مشارکت اجتماعی نوجوانان دارای معلولیت با هدف کاهش آسیب‌های اجتماعی

معاون امور توسعه پیشگیری بهزیستی خراسان رضوی گفت: در سال جدید جلسات و نشست‌های برون‌سازمانی و درون‌سازمانی متعددی برای جلب حمایت شرکای اجتماعی بهزیستی در راستای توسعه طرح مانا در استان خراسان رضوی برگزار شده است.

غلامحسین دلبری معاون امور توسعه پیشگیری بهزیستی خراسان رضوی گفت: شرکت نوجوانان دارای معلولیت جسمی‌حرکتی در این طرح و آموزش تسهیلگران CBR، اجرای طرح مانا برای ۶ گروه از نوجوانان مقیم مراکز شبانه‌روزی بهزیستی، از جمله اقدامات بهزیستی خراسان رضوی در پویش «مانا» بوده است.

او افزود: در جلسات برگزارشده با حوزه توانبخشی بهزیستی خراسان رضوی، مقرر شد تعدادی از تسهیلگران CBR برای اجرای طرح مانا آموزش‌های لازم را دریافت کنند و شرایط برای شرکت نوجوانان دارای معلولیت در این کارگاه‌ها نیز مهیا شود.

معاون امور توسعه پیشگیری بهزیستی خراسان رضوی با بیان اینکه برنامه مشارکت اجتماعی نوجوانان ایران در راستای ارتقای سلامت اجتماعی نوجوانان از سال ۱۳۹۶ در استان خراسان رضوی در حال اجراست، ادامه داد: برنامه مانا طرحی ویژه است که برای اوقات‌فراغت نوجوانان ۱۳ تا ۱۸ سال در تابستان توسط بهزیستی در نظر گرفته شده است. هدف از اجرای این برنامه، ارتقای توانمندی‌های نوجوانان و افزایش شناخت آن‌ها از آسیب‌ها و مسائل اجتماعی است. این طرح به‌صورت کارگاهی و در قالب ۱۳ جلسه به‌صورت کاملا رایگان برای عموم نوجوانانی که متقاضی شرکت در این کارگاه‌ها باشند، برگزار می‌شود و مختص گروهی خاص و جامعه هدف بهزیستی نیست.

دلبری بیان کرد: مانا مبتنی بر اقدامات عملیاتی است که نوجوانان در آن شرکت می‌کنند. در این طرح نوجوان به‌عنوان یک فرد مسئول، به بررسی مشکلات دوره نوجوانی تشویق می‌شود و به‌صورت گروهی سعی می‌کنند مشکل را بررسی و در راستای رفع آن چاره‌اندیشی کنند. در این فرایند، نوجوان یک فرد مشاهده‌گر نیست، او فعال است و برای حل مشکلات مربوط به خود و دوستانش تفکر می‌کند، راه‌حل می‌دهد و آن را به کمک هم‌سالان به اجرا درمی‌آورد. نوجوان در این طرح نحوه اندیشیدین و تفکر صریح به دور از جهت‌گیری، مهارت حل مسئله و مهارت‌های ارتباطی کار گروهی و اجتماعی را در قالب فعالیت عملیاتی و کارگاهی می‌آموزد.

او تصریح کرد: در سال گذشته طرح مانا در ۱۹ شهرستان اجرا شد و ۴۴۴ نوجوان به‌صورت حضوری در ۱۳ جلسه به‌مدت ۲۶ ساعت آموزش دیدند. حتی در زمان همه‌گیری کرونا نیز محتوای طرح به‌صورت مجازی برای متقاضیان ارائه شد. اما از آنجایی که این طرح برمبنای مشارکت اجتماعی است و به‌کارگیری تکنیک‌ها و بازی‌های عملی نقش مهمی در فرایند یادگیری دارد، در سال گذشته همه کلاس‌ها به‌صورت حضوری برگزار شد. در تلاشیم امسال این طرح را در شهرستان‌های بیشتری اجرایی کنیم.

معاون امور توسعه پیشگیری بهزیستی خراسان رضوی با بیان اینکه نوجوانان، آسیب‌پذیرترین قشر در برابر رفتار‌های پرخطرند، تاکید کرد: طرح «مانا» آموزش نوجوانان و مجهزکردن نوجوان به قدرت تحلیل در برابر آسیب‌های اجتماعی است. هدف طرح مشارکت اجتماعی نوجوانان، ایجاد فضایی سالم برای تعامل، مشارکت و کارگروهی نوجوانان حول موضوعات اجتماعی سنین نوجوانی است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار