۹۲ درصد مساحت سیستان و بلوچستان تحت تاثیر خشکسالی است

مدیرکل دفتر مدیریت بحران استانداری سیستان و بلوچستان گفت: بر اساس شاخص‌های هواشناسی ۹۲ درصد از مساحت این استان تحت تاثیر خشکسالی است.

مجید محبی گفت: تاثیرات خشکسالی در هر منطقه خاص و متفاوت شرایط اقلیمی آن منطقه بوده و مدت آشکار شدن آسیب‌های آن نیز ممکن است در مناطق مختلف، تفاوت داشته باشد، اما آنچه مشهود هست آسیب‌های جدی آن بر روند طبیعی فعالیت‌های انسانی، حیات گیاهی و زندگی جانوری و همچنین تاثیر آن بر حوزه کشاورزی، صنعت، اقتصادی، اجتماعی و میزان آب‌های سطحی و زیرزمینی است.

وی ادامه داد: همچنین تخریب یکی از تالاب‌های مهم بین المللی که زمانی مامن ۱۹۰ گونه از پرندگان بومی و مهاجر بود، تخریب ۱۷۵ هزار هکتار نیزار حاشیه هامون که منبع تغذیه گاو سیستانی بود، نابودی ماهیان دریاچه، افزایش آلودگی هوا بویژه گرد و غبار و ماسه در هوای شهر‌ها و روستاها، افت شدید سطح آب‌های زیرزمینی و کاهش حاصلخیزی خاک و افزایش شوری آن از دیگر عواقب خشکسالی در سیستان است.

مدیرکل دفتر مدیریت بحران استانداری سیستان و بلوچستان افزود: افزایش تخریب مراتع براثر تشدید چرا و عدم پراکنش صحیح دام در مرتع براثر کاهش و فقر پوشش گیاهی، افزایش بیکاری براثر از بین رفتن مشاغلی همچون دامداری و کشاورزی، صیادی، حصیر بافی و تشدید مهاجر و افزایش معضلات ناشی از حاشیه نشینی در شهر‌های بزرگ از دیگر پیامد‌های خشکسالی‌های مدام در استان است.

وی تصریح کرد:بر اساس آخرین ارزیابی خسارات وارده ناشی از خشکسالی در سیستان و بلوچستان شاهد عدم کشت اراضی آبی در سطح ۷۵ هزار و ۲۱۵ هکتار، کاهش عملکرد باغات استان به میزان پنج هزار و ۵۰۰ تن، کاهش تولیدات دام سبک به میزان هفت هزار تن، کاهش سه هزار تن تولیدات دام سنگین و ۵۰ باب دامداری روستایی هستیم.

برچسب ها: خشکسالی ، آب
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار