌کند.

او گفت: پیش بینی‌های هواشناسی اعلام کرده بود که بارندگی‌ها دیرهنگام و اواخر آذر و اوایل دی آغاز می‌شوند، ضمن اینکه نظر کارشناسان این بود که احتمال دارد نتوانیم آب کشت پائیزه را تامین کنیم.

صدریان فر گفت: عمده زمین‌های مستعد کشاورزی در پائیز زیر کشت می‌روند، زیرا عمده منفعت و سود ۱۰۰ درصد کشاورزان با انجام این کشت به دست می‌آید، به همین دلیل موضوع مهمی بود و برنامه ریزی‌های لازم را انجام دادیم.

به گفته او براساس برنامه ریزی‌های انجام شده، قرار بود رهاسازی اوایل آذرماه اتفاق بیفتد، ولی نگرانی کشاورزان اهمیت داشت و باتوجه به درخواست‌های آن‌ها و باوجود نگرانی‌ها از بارش‌های دیرهنگام، رهاسازی زودتر و در ۱۲ آبان ماه انجام شد.

برچسب ها: سد کرخه ، آورد آب
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار