وجود موازی کاری فراوان در حوزه صنایع دستی کرمانشاه

رئیس انجمن هنرمندان صنایع دستی استان کرمانشاه معتقد است، یکی از مهمترین دلایل عدم توفیق صنایع دستی کرمانشاه تعدد متولیان و موازی کاری در این حوزه است.

سید شجاع الدین میرمعینی رئیس انجمن هنرمندان صنایع دستی استان کرمانشاه، امروز (۱۷ خرداد) در اولین نشست تخصصی زنجیره ارزش گلیم، با بیان اینکه موازی‌کاری از مشکلات جدی صنایع دستی کرمانشاه است، گفت : اگر صنایع دستی کرمانشاه تاکنون توفیق چندانی نداشته، برای این است که موازی کاری در این حوزه فراوان است و متولیان زیادی دارد.

رئیس انجمن هنرمندان صنایع دستی استان یادآورشد: در حال حاضر کمیته امداد، بهزیستی، فنی و حرفه‌ای و برخی دستگاه‌های دیگر هرکدام کلاس‌های آموزشی، نمایشگاه و ... صنایع دستی برگزار می‌کنند، بدون اینکه متولی اصلی آن یعنی میراث فرهنگی در جریان این برنامه‌ها باشد.

وی خاطرنشان کرد: اگر ظرفیت همه این دستگاه‌ها در حوزه صنایع دستی تجمیع شود، به یک بازوی قدرتمند تبدیل می‌شوند که می‌توانند بسیاری از مشکلات صنایع دستی استان را کنار بزنند.

میر معینی یکی دیگر از مشکلات مهم صنایع دستی در کرمانشاه را ضعف در حوزه بازاریابی و تجارت دانست و گفت: اگر می‌خواهیم صنایع دستی کرمانشاه در سایر کشور‌های دنیا راه باز کند و به خوبی معرفی شود، باید ذائقه مردم کشور‌های هدف را شناسایی کنیم که در این رابطه می‌توانیم با سفارتخانه هایشان رایزنی داشته باشیم و یا اینکه هیات‌هایی از صنایع دستی کرمانشاه به این کشور‌ها سفر کنند و با سلیقه مردم هر کشور و رنگ‌هایی که مورد توجه آن‌ها است، آشنا شوند.

میرمعینی با اشاره به مشکلاتی که هنرمندان رشته گلیم در استان با آن دست و پنجه نرم می‌کنند، گفت: در شرایط فعلی یکی از مشکلات مهم فعالین برخی رشته‌های صنایع دستی و از جمله گلیم در استان، نبود کارگاه‌های نخ ریسی و رنگرزی بزرگ و حرفه‌ای است که راه اندازی آن یک همت جمعی می‌خواهد.

وی اظهار کرد: برای حل این مشکلات و تامین مواد اولیه باکیفیت تولید گلیم در استان، همراهی سایر دستگاه‌های ذیربط همچون جهادکشاورزی، اتاق بازرگانی، صنعت و معدن و ... ضروری است.

رئیس انجمن هنرمندان صنایع دستی استان کرمانشاه تاکید کرد: میراث فرهنگی استان می‌تواند با کمک شرکت شهرک‌های صنعتی و با حمایت سازمان استاندارد یک مجتمع مدرن رنگرزی را احداث کند.

وی با بیان اینکه زمین مورد نیاز برای احداث مجتمع رنگرزی در شهرک صنعتی زاگرس وجود دارد، گفت: می‌توانیم با سرمایه گذاری و احداث این مجتمع مدرن بخش مهمی از مشکلات هنرمندان صنایع دستی بویژه در رشته‌های بافته‌های داری استان را حل کنیم .

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار