ناتو درصدد توسعه همکاری‌ها با کشور‌های حوزه اقیانوسیه

سازمان ناتو در نظر دارد روابط خود را با کره جنوبی، ژاپن، استرالیا و نیوزیلند گسترش دهد.

سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) در طول جنگ سرد با هدف حمایت آمریکا از متحدان اروپایی‌اش برای ایجاد بازدارندگی در مقابل اتحاد جماهیر شوروی شکل گرفت. با پایان یافتن جنگ سرد در سال ۱۹۸۹ و متعاقب آن فروپاشی شوروی در سال ۱۹۹۱، ناتو کارکرد خود را از دست داد. با این حال با ظهور چین به عنوان یک بازیگر تجدید نظر طلب در شرق آسیا، آمریکا اکنون به دنبال آن است که همکاری میان ناتو و کشور‌های آسیایی را به منظور ایجاد بازدارندگی در برابر پکن گسترش دهد. 

به گزارش تل تریدر، روزنامه ژاپنی نیکی امروز (سه‌شنبه) در گزارشی اعلام کرد سازمان ناتو و کشور‌های ژاپن، کره جنوبی، استرالیا و نیوزیلند در حال برنامه‌ریزی به منظور گسترش روابط و همکاری‌ها در حوزه‌های امنیت سایبری، فضا و مقابله با ترویج اطلاعات نادرست هستند. 

ناتو اعلام کرده است به دنبال یک برنامه مشارکت شخصی با تک تک این کشورهاست. مشارکت میان ناتو و ژاپن قرار است تا پایان سال میلادی جاری نهایی شود و این نهاد نظامی یک دفتر نیز در این کشور تأسیس کرده است. 

این گزارش می‌افزاید: «مذاکره میان ناتو و استرالیا شاهد پیشرفت خوبی بوده، اما رایزنی‌ها میان این نهاد نظامی با کره جنوبی و نیوزیلند در مراحل ابتدایی قرار دارد.»

سازمان پیمان آتلانتیک شمالی به منظور گسترش روابط با شرق آسیا و منطقه اقیانوسیه «فومیو کیشیدا» نخست‌وزیر ژاپن، «یون سوک ییل» رئیس‌جمهور کره جنوبی، «آنتونی آلبانز» نخست‌وزیر استرالیا و «کریس هیپکینز» نخست‌وزیر نیوزیلند را به نشست بعدی سازمان ناتو در «ویلنیوس» پایتخت لیتوانی دعوت کرده است. این نشست با حضور سران ناتو و متحدانش در ماه ژوئیه برگزار می‌شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار