بسیاری از پروانه های ساختمان خراسان رضوی تاییدیه نظام مهندسی ندارد

عضو هیات مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان خراسان رضوی گفت: تعداد زیادی از پروانه‌های صادر شده ساختمان در این استان فاقد تاییدیه نظام مهندسی است.

مهندس زهید زارعی گفت: اکثریت قریب به اتفاق شهرداری‌های خراسان رضوی به موضوع تاییدیه سازمان نظام مهندسی در بحث کیفیت و استاندارد ساختمان ها بی توجه یا کم توجه هستند.

وی اضافه کرد: شهرداریهای خراسان رضوی عمده‌ترین توجیهی که برای این سهل‌انگاری یا قانون گریزی خود می‌آورند، بکار بردن واژه "مشارکت در ساخت" است که قابل پذیرش نیست.

وی گفت: بکار بردن واژه مشارکت در ساخت زمانی منطقی است که دارای ردیف بودجه باشد و این در حالیست که برخی شهرداریهای خراسان رضوی از اقدام به صدور پروانه، به عنوان مشارکت در ساخت بهره برداری (مصادره به مطلوب) می‌کنند.

زارعی با بیان اینکه قانون‌گریزی شهرداری‌های خراسان رضوی باعث بروز مشکلاتی شده است، گفت: مثلا یافته‌های اطلاعاتی ما تنها بر اساس پایش محلی است و نه همکاری شهرداری‌ها ؛ به همین دلیل آمار دقیقی از تخلفات ساختمانی در سطح استان نداریم.

عضو هیات مدیره نظام مهندسی ساختمان خراسان رضوی افزود: به عنوان نمونه رصد همکاران ما در تربت‌حیدریه نشان از قانون شکنی یا دست کم اغماض شهرداری در چند پروژه بزرگ ساختمانی اعم از دولتی و خصوصی دارد.

زارعی با یادآوری اینکه شهرداری تربت‌حیدریه در ادوار گذشته نیز مرتکب سهل‌انگاری در ساخت پروژه زعفرانیه شده‌ بود؛ تلویحا به قانون شکنی بیش از حد این نهاد در مقایسه با سایر شهرداریهای خراسان رضوی اشاره کرد.

عضو هیات اجرایی انتخابات نظام مهندسی ساختمان تربت‌حیدریه همچنین در موضوع انتخابات امروز شهرستان گفت: از بین ۲ کاندیدای مورد تایید، یک نفر به انتخاب اعضای سازمان نظام مهندسی برای مدت سه سال مدیریت نمایندگی تربت‌حیدریه را بر عهده خواهد گرفت.

زارعی شروع فعالیت نمایندگی نظام مهندسی ساختمان تربت‌حیدریه را از سال ۱۳۷۸ عنوان کرد و گفت: اکنون در این گروه مردم نهاد خدماتی شهرستان ۳۴۰ نفر مهندس دارای پروانه اشتغال در رسته های مختلف فعالیت دارند.
تربت حیدریه در ۱۵۰ کیلومتری جنوب مشهد قطب اقتصادی بویژه در حوزه کشاورزی و تجارت است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.